سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت ارزشیابی تکوینی چیست

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

 

شامل 48 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

      مقدمه

به  عنوان معلم باید عمیقاً  باور داشته باشیم که هر دانش آموز   قابلیت رشد و  یادگیری  را دارد به شرط آنکه ما ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیّا کنیم که نمره گرایی از بین  برود  و  معلم و دانش آموز و اولیا همه به دنبال  کیفیت کار  باشند نه کمیت.

بسیاری از معلمان نگران  اتمام برنامه های درسی خود هستند بدیهی است بخشنامه ها و  دستورالعمل های اداری و اجرایی در تولید این  نگرانی  نقش عمده دارند و باعث افت کیفی کار آنان می شود. برای رفع این نگرانی باید چاره اندیشی کرد تا کیفیت فدای کمیّت نشود .

اگر بپذیریم که دانش آموزان با درجاتی متفاوت با یکدیگر در شرایط عادی قادر به یادگیری هستند پس باید شیوه ی سنتی ارزشیابی که کلیه ی دانش آموزان را به طور یکسان مورد سنجش و اندازه گیری قرار می دهد را رها سازیم و به دنبال ابزارهایی باشیم که تواناییهای آنها را با توجه به تفاوتهای فردی بسنجد و از این طریق اعتماد به نفس در آنان ایجاد کنیم به طوری که ارزشیابی را نوعی آموزش تلقی کنند و از آن ترس و واهمه نداشته باشند .

آزمون های سنتی به دلیل ساختار خود به خواست و نیاز افرادی غیر از آزمون شونده پاسخ می دهند و اغلب به رتبه بندی کردن دانش آموزان می اندیشند . روش آنها  بر نقاط ضعف آزمون شونده تاکید دارد و در مورد پیشرفت دانش آموزان حساس نیست . امروزه اعتقاد بر این است که آموزش و ارزشیابی دو فرایند در هم تنیده اند و سنجش و ارزشیابی معتبر دانش آموزان را بر می انگیزد تا بیاموزد که چگونه یاد بگیرد . در چنین رویکردی ، یادگیرنده تبدیل به فردی فعّا ل و ریسک پذیر و محقق می شود که به طور دائم از تدریس بهره می گیرد و به بیان دیگر توالی آموزش ، ارزشیابی ، آموزش مرتب تکرار می شود و در این فرایند شایستگی فرد رشد می کند و اعتماد به نفس او رشد می یابد و فراگیر به خوبی یاد می گیرد که چگونه آموخته ها رادر وضعیّت های دشوار و  نا آشنا به کا ر گیرد .

امروزه بر اثر پیشرفت روز افزون علوم و تکنولوژی نقش آموزش و پرورش دگرگون شده است به طوری که وظیفه ی اصلی نظام آموزشی کشف و پرورش استعدادها و تواناییهای دانش آموزان برای شرکت در فعالیّت های سازنده ی اجتماعی است از آن جایی که ارزشیابی یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است ارزشیابی تنها به امتحان پایانی یک دوره تحصیلی محدود نمی شود بلکه به عنوان وسیله ای برای هدایت مستمر یادگیری دانش آموزان و مقاصد گوناگون همراه با فرایند آموزش و پرورش در جهت تحقّق هدف های آن به کار می رود .

 

تعریف ارزشیابی تکوینی :

مجمموعه اقدامات و فعالیت هایی است که به صورت مستمر توسط معلم و دانش آموز و سایر ارزیابی کنندگان به منظور بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری ، در طول هر نوبت به عمل می آید که شامل انجام تکالیف درسی ، آزمون های عملکردی ، فعالیت های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی ( فعالیت پژوهشی و ... ) ارزشیابی های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خود ارزیابی و نظر اولیای دانش آموز می باشد .

 

و ...

فهرست مطالب

مقدمه

تعریف ارزشیابی تکوینی
مفهوم سنجش تکوینی و سنجش پرونده ای چیست ؟
ویژگی های ارزشیابی تکوینی
اهمیّت ارزشیابی تکوینی در فرایند آموزشی 
شیوه های اجرایی ارزشیابی مستمر  
روش های عملی ارزشیابی مستمر
سنجش پرونده ای( Portfolio assessment )
اهداف سنحش پرونده ای 
مراحل اجرای سنجش پرونده ای 
معیارهایی برای ارزشیابی پوشه ای
خود سنجی ( خود ارزیابی )

پایان

 

عنوان : ارزشیابی تکوینی چیست

فرمت : پاورپوینت

حجم : 372 کیلوبایت

تعداد صفحات : 48

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:48
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی