سایت کاریابی جویا کار

چرا مردم تورم تک‌رقمی را حس نمی‌کنند؟

دسته بندي: اخبار / استخدام / آزمون استخدامی جدید
9 مهر

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی ، آخرین گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی حکایت از تورم 9درصدی دارد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به کمتر از7درصد رسیده است. اما سوال اینجاست چرا سفره‌‌های مردم و جیب شهروندان کاهش تورم را احساس نمی‌کند و مسئولان دولتی نیز از کاهش قدرت خرید مردم به خصوص قشر کم درآمد و کارگر خبر می دهند؟

چندی پیش علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از افت قدرت خرید کارگران با ایجاد شکاف مزد و تورم خبر داد و گفت:در شرایط فعلی، افت قدرت خرید کارگران را نمی توان یکروزه محاسبه و مزد را به همان نسبت افزایش داد. 14درصد افزایش مزد 95 مزد کافی نیست ولی کیک اقتصاد کوچک شده و تورم تلمبار شده داشتیم.

وزیر کار ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون تورم از دستمزدها به میزان 30.22 درصد پیشی گرفته که این مسئله مستقیماً با افت قدرت خرید کارگران ارتباط دارد ولی در دو سال اخیر توانستیم با افزایش دستمزد، این میزان شکاف را به 28.5درصد کاهش دهیم.

 علاوه بر این  اظهار نظر‌ربیعی، چندی پیش معاون ربیعی نیز از بی توجهی به وضع کارگران در دولت یازدهم گلایه کرد.

سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت کار چندی پیش با بیان اینکه تغییر چندانی در معیشت کارگران احساس نمی‌کنیم، گفت: نیروی کار باید حداقل 50 درصد از حقوقش را پس‌انداز کند و در حال حاضر قدرت خرید کارگران روز به روز کاهش می‌یابد.

در کنار تمام این مسائل، در حالی دولت روحانی تورم را تک رقمی اعلام کرده، بانک مرکزی از افزایش قیمت‌ها طی یکسال اخیر خبر داد و اعلام کرد، تخم مرغ 23.4 درصد، برنج 46.9درصد،‌ حبوبات 27.7درصد، میوه های تازه 27.4 درصد، گوشت قرمز 7 درصد، گوشت مرغ 17درصد، قند و شکر 48.9 درصد و چای 15.1درصد در یکسال اخیر گران شده است.

وقتی با مردم هم درباره تورم تک رقمی صحبت می کنیم، بیان می‌کنند که در سفره شان تورم تک رقمی را احساس نمی‌کنند. با میثم موسایی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره اینکه چرا تورم تک رقمی احساس نمی گردد و در عین حال قدرت خرید مردم هم روزانه کاهش می یابد گفتگو کردیم.

* کاهش درآمد واقعی مردم
میثم موسایی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در بیان اینکه چرا مردم تورم تک رقمی را احساس نمی‌کنند بیان کرد:کج‌فهمی و نبود تعریف روشن و مشخص از خود واژه تورم، نرخ تورم، نحوه محاسبه و دوره زمانی تغییرات قیمتی لحاظ شده در آن از عواملی است که موجب می گردد تورم تک رقمی در زندگی مردم احساس نشود.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که با تعمیق روزافزون رکود و کم شدن تولید ناخالص ملی، درآمد واقعی مردم هم کاهش می‌یابد، بنابراین قدرت خرید کمتر می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است، مردم همواره با شنیدن کاهش نرخ تورم منتظر ارزانی هستند، حال آنکه روند افزایشی نرخ تورم هنوز ادامه دارد، اما با سرعتی کمتر .یعنی  اگر زمانی شاهد رشد 40 درصدی سرعت افزایش قیمت‌ها بودیم، امروز این سرعت به رشدی 9 درصدی رسیده است.

وی اضافه می‌کند: مردم باید بدانند اگر نرخ تورم منفی شد باید منتظر ارزانی باشند و اگر این نرخ صفر شد یعنی قیمت‌ها ثابت مانده‌اند. امروز متوسط نرخ در سبد تورمی مورد محاسبه 9 درصد رشد داشته، اما رشد نرخ تورمی کالاهای اساسی بالاتر بوده است.

 پایان/

برای عضویت در کانال ویژه های استخدام در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی