مبانی نظری معنادرمانی (فصل دوم تحقیق)
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
کسب معنا
از منظر روان شناسی با رویکردهای متفاوتی در باب معنا و مفهوم زندگی مواجهایم، غایت بسیاری از این رویکردها، متضمن سلامت روان و بعضاً خودشکوفایی آدمی است. مزلو[1](1971، به نقل از شرفی،1384) از جمله ویژگیهای انسان سالم را پرمعنایی میداند. به اعتقاد وی، پرمعنایی یکی از فرانیازهای آدمی و یکی از ارزشهای هستی انسان های خودشکوفاست و نقطه مقابل آن را بی معنایی میداند که نوعی فرا آسیب بوده و از ویژگیهای شخصیت های ناسالم محسوب میشود.
.................
معنا درمانی
معنا درمانی یک روان درمانی معنا محور است که از فلسفه وجودی نشأت میگیرد و بر اساس کار حرفه ای و تجارب زندگی استثنایی خالق آن، ویکتور فرانکل قرار دارد. معنی دقیق معنا درمانی، شفا یافتن از طریق معنا است. گاهی اوقات از معنا درمانی به عنوان سومین مکتب روان درمانی وینی[2] بعد از روانکاوی فروید و روان شناسی فردی آدلر نامبرده میشود. فرانکل نظریه فروید درباره اصل لذت و مفهوم عقده حقارت آدلر (به عنوان مکانیزم های ابتدایی محرک رفتار) را رد کرد و عقیده داشت که انسان، به وسیله نیاز به یافتن معنا برانگیخته میشود و در حقیقت به جای آنکه معنا یک توجیه ثانویه
برای رفتار باشد، نیازی اولیه است (سوتویک[3]، گیلمارتین[4]، مکدوناخ[5] و موریسی[6]، 2006).
.............
ویژگی های معنا درمانی
می توان شش ویژگی را برای معنا درمانی برشمرد که آن را از سایر مکاتب روان درمانی متمایز میکند:
1- توجه به ناهشیار معنوی: فرانکل مفهوم ناهشیاری را پذیرفت ولی معنا جویی را اصلی اساسیتر از لذت جویی و قدرت جویی قرار داد. وظیفه معنا درمانی این است که انسان را در یافتن معنا در زندگی،
...............
2- اهمیت دادن به مطالعات همبستگی نگر: تقریباً فرانکل................
....................
پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
معنا درمانی بر مبنای سه مجموعه مثلثی شکل قرار دارد (شکل شماره1-2). اولین مجموعه شامل سه جزء آزادی اراده[7]، معنا جویی[8] و معنای زندگی[9] است. مجموعه دوم بر پایه معنای زندگی قرار دارد و از ارزشهای خلاق[10]، ارزشهای تجربی[11] و ارزشهای نگرشی[12] تشکیل میشود و در نهایت مجموعه سوم از سه جزء گناه[13]، رنج[14] و گذرا بودن زندگی[15] تشکیل میشود. ارزشهای نگرشی به انسان کمک مینماید که بر احساس گناه، رنج و گذرا بودن زندگی غلبه نماید (برگر[16]، 2007).
علوم انسانی