سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

مشاوره انتخاب رشته - نکات بسیار مهم و تاثیر گذار

دسته بندي: کنکور، آزمون و دانشگاه / اخبار مقطع کارشناسی ( کنکور سراسری)
4 مرداد
مشاوره انتخاب رشته - نکات بسیار مهم و تاثیر گذار
 
چهار فاکتور اصلی در انتخاب رشته حتما باید مورد توجه قرار گیرند. از جمله اینکه شخص باید استعداد، هوش و توان تحصیل در یک رشته را داشته باشد. رشته تحصیلی انتخابی باید مورد علاقه داوطلب بوده و شخصیت داوطلب باید با رشته سازگاری داشته باشد. از سوی دیگر لازم است محیط کار آینده رشته تحصیلی با روحیات شخص هماهنگ باشد.
 

یک روانشناس و مشاور تحصیلی عوامل موثر و نکات قابل توجه درباره انتخاب رشته کنکور را مطرح کرد.

دکتر پازوکی انتخاب رشته دانشگاهی را امری حساس و تعیین کننده مسیر زندگی برشمرد و گفت: انتخاب رشته به دو عامل فردی(درونی) و اجتماعی(بیرونی) بستگی دارد. عوامل فردی شامل هدف، انگیزه، علاقه، شناخت و توان علمی داوطلب بوده و عوامل اجتماعی محیط کار و دانشگاه، آینده شغلی و توان اقتصادی خانواده را در بر می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: چهار فاکتور اصلی در انتخاب رشته حتما باید مورد توجه قرار گیرند. از جمله اینکه شخص باید استعداد، هوش و توان تحصیل در یک رشته را داشته باشد. رشته تحصیلی انتخابی باید مورد علاقه داوطلب بوده و شخصیت داوطلب باید با رشته سازگاری داشته باشد. از سوی دیگر لازم است محیط کار آینده رشته تحصیلی با روحیات شخص هماهنگ باشد.

 

دکتر پازوکی با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن این فاکتورها و تاثیر آنها در زندگی آینده فرد، عدم توجه حتی یکی از این موارد را از دلایل اذیت و آزار ذهنی فرد در طول تحصیل و یا محیط کار آینده دانست.

 

وی همچنین تاکید کرد: تا جایی که امکان پذیر است در انتخاب رشته تحصیلی، خودِ فرد تصمیم گیرنده باشد نه خانواده و اطرافیان، زیرا مشاهده شده برخی خانواده ها آرزوها و ناکامی‌های خود را در برخی رشته های تحصیلی روی فرزندان خود جستجو می‌کنند و انتظار دارند او رشته مورد نظر و علاقه آنها را انتخاب کند و یا صرفا به دلیل القاب و عناوین پرآوازه بعضی رشته‌ها، فرزند خود را مجبور به انتخاب آن رشته می‌کنند که این اجبار به انتخاب رشته ممکن است اثرات نامطلوبی روی زندگی و آینده فرد بگذارد.

 

این مشاور تحصیلی با اشاره به این که استفاده از مدرک تحصیلی مهم تر از اخذ آن است، ادامه داد: حتی ناکارآمد ترین و بی ارزش‌ترین رشته های تحصیلی به زعم عموم مردم، مورد نیاز جامعه است و اگر داوطلبی رشته تحصیلی خود را بر اساس شرایط و علاقه خودش انتخاب کند و متخصص و کاربلد تربیت شود، خلاق، نوآور و سپس کارآفرین خواهد شد و حتی فرصت شغلی بسیاری را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

 

 

اولویت رشته انتخابی بر دانشگاه و محل تحصیل

 

 

دکتر پازوکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رشته تحصیلی بر شهر و دانشگاه محل تحصیل ارجحیت دارد چرا که در آینده از دانشگاه و شهر تحصیل سوال نمی شود بلکه این رشته تحصیلی است که مورد توجه است و کار و زندگی فرد به رشته تحصیلی انتخابی مرتبط و وابسته است و اگر اولویت این مورد رعایت نشود چهار سال از عمر و مسیر زندگی فرد تغییر خواهد کرد.

 

دکتر پازوکی تاکیدکرد: داوطلب درباره رشته، تفاوت میان رشته ها، محیط دانشگاه و بازار کار هر رشته اطلاعات کافی داشته باشد و همچنین فرق میان آموزش عالی و مدرسه را بداند تا با ورود به دانشگاه دچار بحران نشود.

 

این مشاور تحصیلی ادامه داد: بیشترین افت تحصیلی در ترم اول دانشگاه اتفاق می‌افتد زیرا حجم دروس بالا رفته و مدت زمان ترم تحصیلی کمتر است. همچنین شخص با شرایط و ضوابط دانشگاه آشنا نیست بنابراین احتمال شوک زدگی و به تبع آن افت تحصیلی وجود دارد به همین دلیل آگاهی داوطلب با نظام آموزش عالی، پیش از ورود به دانشگاه از ضروریات است.

وی مراجعه به سایت های اطلاع رسانی دانشگاه ها، مطالعه کتاب های مرتبط، صحبت با مشاورین تحصیلی و اساتید و دانشجویان را راهکارهایی برای بالا بردن آگاهی بخشی داوطلبان، نسبت به محیط دانشگاه دانست.

تگ هاي مطلب: کنکور سراسری 94, آزمون سراسری, انتخاب رشته, مشاوره
منبع خبرخبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی