سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوریهای اداری و تخصیص منابع IT / IS با عملکرد IT / IS

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
29 اردیبهشت

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوریهای اداری وتخصیص منابع IT / IS با عملکرد IT / IS

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 48

 

 

در نخستین سال‌های اختراع رایانه متخصصان توجه چندانی به نیازهای اطلاعاتی مدیران نداشته از رایانه‌ها فقط جهت پردازش داده‌ها در امور حسابداری استفاده می‌شد. در طول این دوره که تا اواسط دهه 60 میلادی به طول انجامید بیشترین تأکید بر قدرت محاسباتی و پردازش رایانه بود. در حال حاضر به این نوع کاربرد رایانه پردازش داده‌ها، گفته می‌شود و باید توجه داشت که سیستم‌های پردازش داده‌ها مقداری اطلاعات نیز تولید می‌کنند. در اوایل دهه 1960 و پس از اختراع انواع رایانه‌های جدید که با هزینه کمتر اطلاعات بیشتری را پردازش می‌کردند. روش‌های جدیدتری برای معرفی تجهیزات جدید ترویج داده‌شده؛ یعنی سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت. پس از گذشت یک دهه و به دلیل به وجود آمدن نیازهای اطلاعاتی جدید، سیستم اطلاعاتی جدید به نام سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری یا DSS به وجود آمد. پس از تکمیل سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری با توجه به پیشرفت‌های حاصله در تجهیزات رایانه‌ای، موضوع افزایش بهره‌وری و کارایی دفاتر مدیران و تسهیل ارتباطات بین مدیر و کارکنان از طریق به‌کارگیری تجهیزات رایانه­ای الکترونیک مطرح گردید و در سال 1980 سیستم‌های اتوماسیون اداری طراحی گردیدند (بهشتیان، 1387).

اما در واقع اتوماسیون اداری در سال 1964 وقتی‌که IBM محصول جدید خود، یعنی نور مغناطیسی/ ماشین تایپ سلکتوری (MT/ST) را معرفی کرد، شروع شد. ماشین تایپی کهمی توانست به‌صورت اتوماتیک از روی حروف ضبط‌شده بر روی نوار مغناطیسی تایپ کند. این عملیات تایپ اتوماتیک خیلی زود به سیستم‌های کوچک در ریزپردازنده‌ها تبدیل شد و تکامل‌های بعدی در این زمینه ایجاد شد و نیاز واقعی به تکامل این بود که طی دهه 1970 کارایی کارخانه­ها 90-85 در صد افزایش یافت. درحالی‌که کارایی دفتری تنها 4 در صد افزایش داشت، پس بایستی سیستم‌هایی به وجود می‌آمدند که موجب افزایش بهره‌وری و کارایی دفاتر هم می‌شدند. مؤسساتی که به سیستم‌های اطلاعات مدیریت اولیه مبادرت نمودند، چیزهایی دیگری فراگرفتند و مشخص شد مانع عمده مدیران هستند. مدیران به عنوان یک گروه در مورد کامپیوتر اطلاعی نداشتند. آنان از کارهای خودآگاه بودند و می‌دانستند که چگونه مسائل را حل کنند. لکن به‌اندازه کافی در مورد نقش اطلاعات در حل مسائل تأمل نکرده بودند. در نتیجه برای مدیران بیان اینکه دقیقاً از سیستم‌های اطلاعات مدیریت چه می‌خواهند دشوار بود. این وضعیت برای متخصصین اطلاعات غیرقابل‌تحمل بود؛ زیرا که دانسته­های آنان از مدیریت کم بود. آنان نمی‌دانستند چه سؤالاتی را پرسش‌ نمایند. در طی زمان مدیران درباره کامپیوتر و در مورد فرایندهای مورد اجرا در حل مسائل تجربه آموختند عاقبت جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت به عنوان یک زمینه عمده استفاده از کامپیوتر مستحکم شد (رولی[1]، 2001).

2-2-2- سیر تکامل فناوری اداری

2-2-2-1- دوره اول

سیر تکامل فناوری اداری شامل دوره‌های فناوری اداری، فناوری رایانه و فناوری ارتباطات است. در دوره اول کارفرمایان در تلاش بودند تا محیطی را به وجود آوردند که جدا از مسئله کارخانه‌ای و در معنای عام محیط تولید، کلیه امور اداری، پرسنلی و تجارتی در آن صورت گیرد، از مهم‌ترین شاخص‌های این دوره انجام مطالعاتی در مورد جایابی و فضاسازی برای محیط‌های اداری بود (دهه 20 به بعد). در حقیقت در این دوره سعی در جدا ساختن فعالیت‌های اداری از فعالیت‌های تولیدی بود و در نهایت واحدهای ستادی از لحاظ مکانی از واحدهای اجرایی جدا گردیدند. تفکر این دوره این چنین بود که محیطی با شرایط بهتر برای انجام امور اداری که در آن زمان، بیشتر امور محاسباتی نظیر حسابداری، حقوق و دستمزد و مالی بود، فراهم گردد (صرافی زاده، 1383).

 

1.Rolli

 

فهرست مطالب

آغاز بکار گیری فناوری های اداری

سیر تکامل فناوری اداری

دوره اول

دوره دوم؛ یعنی فناوری رایانه

دوره سوم؛ یعنی فناوری ارتباطات

داده های خام (اطلاعات)

اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی

سیستم های اطلاعاتی

تعریف سیستم اطلاعات

سیستم های اطلاعاتی و رایانه ها

کاربرد سیستم اطلاعاتی رایانه محور

مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی

نقش فناوری اطلاعات در سازمان

ابعاد و جنبه های گوناگون فناوری اطلاعات

طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نوع حمایت ها

سیستم های پردازش تعامل

سیستم های گزارشات مدیریت

سیستم کارکنان دانش

سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری

سیستم های اتوماسیون اداری

سیستم های پشتیبانی مدیران ارشد (اجرایی)

سیستم های پشتیبانی تصمیمات گروهی

مدل سیستمی سازمان و نقش سیستم اطلاعات در مدیریت آن

نیاز به یک پایگاه اطلاعات

انواع سیستم اطلاعاتی در سازمان

روش‌های ارزیابی نیاز اطلاعاتی

عوامل موثر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی

ابعاد برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات

عوامل سازمانی موثر در بکارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی

مروری بر تحقیقات انجام شده

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

تحقیقات انجام شده در خارج کشور

منابع و مأخذ


مدیریت
قيمت فايل:17000 تومان
تعداد اسلايدها:48
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی