سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش های مذهبی و رضایت زناشویی در زنان متاهل

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
30 اردیبهشت

عنوان:

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 30

 

دین عبارتست از خضوع و انقیاد، اگر منظور طرف دوم باشد دین به مفهوم فرمان و سلطه و حکم و الزام خواهد بود وجه جامع میل هر دو طرف در تعریف لغوی دین قانونی است که علاقه میان دو طرف را سازمان می دهد و بیانگر ارتباط دو طرفه است(جهانی و حق وردی، 1376).

دیدگاه درونی و بیرونی دین

دین را از دو دیدگاه درونی و بیرونی می توان تعریف کرد. از دیدگاه درونی دین یعنی ایمان به ذات الهی که سزاوار عبادت و اطاعت است و از منظر بیرونی از لحاظ اینکه یک حقیقت خارجی و بیرونی از درون انسان است در تعریف دین باید گفت :مجموعه ای از قوانین نظری که صفات این قوه الهی را مشخص می کند و نیز مجموعه ای از قواعد و ضوابط علمی است که راه و رسم عبادت و بندگی کردن خدا را برای ما ترسیم می کند. دانشمندان علوم انسانی در تعریف دین گفته اند،دین یک نهاد الهی است که صاحبان عقل سلیم را با اختیار و اراده آنها به سوی خیر و صلاح و رستگاری در آخرت هدایت می کند و در واقع عین یک نهاد الهی است که انسانها را به سوی آنچه از نظر اعتقادات حق و درست است و نیز آنچه در رفتار و کردار زندگانی بهتر و مناسبتر است راهنمایی می کند(رفیعی و استوار، 1382).

 

 

تعاریف دانشمندان غربی درباره دین

میسرون[1] در کتاب "درباره قوانین" می گوید : دین پیوند هایی است که انسان را به خدا مربوط می کند در کتاب "دین" در مرزهای عقل می نویسد دین عبارت از این است که ما تکالیف واجب و ضروری خود را با توجه به اینکه مبتنی بر اوامر الهی است درک نمائیم(به نقل از کافی، 1384).

برادلی[2] (1862-1924) نوشت که دین بیش از هر چیز کوششی برای آنکه حقیقت کامل خیر را در تمام وجود هستی مان باز نمائیم(به نقل از برهانی، 1389).

جیمز مارتینو[3] (1900-1805) مدعی بود که دین اعتقاد به خدای همیشه زنده است یعنی اعتقاد به اراده وذهنی الهی که حاکم بر جهان است وبا نوع بشر مناسبات اخلاقی دارد(به نقل از صنعتی، 1385).

هربرت اسپنسر[4] در خاتمه کتاب مبادی اولیه میگوید ایمان به نیروی که نتوان مرز پایانی زمانی و مکانی آن را تصور کرد عنصر اساسی دین را تشکیل می دهد (مجله اندیشه دانشجو شماره 6،شهریور81 ص16)

تی یل[5](1803-1902) نوشت که حقیقت دین وضعیتی روحی یا حالتی ناب و حرمت آمیز است که آن را خشیت میخوانیم(همان منبع).

روشن است که هر کدام از این تعاریف ویژگی متفاوتی را مورد تاٌکید قرار می دهد تی یل بر خشیت تکیه می زند، برادلی دین را با خیر پیوند می دهد و مارتینو به جنبه های اخلاقی یکتا پرستی توجه می کند.

تعاریف دیگر ویژگیهای خاص دیگری را منظور می کنند : ویژگیهایی نظیر انجام مناسک دعا و ارتباط با خدایان ، به نظر می رسد که هر کدام از این تعاریف خطی از اعتبار و معقولیت را دارند "ادیان" بسیار پیچیده هستند بنابرین شرط عقل آن است که هیچ وجه منفردی را تعریف کامل (دین) تلقی نکنیم. برای مثال ادیان ابتدائی نظیر ادیان شمنی (shamanistic ) وجود دارند که به نظر می رسد اعمال خضوع آمیزشان ناشی از ترس یا طمع است نه ناشی از احساس خشیت ناب(همان منبع).

 

[1]Miseron

[2]Bradli

[3]G.Martino

[4]H.Espeser

[5]T.Eil

 

فهرست مطالب

تعریف دین

دیدگاه درونی و بیرونی دین

تعاریف دانشمندان غربی درباره دین

مذهب و نگرش مذهبی

نگرش مذهبی

جامعه شناسی و مذهب

نقش اجتماعی مذهب

آثار مذهب در زندگی

اهمیت و اهداف ازدواج

اهداف و انگیزه ازدواج

نیل به آرامش

تامین نیازهای جنسی

سلامت و امنیت اجتماعی

تامین نیازهای روانی – اجتماعی

تعادل و استحکام خانواده

تعریف رضایتمندی زناشویی

عوامل موثر در رضایتمندی زناشویی

پیشینه عملی

پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور

پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج کشور

منابع


روان شناسی
قيمت فايل:15000 تومان
تعداد اسلايدها:30
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی