سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موسیقی و موسیقی درمانی در کاهش لکنت و اضطراب

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
29 اردیبهشت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موسیقی و موسیقی درمانی در کاهش لکنت و اضطراب

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

 

هنردرمانی یکی از شیوه­های رایج است که در گذشته مورد استفاده بوده است و با توجه به کامل نبودن اثر بخشی درمان دارویی و توجه روزافزون به روش­های غیردارویی، هنردرمانی به­ویژه موسیقی درمانی به­عنوان یکی از شیوه­های رایج درمان مورد توجه قرار گرفته است. (به نقل از خرم­آبادی و همکاران،1391). در واقع می­توان گفت موسیقی شکلی از هنر است که احساس، ادراک و شناخت را بدون تکلم و زبان منتقل می­کند. استفادة بشر از موسیقی، امری آسان و قابل دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته است (میرشاهی، 1385).

موسیقی درمانی بیش از هر تکنیک درمانی دیگری با زندگی روزمره مردم آمیخته و با نیاز و احساس آنها عجین شده است. به­طوری که همان خواب و خوراک، خواندن و نیز در هر مکان و محفلی دیده و شنیده می­شود. اما علت گرایش و علاقة مردم به موسیقی به­خاطر طبیعت و فطرت آدمی است که مجذوب موسیقی است. ذات محرک موزون موسیقی با فطرت وحدت­طلب آدمی پیوندی ناگسستنی دارد. پیوندی که در همة دوره­ها و مراحل تمدن بشری در میان همه اقوام دید می­شود و گسستگی از آن غیر ممکن است. در مقاطع محدودی از زمان، برخی فرهنگ­ها به لحاظ انحطاط و یا آشفتگی استنباط کوشیدند از آن برحذر باشند، اما در عمل موفق نبوده­اند و در عوض بنا بر نیاز فعال روانی طبع بشری به استفاده مطلوب از آن معترف گشته­اند. طبیعت آدمی چه در اساس بیولوژیک و چه در ساختار روانی، مسیری آهنگین و رو به جلویی را می­پیماید و ریتم و هارمونی در ساختمان آن ریشه دارد. به همین لحاظ، مجذوب نظم و هماهنگی و کنش­های ریتمیک بیرونی می­شود (زاده­ محمدی ،1388).

انجمن موسیقی درمانی آمریکا (1997) موسیقی درمانی را استفاده از موسیقی برای اهداف درمانی شامل تحدید، ایجاد و تقویت سلامت بدنی ـ روانی تعریف می­کند (زاده محمدی، 1388) فرهنگ لغات انگلیسی میراث آمریکا، موسیقی را هنر تنظیم اصوات در زمان، جهت فراهم آوردن ترکیب ممتد و واحد از طریق ملودی[1] و هارمونی[2]، ریتم[3] و طنین [4]تعریف می­کند (سناریدر و لیندوکویست[5]، 2006). انجمن موسیقی درمانی استرالیا (1989) تعریف موسیقی درمانی را استفادة برنامه­ریزی شده از موسیقی برای اهداف درمانی و رفع نیازهای کودکان و بزرگ­سالان که به دلیل اجتماعی، عاطفی، بدنی، ذهنی آسیب دیده­اند ارائه می­دهد. انجمن حرفة موسیقی درمان­گران، موسیقی درمانی را به عنوان ابزار و شبکه­های ارتباطی برای ایجاد رابطة متقابل بین بیمار و درمان­گر از راه موسیقی و نشانه­های موسیقایی تعریف می­کند که می­تواند هم در وضعیت بیمار و هم در شیوة درمان تغییراتی ایجاد کند. درمان­گر با استفاده از ارتباط خلاق موسیقایی در موقعیت درمانی، تجربه­هایی بر اساس موسیقی را به وجود می­آورد که به اهداف درمانی منجر می­شود. (همان)

تأثیر موسیقی درمانی به علت قابلیت آن در نفوذ در الگوها­ی تفکر و هیجان است که هر دو مورد از پیش­نیازها­ی ضروری تغییر نهایی رفتار هستند. در تحقیقات و نظریه­ها از این قابلیت به عنوان طبیعت انگیزه­ای ــ عاطفی موسیقی نام برده می­شود. پاسخ­های عاطفی و موسیقی از فعال­سازی مکانیزم­های تحریکی و درکی منشأ می­گیرد. پاسخ آغازین به موسیقی، ترکیبی از فعالیت­های فیزیولوژی و عصبی می­باشد. در نتیجة این امر ارزشیابی شناختی نسبت به تجربة موسیقی حاصل خواهد شد. متعاقباً موسیقی می­تواند خُلق خاصی را ایجاد کند و یا عاطفه را به جهت دیگر سوق دهد(دیل ایتولی[6]،2005).

«بنابراین موسیقی درمانی روش درمانی است در تیمی متشکل از پزشکان و روان­شناسان و متخصصان که به­طور مشخص از صداهایی شروع می­کنند که در مسیر درمان به روند بهبود بیماران کمک کند. تأثیر موسیقی درمانی هم به عوامل عینی و هم به احساسات درونی بیمار بستگی دارد. با وجود این، موسیقی، صدا و ریتم موجب می­شود که اتفاقاتی در بدن ما رخ دهد.»(به نقل از طباطبایی فر،1389: 63)

 

[1].Melody

[2]. Harmony

[3].Rhythm

[4].Timber

[5].Snarydr and Lyndvkvyst

[6].Dale Aytvly

 

فهرست مطالب

بخش اول: موسیقی

تاریخچة موسیقی

تعریف موسیقی درمانی

آوازی ملودیک (M.I.T)..

مکاتب و تکنیک­های موسیقی درمانی

روش نوردوف و رابیگر

روش کودالی

روش دالکروز

روش بالینی ارف نورلوک

روش موسیقی و تصویر هدایت شده

موسیقی درمانی تکاملی

برتری نیمکره­ای در درک موسیقی

موسیقی درمانی و عصب شناختی

کاربرد موسیقی درمانی

بخش دوم: لکنت

ماهیت لکنت

تعاریف لکنت

انواع لکنت

علل لکنت

نظریه­های لکنت

نظریة دکتر اسمایلی بلانتون

نظریه دکتر بلومل

نظریه دکتر بوم.

نظریه دکتر برینگ برینگلسون

نظریه شیهان

نظریه دکتر کاروت

نظریه وندل جانسون

نظریه دکتر نایب دونلاپ

نظریه­ ون رایپر.

نظریه دکتر جان ام فلچر

نظریه دکتر میبل اف گیلفورد

درمان­های لکنت

تلقین

هیپنوتیزم...

خود القایی.

روش جویدن تنفس

روش آرام­سازی...

خواب درمانی..............

رفتار درمانی........

درمان­ها تنبیهی و تشویقی........................................................

درمان­های عامیانه..............

درمان جراحی..........

استفاده از شوک الکتریکی........

درمان تنبیهی مدرن....................

بخش سوم: اضطراب

تعریف اضطراب

علائم اضطراب

علائم رفتاری

علائم فیزیکی

علائم معده-روده­­ای

علائم دستگاه ادراری

علائم تنشی

طبقه­بندی اختلالات اضطرابی

اضطراب تعمیم­یافته

اختلال وحشت­زدگی

اختلالات هراس....

هراس خاص

اختلالات اجتماعی

اختلال وسواس فکری-عملی

اختلال فشار روانی پس آسیبی

موسیقی درمانی و اضطراب....

موسیقی درمانی و لکنت............

اضطراب و لکنت

بررسی اجمالی پیشینة نظري و سوابق پژوهش

فهرست منابع


روان شناسی
قيمت فايل:15000 تومان
تعداد اسلايدها:70
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی