سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت منحنی بی تفاوتی چیست

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 36 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان اقتصاد وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

اقتصاددانان با مطالعه نحوه انتخاب کالا توسط مصرف‌کننده، نظریه رفتار مصرف‌کننده را بنا نهادند. این نظریه در اقتصاد خرد، به بررسی دو موضوع مهم انتخاب و جانشینی پرداخته و تأثیر آن را بر تقاضا بررسی می‌کند.

نظریه رفتار مصرف‌کننده از طریق دو راه زیر بررسی می‌گردد:

الف) روش مطلوبیت؛ در این روش درجه رضایت‌مندی هر کالا با واحدی فرضی سنجیده می‌شود  و مصرف‌کننده، کالایی را انتخاب می‌کند که از لحاظ عددی(واحد فرضی)، مطلوبیت بیشتری داشه باشد. البته اقتصاددانان، هنوز این واحد فرضی را نتوانسته‌اند، به قید عددی و ملموس درآورند.

ب) روش منحنی‌های بی‌تفاوتی؛ در این روش، کالاها به صورت دسته‌بندی، نسبت به همدیگر، سنجیده می‌شوند و نحوه ترجیحات مصرف‌کننده در ترجیح دسته‌هایی از کالاها بررسی می‌گردد.

اقتصاددانان مطلوبیت و رضایت‌مندی از کالا را کیفیتی می‌دانند که سبب تمایل و خواستنی‌شدن کالا برای مصرف‌کننده می‌گردد؛ البته با توجه به اینکه یافتن محک یگانه، به عنوان اندازه‌گیری مطلوبیت، به علت تمایز فیزیکی کالاها و تمایز روانی افراد جامعه بسیار مشکل است، مباحث زیادی در این حوزه ذکر شده است. قدمهای اولیه در این جهت توسط گوسن(1854)، جونز(1871) و والراس(1874)  برداشته شد؛ که مطلوبیت را به عنوان کیفیتی با قابلیت اندازه‌گیری، همراه با خاصیت جمع‌پذیری، برای هر کالا در نظر می‌گرفتند. آنان یک تکه نان را 5 یوتیل(واحد فرضی اندازه‌گیری مطلوبیت) و دو تکه نان را 9 یوتیل؛ یک قالب پنیر را 20 یوتیل، دو قالب را 35 یوتیل و ... را قابل اندازه‌گیری دانسته و کل مطلوبیت نان و پنیر را با همدیگر قابل جمع می‌دانستند؛ یعنی مثلا دو تکه نان و دو قالب پنیر را 44 یوتیل می‌دانستند. اما روند تحول این نظریه با همراهی اجورث(1881) و ایرونیگ فیشر(1892) با رد نظریه جمع‌پذیری رقم خورد. از این تاریخ مطلوبیت کل، در هر دوره، منفرد در نظر گرفته شد؛ نه جمع ساده مطلوبیتها. یعنی نان و قالب پنیر اول مطلوبیت 30 یوتیل و نان و قالب پنیر دوم، 19 یوتیل مطلوبیت داده می‌شد. سپس با تلاشهای ویلفرد پارتو(1906) این نظریه به این‌گونه اصلاح شد، که امکان جانشینی یک کالا بر کالای دیگر، با فرض ثابت ماندن میزان مطلوبیت کل وجود دارد. این تحقیقات منجر به ارائه منحنی‌های بی‌تفاوتی شد.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه
ترسیم منحنی‌های بی‌تفاوتی
مشخصات منحنی‌های بی‌تفاوتی
اشکال دیگر منحنی‌های بی‌تفاوتی
پایان

 

عنوان : منحنی بی تفاوتی چیست

فرمت : پاورپوینت

حجم : 160 کیلوبایت

تعداد صفحات : 36 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


اقتصاد
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:36
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی