سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری موسیقی و موسیقی درمانی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
26 اردیبهشت

(فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش


مقدمه ای كلی راجع به موسیقی و موسیقی درمانی
آنجا كه سخن باز می ماند ، موسیقی آغاز می شود . هانریش هانیه
اریان و نژاد ها بی شمارند ، اما زبان و روح یكی است ، زبان عشق . موسیقی نوعی زبان عشق است . كاربرد موسیقی برای درك زیبایی و سلامت زندگی اجتناب ناپذیر است .
از بدو خلقت انسان ، نیازهای متنوعی (اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده كه برای برآورده ساختن این نیازها سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است .
هنر به عنوان یكی از وسایل اولیه سازگاری بشر در خدمت نیازهای كمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر ، آرام بخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است . موسیقی شكلی از هنر است كه احساس ، عاطفه ، ادراك و شناخت انسان را بدون نیاز به تكلم و زبان منتقل می كند .
استفاده بشر از موسیقی ، امری آسان و قابل دسترس بوده است ، چون ریتم و ملودی ، به عنوان دو ركن اساسی موسیقی  ، در سرشت انسان وجود داشته و آواگرایی ها و حركات رتیك نیز نیازی به تكلم نداشته است . از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم وآیین های مختلف موسیقیهایی كه وسیله ای برای ابراز همبستگی و از بین بردن ترسها و غم ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است .
موسیقی زبان آرزوها ، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود ، موسیقی خاصی دارد . با درك موسیقی ، عواطف زیبا ، همدردی و تفاهم هم بیشتر قلبی میسر خواهد شد  .
نغمه های موسیقی برحسب تركیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند كه با تحریك ارتعاشات سلول های عصبی احساس و انگیزه ای را تقویت ، تضعیف و یا منتقل می سازند ، اگر چه فواید درمان با موسیقی از دوران های قبل مطرح بوده است ، اما تا قبل از اینكه در قرن اخیر به عنوان یك رشته تخصصی شناخته شود خوب معرفی نشده است (سایت اینترنتی) .
موسیقی شفابخش است و هریك از ما می توانیم از آن برای تقویت جسم و روح  و جان استفاده كنیم  . تأثیر موسیقی و صوت بر هر یك از ما متفاوت است ، ولی بهر حال روی همه ما اثر می گذارد .  تأثیر  موسیقی و صوت بر هر یك از ما متفاوت است ، ولی بهر حال روی ما اثر می گذارد . برای درمان  با موسیقی ، خودمان باید در این امر مشاركت كنیم ، كه این امر مستلزم  چیزی فراتر از گوش دادن حرف به موسیقی با پر كردن وقت اضافی زندگی است . (ند ، اندروز ، ص 18) .
موسیقی باید بتواند زبان و روح ملی را تقویت كند . موسیقی در حیات و زندگی فردی از همان آغاز كودكی و زندگی شیر خوارگی و گهواره ای با نوای لالایی مادر آغاز می شود و سیر خود را در مراحل مختلف عصر ادامه می دهد . موسیقی ایران ،  تاریخی بس طولانی دارد زمان حضرت زرتشت  موسیقی با سرود و آهنگ همراه بوده است كه هدف از این موسیقی انتقال گفتار نیك ، پندار نیك و كردار نیك بوده است .
بطور كلی موسیقی قدیم ایران ریشه ای بسیار عمیق در فرهنگ تستی ایران داشته است . (نخبه زعیم ، پرینوش)
ـ ادبیات تحقیق
تاریخچه موسیقی :
نخستین  نشانه های مشخصی توسعه و رونق موسیقی را در حدود بین النهرین و نزد اقوام سومری ، آشوری و بابلی یافته اند . و قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش از میلاد میرسد بعد از آن نوبت به چین و مصر رسید كه در حدود هزار سال پیش از میلاد موسیقی داشتند ، كره نیز برخلاف ژاپن از مراكز قدیمی موسیقی و نخستین بار امپراطور قومی قریب پنج هزار سال پیش از میلاد موسیقی چین را تدوین كرد و در مغرب زمین  یونان بیش از قوم بوده و از حدود 800 سال پیش از میلاد موسیقی در آنجا رواج داشت قدمت موسیقی در ایتالیا به 300 سال پیش از میلاد می رسد و اقوام سفید پوست كه در آسیای غربی ، آفریقای شمالی ، اروپای شرقی هستند تمدن قدیم را بوجود آوردند و در جامعه های شكارچی و كشاورزی نمایش بدون موسیقی وجود ندارد .
در این جامعه ها بر خلاف موسیقی ما به ریتم بیشترین اهمیت می دهند و این ریتم یا وزن بطور محسوسی پیچیده تر و با معنی تر از سمفونیهای ولاست در جامعه هایی كه اقتصاد غیر تولیدی دارند موسیقی بر پایه های ملودی و ریتم ساخته می شود این عقیده دموكریت دانشمند یونانی كه انسان خواسته است آواز پرندگان را تقلید كند و به این دلیل به موسیقی پرداخته است فقط تا اندازه ای درست است گیسوی انسان قدیمی ترین ابزار موسیقی است در جامعه های ابتدایی آوازها همیشه تكصدا هستند كهنترین نوع ، اپرا است  كه سرپرست گروه میخواند و دیگران پس از كمی آنرا تكرار می كنند . (نخبه زعیم ، پرینوش ، 1376


علوم انسانی
قيمت فايل:27000 تومان
تعداد اسلايدها:166
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی