عنوان تحقیق: دکوراسیون داخلی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 106
آیا تاکنون از خود پرسیده اید که پیشینه این هنر به چه زمانی بازمی گردد؟ مطمئنا علاقه انسان به تزیین و آرایش محل زندگی اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی های دوران غارنشینی ، سوای مسئله اطلاع رسانی ، نقش تزیینی نیز داشته اند. به هرروی ، هنگامی ه در سال 922 هاوارد کارتر[1] باستان شناس بریتانیایی ، مقبره توتنخامون[2] را گشود؛ نقاب طلای خالص ، جواهرات ظریف و اشیاء تزیینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود ، بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزیینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد. حفاری های اولیه نشان داد که حتی بی نواترین خدمتکاران مصری هم ، لوازم روزمره خانه شان را تزیین می کرده اند ، امری که براساس استانداردهای فعلی در خور توجه است. این که مصریان هرگز به راحتی رازهای خود رابرملا نمی کردند ، به همین روی مشخص نیست که دقیقا علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه ها و استدلالهای مستمری در این زمینه مطرح شده است آنچه می دانیم این است که سبک های آغازین طراحی ، از مصر نشات گرفته اند. رومی ها اساتید مسلم طراحی بوده اند و هنوز هم از بسیاری جهات ،خصوصا در زمینه طراحی کلاسیک ، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشیا زیبا و سبک آسایش طلبانه شان در آثار به جا مانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل و سبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی ، حتی با معیارهای نوین هم هنوز درزمره بهترین های این هنر محسوب می شوند. میزان آسایش و نقاشی های زیبای فضای داخلی خانه هایشان که به صورت نقاشی دیواری و موزاییک کاری کف جلوه نمایی می کرد ، از شگفت آورترین موفقیت های طراحی داخلی آن زمان بوده است. آنها با تمامی آراستگی و آذینی که می توانستند متصور شوند مبلمان ، میزهایی با پایه های پنجه مانند ، صندلی ، اثاثیه خاص و مبلمان راحتی را طراحی می کردند و می ساختند. ضیافت ها و شیوه زندگی مجلل مهم ترین بخش هستی شان بود و از این رو این امر را در آرایش خانه هایشان متجلی می ساختند. برخلاف رومیان ، یونانی ها در زمینه دکوراسیون داخلی چندان شهره نبودند و شهرت اصلی شان به خاطر سبک معماری فوق العاده شان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است. پس از سقوط امپراتوری رم و اشاعه مسیحیت ، سبک سرد و صومعه مانندی بر دکوراسیون داخلی خانه ها حکمفرما شد. شیوه های کلاسیک ، آزادی طراحی ، زیبایی دوستی و تجمل پرستی رومی جای خود را به تخته های تیره و خانه های بی تزیین دادند. گرچه هنرمندان دوران گوتیک ( که متاثر از معماری سلجوقیان ایران بودند) سعی کردند تا حدی از این بی پیرایگی بکاهند ، اما عملا این سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزادی های هنری ؛ زیبایی و تزیین ، مجددا به خانه ها بازگشت. تعدد هنرمندان به نامی که پس از رنسانس با آنها روبرو می شویم ، خود گواهی براین امر است. در ملل شرقی نیز علاقه به دکوراسیون داخلی زیبا کاملا آشکار است. مبلمان و تزیینات چینی ، فرش های ایرانی ، صدف کاری های ژاپنی ومجسمه ها و نقاش های پررنگ و لعاب هندی ، همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیباسازی فضای زندگی شان است. گرچه سبک دکوراسیون داخل شرقی با شیوه غربی آن تفاوتهای بسیاری دارد. با این همه اگر علاقمندید تا با عنوان یک دکوراتور داخلی حرفه ای به کار مشغول شوید ، بهتر است پیش از هرکاری به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملا با انواع سبک ها و شیوه های مرتبط با این حرفه آشنا شوید.بسیاری از طراحان داخلی سرشناس ، سبک ها ومبلمان هایی را به نام خود به جا گذاشته اند. گرچه ساختمانها و فضای داخلی آنها باید سبک و شیوه زندگی زمان خود را منعکس کنند ، اما این عمل بدون آگاهی از پیشینه آنها میسر نمی شود. بسیاری از طراحان داخلی با آمیختن چند سبک و حتی با کاربردن المان های شرقی و غربی درمکانی واحد ، فضایی راخلق می کنند که علاوه بر تنوع وزیبایی ، آرامشی خاص را برای ساکنینش به ارمغان می آورد. دراین کتاب تا جایی که میسر شود به سیستم و سبکها اشاره خواهیم نمود تا شما در زیبایی این هنر سردرگم و اثرهای شما که با تلاش و هزینه فراوان بوجود می آید ، فاقد ارزشهای معماری نگردد.
[1]Howard Catter
[2]Tutankhamen
فهرست مطالب
تاریخچه دکوراسیون داخلی
نقش تخصصی طراحی داخلی در کل ساختمان
فنگ شویی
توصیه های مفید
دو توصیه مهم
توصیه دوم
دکوراسیون و فرهنگ
رنگ چیست؟
رنگ های جوهری
واکس
انسان و رنگ
چرخه رنگها
نقش رنگ در دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی منازل مسکونی
اصول و مولفه های مدرنیسم
پست مدرنیسم
ترکیبات معماری
خصوصیات ترکیب
نقطه عطف
پیوستگی در معماری
ترتیب در معماری
نقش نور در فضای داخلی
شدت روشنایی
سطوح مجاور
حفظ شدت روشنایی
انعکاس ناخواسته
رنگ و ترتیب رنگها
نور مناسب
روشنایی درست
رویکردهای معماری
فرم درمعماری
احساس فرم
وابستگی های ادراک فرم
تحلیل و ارزیابی
منابع
واژه نامه
تصاویر
معماری