سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری عملکرد کارکنان ، عملکرد، ارزیابی عملکرد

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

مبانی نظری عملکرد کارکنان ، عملکرد، ارزیابی عملکرد(فصل دوم تحقیق)


مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

عملكرد

- مفهوم عملكرد:

عملكرد در ساده ترین تعریف ممكن عبارتست از آنچه فرد به عنوان وظیفه در شغل خود انجام می‌دهد(زاهدی و دیگران، 1379، 284) یا اینكه منظور از عملكرد موثر، عملكردی است كه در جهت نیل به اهداف سازمان می باشد(سعادت ،1384: 253) بسیاری از افراد تلاش و عملكرد را با هم یكی می دانند در حالی كه منظور از تلاش، انرژی و نیرویی است كه كارمند صرف انجام كار می كند. میزان تلاشی كه از كارمند دیده می شود تابع دو متغیر است: ارزش پاداش برای كارمند و احتمال دریافت پاداش در صورت تلاش. اما عملكرد، نتیجه واقعی و قابل اندازه گیری تلاش است. اگرچه تلاش منجر به عملكرد می گردد، این دو را نمی توان با یكدیگر برابر دانست و میان این دو تفاوت فاحشی وجود دارد. اختلاف میان تلاش (یعنی آن چه كار كند می كوشد تا حاصل آید و عملكرد (یعنی آنچه واقعاً حاصل شده است) بستگی به تركیب دو متغیر دارد:

خصوصیات و توانایی های كارمند و تصوری كه كارمند از نقش خود دارد، نتیجه گیری از تلاش، اولاً به تخصص، مهارت و دانش شغلی كارمند و ثانیاً به برداشت و تصور او از كار بستگی دارد.

در یك تعریف نسبتا جامع، عملكرد عبارت است از كارایی و اثربخشی در وظایف محوله و بعضی داده های شخصی نظیر حادثه آفرینی، تاخیر در حضور برسر كار، غیبت و كندی كار. در این تعریف كارآیی به معنای نسبت بازده به دست آمده به منابع به كار رفته است و اثربخشی عبارت است از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده از سوی دیگر عواملی همانند غیبت، كندی دركار، تاخیر و حادثه آفرینی می توانند معیارهای مناسبی برای سنجش عملكرد باشند (كامكار و دیگران، 1384، 22).

عملكرد معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته كلیدی در چارچوبی كه ارائه می دهیم، می باشد كه این چارچوب به عنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد اثربخشی افراد، گروه ها و سازمان ها عمل می‌كند (اندرو، 1998، 966).

عملكرد حاصل فعالیت های یك فرد، از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت معین می‌باشد(آرمسترانگ، 1991، 57).

عملكرد، حاصل یا نتیجه فرآیند و تحقق اهداف می باشد. فرآیند بدین معنی است كه انجام هر كاری طی مراحلی می بایست صورت بگیرد تا آن كار انجام پذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است كه با رعایت مراحل كاری، آن هدف تحقق پیدا می كند(دفت، 1374، 206)

بدین ترتیب آنچه در تمامی تعاریف مشترك است نحوه انجام وظیفه و مسئولیت های محوله است.

 


علوم انسانی
قيمت فايل:20000 تومان
تعداد اسلايدها:22
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی