سایت کاریابی جویا کار

سهم ناچیز 3600 نفری "تعاون" از اشتغال‌زایی در سراسر ایران

دسته بندي: اخبار / استخدام / اخبار حوزه اشتغال
10 مهر

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی ، کارکرد مهم تعاونی‌ها همانطور که در آیین‌نامه تشکیل آنها ذکر شده، کمک به اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی و کار برای کسانی است که به تنهایی سرمایه و امکانات لازم برای راه‌اندازی یک شغل را ندارند و به‌واسطه مشارکت، همکاری و تعاون با سایر افراد این سرمایه و توانایی را به‌دست می‌آورند. به این ترتیب که آنها سهمی از سرمایه تعاونی‌ها را خود متقبل شده و مابقی آن را از دولت و سازمان‌های دولتی می‌گیرند.

بنا به گفته کارشناسان در حال حاضر نزدیک به 100 هزار تعاونی در 110 گرایش مختلف کشاورزی، خدماتی و صنعتی در کشور فعالند که اگر دولت به بخش تعاون اعتقاد داشت، می توانست نقش مهمی در رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. در شرایط کنونی از آن‌جایی که ظرفیت بخش دولتی در راستای ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف محدود است و بخش خصوصی نیز در سال‌های گذشته با مشکلات ریشه‌دار مواجه بوده است، اهمیت و ضرورت تعاونی‌ها بیش از پیش روشن می‌شود.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آمارهای ایجاد تعاونی و ایجاد اشتغال اعلام کرد: بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در شهریور ماه سال 1395، تعداد 244 تعاونی به منظور انجام فعالیت­های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و به ثبت رسیده­ اند.

تعداد کل اعضاء تعاونی ها 3866 نفر و تعداد فرصت شغلی 3614 نفر و سرمایه اولیه حدود 16میلیارد ریال می­باشد. متوسط تعداد اعضاء و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی­‌ها به ترتیب 16 و 15 نفر  است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی­ ها حاکی از آن است، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استان­های"فارس" و "تهران"  با تعداد 24 و 23 تعاونی تعلق دارد.

بیشترین تعداد تعاونی­های ثبت شده به ترتیب در فعالیت­های"صنعت" و "کشاورزی" با 65 و 57 واحد است. تعاونی­های "کشاورزی" به ترتیب با 1309 نفر دارای بیشترین اعضا است.

همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی­های "کشاورزی" و "صنعت" با 978 و 813 نفر است.

پایان/

 

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی