سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری بهره وری ، بهره وری در آموزش و پرورش

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
25 اردیبهشت

(فصل دوم تحقیق)

 

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

 

مفاهیم بهره‎ وری

وجه بارز وجود انسان این است كه فعالیت‎های ارادی را با نمونه‎گیری، طراحی و ابداع الگوهایی برای حصول اهداف مشخصی انجام می‎دهد. این اهداف به منظور دستیابی به مطلوبیت‎هایی است كه نیازهای مادی و معنوی او را برآورده می‎سازد و زندگی بهتر و متعالی‎تری را برای او ایجاد می‎كند «بهره‎وری» هم یك مفهوم است و هم معیار ارزیابی عملكرد نظام‎ها با نسبتی از مطلوبیت‎های حاصله یا ستانده‎ها در برابر آنچه كه برای بدست آوردن آن صرف می‎شود یا داده‎هاست. این مفهوم در قرن حاضر برای ارزیابی عوامل تولید (كار، سرمایه، مواد و انرژی) در اقتصاد به كار گرفته شده و در دهه‎های اخیر حركت برای ارتقاء آن با جنبش بهره‎وری در كشورهای مختلف مطرح و فعالیت‎های گسترده‎ای به وسیله سازمان‎های بهره‎وری ملی و منطقه‎ای انجام شده است. مفهوم بهره‎وری برای حصول به نتیجه‎ای بهتر درگذران زندگی، ایجاد آسایش در مقابل استفاده از كار و نیروی فكر و ابزار، قدمتی به اندازه حیات انسان هوشمند بركره خاك دارد. به سخن دیگر هر تصمیم مبتنی برعقل و شعور كه منجر به فعالیت یا تلاشی شود، بهره‎وری را به عنوان مفهومی جهت كسب نتیجه بهتر در نظر دارد و ارتقاء آن، یعنی بهتر زیستن كیفیت بالاتر زندگی (ابطحی، 1382).

امروزه بهره‎وری با پیچیده‎تر شدن روابط كار و تولید، ازدیاد جمعیت و محدودیت فزاینده منابع طبیعی، پیشرفت‎های تكنولوژی و قطب‎بندی‎های اقتصادی و اجتماعی، ‌ابعاد جامعی پیدا كرده است ومحدوده وسیعی از فعالیت‎های بشر را در برمی‎گیرد. گر چه بهره‎وری را به صورت كلاسیك بیشتر در اقتصاد تولید تعریف كرده‎اند ولی از امور زندگی روزمره تا چرخه عظیم صنعت كشور كه با تكنولوژی‎های پیشرفته به چرخش در می‎آید و از ورزش و تفریح تا نوآوری و كسب دانش یا حتی مراتب ماورای مادی را می‎توان با نگرش‎ها، مفاهیم و معیار بهره‎وری مورد بررسی، ارزیابی و سنجش قرار داد. اگر تنها به بهره‎وری امور روزمره مردم كشورمان آن هم تنها از جنبه اقتصادی توجه شود ملاحظه خواهد شد كه با اندك بهبودی در عملكرد فعالیت‎های ساده روزانه حتی در امور خانه‎داری می‎توان اثر عظیمی بر الگوی مصرف ملی، آزاد شدن نیروی كار بالقوه، كم شدن ضایعات و مواردی از این دست گذاشت.


علوم انسانی
قيمت فايل:19000 تومان
تعداد اسلايدها:22
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی