سایت کاریابی جویا کار

آرتروز چيست

دسته بندي: مقالات / پزشکی
7 مرداد

آرتروز چيست؟

آرتروز عبارت است از ايجاد تغييراتي كه در مدت زمان طولاني و به صورتفرسايشي و تخريبي در غضروف مفاصل ايجاد مي شود و بيشتر اوقات با درد، تورم، بزرگشدن مفصل، وجود حساسيت در موضع و اختلال در حركت مفاصل، خود را بروز مي دهد. آرتروزمي تواند بر مفاصلي مانند مهره هاي گردني، ‌مفاصل دست، زانوها، مچ دست و پا وانگشتان دست و پا اثر بگذارد.

 

علل ايجادآرتروز

در يك جمله مي توان گفت: هنوز علت اصلي آرتروز مشخص نشده است. امامواردي مانند:

۱-عوامل ارثي و مادرزادي.

۲-افزايش وزن وچاقي.

۳-وجود عارضه ها و ناهنجاريها، مانند: پاي ضربدري در دو زانو، كف پايصاف داشتن.

۴-ضربات مكرر و خفيف و مداوم بر مفاصل.

۵-عواملهورموني، به عنوان مثال: آرتروز زنان بعد از دوران يائسگي به دليل توقف ترشح هورموناستروژن بيشتر مي شود.

۶-افزايش سن.

۷-مشاغل و كارهاي يكنواخت و بيحركت.

۸-برخي از بيماريها، مانند: مرض قند و بيماريهاي متابوليكي والتهابي.

۹-استفاده مكرر و مداوم از يك طرف بدن مانند كساني كه تمام كارهايخود را با دست مسلط ( دست چپ يا راست ) انجام مي دهند، در پيدايش آرتروز مؤثر ميباشند.

 

چگونه مي توانيم با مشكل آرتروز در حد توان مقابلهكنيم؟

با كمك به تسكين درد و كم كردن ناراحتي و همچنين كمك به افزايش دامنهحركتي مفاصل، قدرت عضلاني افزايش و استحكام در مفاصل ايجاد مي شود. استراحتهاي بدنيو رواني و دوري از تنشهاي عصبي، رژيم غذايي خاص، استعمال داروهاي مسكن، عمل جراحي،گرما درماني، ورزش و حركت درماني از جمله ورزشهايي هستند كه مي توانند به كاهش درد،تورم و افزايش دامنه حركتي مفاصل كمك كنند

 

اثر ورزش و حركت درماني بر روي تورممفاصل

به طور كلي ورم مفاصل به دو شكل رماتيسم مفصلي و استخواني شدن، سفت وسخت شدن مفاصل ديده مي شود. در هر دو مورد غضروف مفاصل فاسد و تخريب مي شوند و دردراز مدت غضروفها تحليل مي روند و به تدريج به يك توده استخواني در مفصل تبديل ميشوند. درمانهاي محافظتي اين عارضه شامل استفاده از پارچه هاي مخصوص و بستن مفصل،مانند: زانو بند، تأكيد بر تمرينات ورزشي كم فشار،‌كشش عضلات، انجام تمريناتاستقامتي و هوازي است. اين تمرينات باعث تقويت عضلات اطراف مفاصل و ايجاد ثبات واستحكام مفصلي شده و كاهش درد و تورم و افزايش دامنه حركتي مفاصل را موجب مي شود.توصيه مي شود كه شدت تمرينات را با توجه به ميزان التهاب مفاصل تنظيم كنيد، با توجهبه شدت عارضه مدت زمان تمرينات از ۱۵ تا ۴۵ دقيقه مي تواندباشد.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيد
تگ هاي مطلب: دانلود تحقیق پزشکی،دانلود مقاله پزشکی،سایت مقالات پزشکی،دانلود رایگان تحقیق پزشکی،دانلود پایان نامه پزشکی،دانلود تحقیق،، دانلود مقاله پزشکی با عنوان آرتروز چيست
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:6
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی