سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری سوختگی و خودسوزی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

(فصل دوم تحقیق)

 

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

 

سوختگی

سوختگی نوعی جراحت پوست یا غشاهای مخاطی (مثل پوشش دهان، معده، ملتحمه و مجاری هوایی) است که در اثر گرمای بیش از حد، سرمای بیش از حد، مواد شیمیایی و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود. جراحت سوختگی می‌تواند از این فراتر رود و ساختمان‌های زیر پوست مثل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی را نیز گرفتار کند. علل اپیدمیولوژیک سوختگی در ایران شامل، سوختگی­های ناشی از آبجوش و چای 61%، سوختگی­های ناشی از آتش سوزی با نفت و بنزین 21%، سوختگی­های ناشی از گاز 5%، سوختگی­های ناشی از غذا و روغن 6%­، سوختگی­های ناشی از چراغ خوراک پزی 5%، سوختگی­های ناشی از برق گرفتگی 2% می­باشد (نورصالحی و قلی پور، 1390). سوختگی می­تواند در افراد تمام گروه­های سنی و طبقات اجتماعی–اقتصادی روی دهد. شایع­ترین گروه سنی ابتلا به سوختگی، 20 تا 40 سال می­باشد. میزان بروز ناخوشی و مرگ و میر همراه با سوختگی­ها معمولا در سالمندان بیشتر از جوانان است (نمادی وثوق، موحدپور و شریعت، 1391).

.................

انواع خودکشی

اکثر خودکشی­ها عملا جز یکی از پنج مورد نیاز روانی زیر هستند. این نیازها معرف دردهای روانی مختلف می­باشند.

1- برآورده نشدن نیاز به عشق، مقبول واقع شدن و تعلق و عضویت در گروه­ها که با برآورده نشدن نیاز به کمک و پیوندجویی مرتبط است.

..............

سبک خودکشی­گرا

تعریف سبک خودکشی­گرا

در هر مدل رفتار خودکشی­گرایانه، تبیین نقش کلیدی قصد[1]یعنی افتراق رفتارهای خودکشی­گرایانه از رفتارهای خودویران­ساز و خودزنی، بسیار مهم است. دوم، این مدل باید بتواند تغییرات خودکشی­گرایی را در طول زمان، توجیه کند و تفاوت افرادی را که فقط یک بار، بدون عود، اقدام به خودکشی می­کنند، با افرادی که مکررا اقدام به خودکشی می­کنند و به خودکشی­گرایی مزمن دچارند بیان کند. سوم، این مدل باید بتواند یافته­های تجربی قبلی را توجیه و آن­ها را در خود اقدام کند. از مهم­ترین متغیرها می­توان به این موارد اشاره کرد: شکل علامتی نسبتا مختلطی که اغلب ارائه می­شود (مانند همبودهای تشخیصی در محور I و II). مفهوم سبک، ابزاری را در اختیار ما می­گذارد که از طریق آن می­توانیم آنچه را که قبلا به مثابه متغیرهای متمایز تلقی می­شد و بر همین روال نیز مورد مطالعه قرار می­گرفت در درون شبکه­ای از وابستگی­های متقابل ادغام کرد (کلانتری و هومند،1382).

............

نظام باورهای خودکشی­گرایانه

نظام شناختی با نظام باورهای خودکشی­گرا مشخص می­شود که علاوه بر فرض­ها/قواد مشروط همبسته و راهبردهای جبرانی، در برگیرنده مثلث شناختی نیز هست. باورهای اصلی که باعث می­شود بتوان مثلث شناختی را در دو قلمرو اصلی جای داد و در آغاز به وسیله بک شناسایی شده­اند، عبارتند از درماندگی، نیاز به دوست داشته شدن.

............

سرنخ­ها و انقباض روانی

مهم­ترین نتیجه­ی انقلاب پیشگیری از خودکشی، که از دهه 1950 در مرکز پیشگیری خودکشی آمریکا شروع شد، این بود که خودکشی سرنخ­هایی دارد و در نتیجه برای پیشگیری از آن می­توان از یک رشته راهبردها و مداخلات استفاده کرد.

..........

سرنخ­های رفتاری

دومین گروه از سرنخ­هایی که بسیار بااهمیت می­باشد، سرنخ­های رفتاری می­باشد. این سرنخ­ها رفتارهایی هستند که خودکشی کننده برای مدتی طولانی از خود بروز می­دهد. برخی از این سرنخ­های رفتاری مانند سر و سامان دادن ناگهانی به کارهای شخصی، عملی کردن آخرین آرزوها و .. می­باشد. رفتارهای مورد نظر رفتارهایی که معمولا درمورد افسردگی دیده می­شوند (مانند اختلال خواب و تغذیه) نیستند. بلکه تاکید بیشتر بر جنبه­های روانشناختی عمل خودکشی است، مثل احساس اجبار برای صحبت کردن در مورد خودکشی (البته به شکل رمزی و تغییر یافته) و وانمود کردن دیگران به اینکه گویی روزهای آخر عمر را سپری می­کنند (رود، جوینز و رجب، 2006. ترجمه فروغان، 1390).


علوم انسانی
قيمت فايل:27000 تومان
تعداد اسلايدها:40
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی