سایت کاریابی جویا کار

اشعار حافظ شیرازی

دسته بندي: مقالات / ادبیات
22 شهریور

 

مقدمه

 

از زندگي حافظ سخن گفتن سخت است . بسيار سخت تر از سخن گفتن از شعرهاي او. زيرا يكي از شگفتيهاي تاريخ اين زندگي بزرگاني چون حافظ در پرده ابهام باقي مانده است . اما از حافظ با خود حافظ سخن گفتن از هر كاري سخت تر است . آن هم او كه پيداست از داشتن شناسنامه خوشش نمي آمده است و گر نه جه بسيار از شاعران كه زندگينامه خود را در نوشته ها و شعرهايشان گنجاندهاند شاعري همجون سعدي و حتي مولانا .

 

براي نوشتن از زندگي حافظ آن هم به شكل روائي به ناچار بايد به سراغ تاريخ رفت . اما حافظ را در قالب خشك تاريخ قرار دادن باز از هر كار ديگري سخت تر است .

 

از همه بدتر اينكه او نه تنها كاري به كار تاريخ نداشته است كه تاريخ نيز كاري با او نداشته است . آنچنان كه نامش در جهان در هيچ كدام از وقايع تاريخي دوران زندگي اش نيامده است آنچنان كه گوئي در جهان افسانه ها زندگي كرده است .

 

اما حافظ را با تاريخ چه كار ؟ او فراتر از زمان تقويمي و تاريخي سير مي كرده است. در زماني ازلي و جاوداني از اين روست كه شعرهايش مرزهاي زماني و مكاني را در نورديده است .

 

باري حافظ را در بستر تاريخ و خط خشك زمان قرار دادن عذابي است سخت اليم . كاري كه كرده خوشايند بسياري از كسان نيست . كتاب ديوان يكي از نامبردارترين دفترهاي شعر فارسي است . اين كتاب نوار انديشه هاي شاعري است كه در بخش عمده اي از قرن هشتم زندگي را گذرانده است .

 

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيد
تگ هاي مطلب: دانلود مقاله ادبیات با عنوان اشعار حافظ شیرازی, دانلود مقاله ادبیات،دانلود تحقیق ادبیات،پایان نامه ادبیات،تحقیق ادبیات فارسی،سایت مقالات ادبیات،تحقیق زبان فارسی, تحقیق زندگینامه حافظ شیرازی
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:22
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی