سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

حذف مدارس سمپاد لطمه‌‌ای جدی به پرورش نخبگان وارد می‌کند

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
3 فروردین

بر اساس اطلاعات گروه دانشگاه ، جمعی از انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کشور بیانیه‌ای در واکنش به حذف مدارس سمپاد صادر کردند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: به راستی که آینده سازان هر کشور را قشر نوجوان و جوان دانش آموز و دانشجوی آن تشکیل می‌دهند. افرادی که از ابتدا می بایست تحت آموزش دقیق، مهم و کاربردی قرار گیرند. مهارت بیاموزند و آن را در جهت استعداد خود پرورش دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز از این موضوع مسنثنی نیست. آموزش و پرورشی که باید بکوشد دانش آموزی را متعهد، با اخلاق و کارآفرین در راستای آرمان ها و اهداف والای کشور تربیت کند.

این بیانیه می‌افزاید: ضرورت توجه به این امر زمانی دو چندان می گردد که بخواهیم در ارتباط با قشرخاص دانش آموزی یعنی جامعه نخبه و افراد برتر علمی کشور صحبت کنیم. قشری که رهبری در رابطه با اهمیت حفظ و توجه به آنها فرموده اند:«مسئولین بایستی این امانت‌ها را گرامی بدارند... امانت نفیس را باید خیلی مراقبت کرد و آن وقتی که این امانت قابل رویش و افزایش است، برای رویش و افزایش آن باید احساس مسئولیت کنید.» با توجه به این که بیشتر وقت دانش آموزان در محیط آموزشی و مدارس سپری می گردد، پرداختن به شیوه نظام آموزشی اهمیت دو چندان می یابد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه نظام آموزشی سمپاد که سال‌ها سازوکار جذب دانش آموزان خاص را بر روال آزمون ورودی قرار داده و پذیرفته شدگان را افرادی با استعداد درخشان خوانده است، تاکید شده است: اما با گذشت زمان این فضای علمی-پژوهشی به سمت تئوریزه‌سازی دروس روی آورد و آزمون های ورودی این مدارس صرفاً پرتلاش‌تر بودن و نه توجه به استعدادهای برتر را معیار جذب قرار داد و گزینه‌های هوش ریاضی، احساسی، خلاقیت و... از میان برداشته شد. نظام آموزشی که حالا دغدغه اصلی دانش آموزان برترش به تست و کنکوری بدل شده است که همان دغدغه‌ای است که در مدارس معمولی نیز به طور گسترده شاهد آن هستیم.

این فعالین دانشجویی در بیانیه خود آورده‌اند: از دیگر مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر مدارس سمپاد است تعدد آن‌هاست که به موازات آن با کاهش کیفیت عملکرد اینّّّ مدارس روبه رو شده‌ایم. این مشکل زمانی چشمگیرتر می گردد که نظام آموزشی به تربیت نیروی نخبه می پردازد و گاهاً آنها به جهانیان معرفی می‌شوند اما به سبب عدم برنامه ریزی دقیق و نبود مدیریت و سازوکاری برای استفاده از استعدادهای درخشان داخلی بعد از مقطع دبیرستان و آموزش عالی، با پدیده‌ مهاجرت نخبگان و به عبارتی فرار مغزها رو به رو شده و جامعه‌ علمی برتر کشور را به راحتی از دست می‌دهیم.

در این بیانیه با اشاره به اینکه اخیراً خبرهایی مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) و پس از چندی حذف این مدارس به طور کل، طبق نظر مدیران فعلی وزارت آموزش و پرورش و همچنین بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده می‌شود، تصریح شده است: علت اصلی حذف این آزمون به گفته‌ دکتر بطحایی(وزیر محترم آموزش و پرورش) کاهش استرس بین دانش آموزان اعلام شده است، اما باید گفت عملکرد نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که استرس همراه همیشگی آن بوده است! امتحانات فشرده مدارس، کنکورهای آزمایشی و آزمون های پیشرفت تحصیلی و از همه مسائل مهم‌تر، کنکور سراسری از مواردی هستند که استرس بسیار زیادی برای دانش آموزان به وجود می آورند. پس این موضوع دلیل قابل قبولی برای حذف این مدارس نخواهد بود.

این بیانیه با بیان اینکه در این جا سوالی مطرح می گردد که با حذف این مدارس آیا جایگزین مناسب‌تری برای این پتانسیل عظیم کشوری ارائه شده است یا خیر؟، اشاره می‌کند: پر واضح است که حذف این مدارس لطمه‌ای جدی به رشد علمی کشور و پرورش نخبگان وارد می‌کند. مقام معظم رهبری در فرمایشاتی لزوم عدم تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای در رابطه با نخبگان را متذکر شده‌اند، ایشان می‌فرمایند:«این‌جور نباشد که اگر چنانچه این دولت آمد و سلیقه‌ی خاصّی داشت، بتواند در پیشرفت علمی کشور تأثیری ایجاد کند... نبایستی سلایق و شیوه‌ها و روش‌های مدیریّتی در پیشرفت علمی کشور اثر بگذارد؛ این وقتی خواهد شد که رویّه‌سازی بشود."

در این بیانیه با تاکید بر اینکه نگرانی جنبش دانشجویی از حذف این مدارس و خفته ماندن استعداد دانش آموزانی است که ظرفیت بالاتری برای کمک به رشد علمی کشور داشته و می‌توانند تأثیرات جدی در آینده کشور بگذارند، تاکید شده است: لذا شایسته است با وجود تمام مشکلاتی که گریبان‌گیر مدارس سمپاد است روند این مدارس با ارائه‌ی طرحی جدید و جامع با تشکیل کمیته‌ای مشترک از وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی "اصلاح" شده و به صورت اصولی به تربیت نخبگان بپردازند.

در بخش دیگری از بیانیه جمعی از انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کشور، ضمن بیان اینکه در این راستا و با توجه به بررسی‌های انجام گرفته طرح «شهاب» از سوی مسئولین آموزش و پرورش به عنوان جایگزین برای مدارس سمپاد مطرح شده است، تاکید شده است: از آن جا که در این طرح به توسعه‌ فردی دانش آموزان نیز در کنار ارتقای هوش انسانی توجه می گردد، می‌تواند برخی ضعف‌های امروز سمپاد در این موارد را جبران نماید ولی در این زمینه لازم می‌دانیم این نکته مطرح شود که برای جایگزینی احتمالی طرح شهاب ابتدا می‌بایست این طرح به صورت آزمایشی و در مقیاس کوچک اجرا شده و در صورت دریافت خروجی مطابق با انتظار، به اصلاح سازوکار فعلی سمپاد بر اساس نتیج آن اقدام کرد.

در انتهای این بیانیه آمده است: امیداست که با اتخاذ تصمیمات هوشمندانه در نظام آموزش کشور، انسانی عالم، بااخلاق، با قدرت بالا در زمینه مهارت‌های اجتماعی و در خدمت جامعه و اهداف بلند جمهوری اسلامی پرورش یابد و این نوع دغدغه‌ها در جهت اسلامی سازی دانشگاه‌ها نیز مطرح شوند و این مهم را نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی کشور در چشم انداز خود بگنجاند.

پایان/

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرخبرگزاری فارس - دانشگاهی
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی