سایت کاریابی جویا کار

pezeshki

دسته بندي: مقالات / پزشکی
5 مرداد

چگونگی کار ماهیچه ها

 

بدن ما دارای ۶۳۹ ماهیچه است. شکل و ساختمان هر یک از این ماهیچه ها با یکدیگر فرق دارد. یک ماهیچه با اندازه متوسط تقریباً از ده میلیون سلول به وجود آمده است. ماهیچه ها ۴۰ درصد وزن بدن ما را تشکیل می دهند.


سلولهای ماهیچه ای برای انقباض تخصص یافته اند. این سلولها معمولاً طویل اند و توسط بافت پیوندی به یکدیگر متّصل شده اند. یکی از مشخصات عمده سلولهای ماهیچه ای این است که این سلولها دارای رشته های منقبض شونده ای به نام «تارچه»اند. انقباض و انبساط این تارچه ها موجب انقباض و انبساط سلول ماهیچه ای و در نتیجه کلّ ماهیچه می شود.

بدن ما دارای سه نوع ماهیچه است که عبارتند از: ماهیچه های صاف، ماهیچه های مخطط یا اسکلتی و ماهیچه قلبی. ماهیچه های صاف مسئول حرکات غیرارادی اندامهای داخلی بدن اند. این ماهیچه ها در دیواره رگها، دستگاههای گوارش، تنفّس و اندامهای دیگر داخلی بدن قرار دارند. ماهیچه های صاف به طور غیرارادی و به کندی منقبض می شوند. این ماهیچه ها از سلولهای دوکی شکل و طویلی ساخته شده اند.

 
حرکات ارادی بدن توسط ماهیچه های مخطط یا اسکلتی انجام می گیرد. ماهیچه های مخطط از رشته های ماهیچه ای ساخته شدهاند. این رشته ها به صورت استوانه های طویلی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و هر کدام از چند سلول ماهیچه ای اوٌلیه به وجود آمده اند. پرده ای از خارج، ماهیچه های مخطط را فرا گرفته است و آنها را به پوست و استخوان متّصل می کند. این پرده نیروی حاصل از انقباض ماهیچه ها را به استخوانها یا پوست منتقل می کند. بدن انسان دارای ۶۰۰ ماهیچه اسکلتی است.

ماهیچه قلب همانند ماهیچه های اسکلتی، مخطط است؛ اما تحت کنترل ارادی ما نیست. عملکرد این ماهیچه، توسط اعصاب و هورمونهای موجود در خون تنظیم می شود.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيد
تگ هاي مطلب: دانلود تحقیق پزشکی،دانلود مقاله پزشکی،سایت مقالات پزشکی،دانلود رایگان تحقیق پزشکی،دانلود پایان نامه پزشکی،دانلود تحقیق،،دانلود مقاله با عنوان pezeshki
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:4
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی