سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

دانلود طرح جابر با موضوع کود های شیمیایی

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / طرح جابربن حیان
12 دی
قسمت هایی از طرح مورد نظر به شرح ذیل

مسئله :
تا چه حد با کود های طبیعی و شیمیایی و انواع آن آشنایی دارید؟
کود های طبیعی و شیمیایی چه ویژگی هایی دارند؟

تعریف
تعریف کود: به هر نوع ماده معدنی یا آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصل خیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود کود اطلاق میشود.
کود ها به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :شيميايي – آلي يا ارگانيک – بيولوژيک يا زيستي
کود های شیمیایی
که برخی از آنها جز عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر عناصر کم مصرف گیاه ( میکرو المنت ) میباشد.
عناصر پر مصرف (ماکرو) شامل: ازت – فسفر – پتاس – کلسیم – منیزیم
عناصر کم مصرف (میکرو) شامل : آهن – روی – منگنز – مس – بر
به کود هایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل اطلاق میشود.گیاهان مختلف بر حسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایش برگ و خاک به کود های فوق نیازمند خواهند بود.ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوتند. این تفاوتها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تاثیر بسیار مهمی دارند.بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیائی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.

نتیجه گیری
کود ورمی‌کمپوست از جمله کودهای آلی می­باشند که بصورت فرایندهای طبیعی تهیه می­شوند و در تولید آنها مواد شیمیایی به کار نمی­رود و دارای مضرات کودهای شیمیایی برای سلامت انسان نمی­باشند. کودهای آلی (بیولوژیک و غیر بیولوژیک) و شیمیایی لازم و ملزوم یکدیگر بوده، هر دو نوع برای ایجاد شرایط مناسب جهت رشد گیاهان مورد نیاز است. عوارض نامطلوب مصرف درازمدت و بی‌رویه کودهای شیمیایی ثابت شده است. یکی از مهمترین آنها کاهش باروری خاک به دنبال از بین رفتن هوموس می­باشد. آزمایش­های بی‌شماری که در این مورد انجام شده نشان داده­اند که کودهای آلی، گذشته از نداشتن این عوارض نامطلوب، موجب افزایش هوموس خاک و نگهداری آن در سطحی نامناسب می­شوند. به عبارت دیگر، کودهای آلی بطور غیر مستقیم هوموس تولید می­کنند.

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تگ هاي مطلب: طرح جابر کلاس چهارم
قيمت فايل:10000 تومان
خريد فايل
دسته بندی ها
تبلیغات متنی