سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

کاهش 3000 میلیاردی هزینه‌های آموزش و پرورش با فعالیت مدارس غیردولتی

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
15 شهریور
کاهش 3000 میلیاردی هزینه‌های آموزش و پرورش با فعالیت مدارس غیردولتی
 مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش تعداد محصلان این مدارس را 1.5 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: چنانچه این 1.5 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی تحصیل کنند، حدود 3000 میلیارد تومان به هزینه‌های آموزش و پرورش اضافه می‌شود.
مسعودی افزود: این مدارس هم به جهت ظاهری و هم به جهت ماهیت کارکردهای متعددی دارند، افزود: در بخش ظاهری، این مدارس در کاهش بار هزینه‌های دولت و آموزش و پرورش نقش بسزایی دارند. در حال حاضر 1400 مدرسه غیرانتفاعی فعال و حدود 1.5 میلیون دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند. با توجه به اینکه بودجه امسال آموزش و پرورش 33 هزار میلیارد تومان است؛ هزینه دانش آموزان محصل در مدارس غیردولتی از این بودجه کاسته شده است. چنانچه این 1.5 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی تحصیل کنند، حدود 3000 میلیارد تومان به هزینه‌های آموزش و پرورش اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقشه‌های مدارس غیر دولتی کاهش تصدی گری دولت در این بخش است گفت: در حال حاضر 200 هزار نفر از بهترین تحصیل کردگان در این بخش مشغول به کار و همچنین 75 درصد از موسسان این مدارس نیز با داشتن بیش از 25 سال سابقه، دارای تحصیلات عالیه هستند.

مسعودی در پاسخ به اینکه آیا نگاه آموزش و پرورش نسبت به مدارس غیر دولتی مثبت است؟ ادامه داد: این مدارس با هدف ایجاد رقابت سالم در ارائه خدمات به مردم ایجاد شده‌اند و به دنبال خدمات برتر و کارآمدتر در این بخش هستند. موسسان این مدارس با ارائه خدمات برتر به دنبال کاهش ترک تحصیل، افت تحصیلی و یا گریز از تحصیل در بین دانش آموزان هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 11 درصد از مدارس کشور غیر دولتی هستند اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه نگاه رئیس جمهور به این مدارس به دنبال افزایش این میزان به 20 درصد هستیم. در این برنامه این میزان باید حداقل به 15 درصد برسد و در سند تحول بنیادین تحت عنوان راهکار 4-9 به مسئله تقویت و توسعه مدارس غیر دولتی اشاره شده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش با اشاره به قانون جدید دائمی شدن تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: قانون مذکور دارای 39 ماده است. در این قانون از ماده 10 تا 14 به مواد حمایتی از موسسان اشاره شده است و به آموزش و پرورش این امکان را می‌دهد که ساختمان‌ها و زمین‌های مازاد خود را بر اساس اصول قانونی به این موسسات واگذار کند. همچنین بانک‌ها نیز موظف هستند تا تسهیلاتی را به موسسان مدارس غیر دولتی واگذار کنند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه اعطای وام با سود 4 درصد به مدارس هنوز محقق نشده است ادامه داد: بر اساس تعامل با بانک مرکزی باید آئین نامه‌های مربوطه برای اعطای این تسهیلات نوشته شود و امیدواریم با شروع سال تحصیلی این موضوع اتفاق بیفتد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه در صورت نبود نگاه حمایتی به این مدارس ادامه حیات آنها با مشکل روبرو خواهد شد اظهار کرد: این مدارس برای ادامه فعالیت خود هزینه‌های زیادی دارند. از سوی دیگر کسانی که از گذشته وارد این فعالیت شده‌اند تکالیفی دارند که این تکالیف برای آنها عملی نشده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش با اشاره به بحث پرداخت بیمه معلمان مدارس غیر دولتی اظهار کرد: بر اساس قوانین دولت و آموزش و پرورش می‌بایست نسبت به پرداخت تمام و یا بخشی از سهم بیمه این افراد به موسسان مدارس دولتی کمک‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به نگاه موسسان مدارس غیر دولتی در کیفیت آموزش و میزان تراکم کلاس‌ها در این مدارس خاطرنشان کرد: تراکم پایین‌تر در این مدارس یکی از عواملی است که هزینه این مدارس را افزایش می‌دهد.

60 درصد اولیای دانش آموزان مدارس غیر دولتیکارکنان، فرهنگیان و دانشگاهیان هستند

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه بسیاری از مراکز احساس تکلیف زیادی برای نظارت به مدارس غیر دولتی می‌کنند و میزان حمایت از این مدارس بسیار پایین است افزود: نزدیک به 60 درصد از اولیای دانش آموزان مدارس غیر دولتی را کارکنان، فرهنگیان و دانشگاهیان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش قصد دارد تا درجه بندی و رتبه بندی مدارس را از اول مهر ماه اجرا کند افزود: در حوزه رتبه بندی مدارس هشت حیطه و حدود 700 سنجه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما متاسفانه در حال حاضر افرادی که در خصوص این مدارس نظارت می‌کنند تنها در مورد شهریه این مدارس صحبت می‌کنند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت مدارس هیات امنایی ادامه داد: بهتر است در کشور تنها دو دسته مدارس تحت عنوان دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد و قرار دادن عناوین دیگری روی این مدارس مطلوب نیست. در صورتیکه مدارس دیگری تحت عناوین دیگر وجود نداشته باشند، تکلیف مردم هم مشخص است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 500 مدرسه حقوقی در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: بسیاری از این مدارس نظیر مدارس «سما» که وابسته به دانشگاه آزاد هستند در بخش غیر دولتی مشغول به کارند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش و دولت راهی به جز تقویت مدارس غیر دولتی و توسعه آنها ندارد ادامه داد: بر اساس سند تحول و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از مشارکت مردم در بحث آموزش این بهترین راه برون رفت از تنگناهای آموزش و پرورش است.

مسعودی با حضور در برنامه پرسشگر؛ در پایان با اشاره به چهار وظیفه آموزش و پرورش در خصوص مدارس غیر دولتی ادامه داد: نخستین وظیفه در این بخش حمایت از حقوق دانش آموزان در بهره مندی از خدمات لازم آموزشی است. در بخش دیگر وظایف این سازمان حمایت از کارکنان این مدارس متناسب با فعالیتی است که در این مدارس انجام می‌دهند. حمایت از موسسان و همچنین نقش نظارتی آموزش و پرورش نیز از دیگر وظایف این مجموعه است

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرایسنا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی