سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه تضاد اجتماعی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 60 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان جامعه شناسی ، علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

از مسائل مهمی که در جامعه شناسی مطرح می باشد یکی این است که نظریه های جامعه شناختی دائم در حال تغییر وتحول هستند و هرروز نظریه جدید بوجود می آید. البته نظریه ها در قالب مکاتب جامعه شناختی پدید می آیند و می بایستی درهمان قالب ها مورد بررسی قرار بگیرند. درهمین راستا سئوالی که مطرح می شود این است که چگونه این نظریه های جدید را باید پی گیری نمود و چگونه آنها را مرتبط با مکتبی خاص بررسی کرد؟ از آنجا که هر مکتبی دارای معیارهای معینی است. لذا تلاش براین خواهد بود که نظریه های جدید را با معیارهای مکتبی خاص تطبیق داده و در آن جا بدهیم. بررسی نظریه ها و ارتباط آنها با مکاتب معاصر جامعه شناختی یکی از کارهای علمی رایج در علوم اجتماعی است. جامعه شناسانی هم چون جاناتان اچ ترنر(ترنر، 1998) سالهاست که به بررسی آراء و نظریه ها درجامعه شناسی معاصر پرداخته و ید طولانی دردسته بندی آنهادرقالب مکاتب جامعه شناختی دارد. دیگران هم چون درک لیدر(1997) به بررسی مشاجرات اصلی ومسیرهای جدید درجامعه شناسی معاصر پرداخته وشیره وعصاره نظریه های جدید را بدون توجه به ربط مکتبی عرضه می کند.

افراد دیگری مانند آنتونی الیوت و لری ری(2003) نظریه پردازان اجتماعی اصلی معاصر را به شکل انفرادی مورد بررسی قرار داده اند و برای هرجامعه شناس ومتفکراجتماعی معاصرایده های اصلی رامطرح کرده اند. هدف اصلی مقاله حاضر نشان دادن روند پیدایش بلوغ و استحکام نظریه های تشکیل دهندۀ مکتب تضاد (Conflict School) است.

تضاد

   واژه Conflict از ریشه Configure به‌معنای برخورد کردن و مبارزه کردن گرفته شده است.  هر گاه دو یا چند نفر یا گروه به جهت تخالف در اندیشه و منافع، در حل تعارض آشکار و عدم‌توافق آمیخته با خشونت قرار گیرند، تضاد نامیده می‌شود. برای این اصطلاح معادل‌هایی چون نزاع، تقابل، کشمکش، انحراف، دوگانگی و دشمنی در نظر گرفته شده است. و به‌طور متواتر در جامعه‌شناسی مارکسیستی به‌کار می‌رود. و از مکاتب عمده در جامعه‌شناسی می‌باشد.

   طبق این نظریه، جامعه مجموعه‌ای از اجزای متکثّر و ترکیبی از گروه‌های متعدد، مستقل و رقیب و برخوردار از دیدگاه‌ها، علایق و  منافع متفاوت و متضاد است؛ که عنصر قدرت، آن‌ها را در نظمی  خاص، در کنار هم قرار می‌دهد و بدین وسیله، ثبات اجتماعی تأمین می‌شود. براین اساس، ارزش‌های مسلط اجتماعی، صرفاً جنبه‌ای سیاسی می‌یابند و حتی آن‌گاه که به نظر، مورد قبول عام است، در واقع امری تحمیلی و مبتنی بر فریب‌ها و فریبکاری‌های صاحبان قدرت است.

   همچنین قوانین و هنجارهای مسلط نیز سیاسی و در تقابل با ارزش‌ها و هنجارهای قشر تحت سلطه می‌باشد.این دیدگاه برآن است که کشمکش و تضاد، قوه محرک روابط انسانی است و توزیع نابرابر منابع ارزشمند؛ مانند پول، قدرت، حیثیت و فرصت‌های شغلی، باعث ایجاد تضاد و سبب بروز جرائم، آشوب‌ها، اعتراضات و نهضت‌های اجتماعی می‌شود.

   در نظریه تضاد، برای ساختن تصویر دنیای اجتماعی، استعاره‌ "جامعه شبیه به یک میدان جنگ کم و بیش آشفته"، پیشنهاد می‌شود.   طبق این دیدگاه نظام‌های اجتماعی، گرایش به تغییر دارند، یکپارچه نیستند و دست‌خوش تعارضات آشتی‌ناپذیرند.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه
تضاد
ریشه های شکل گیری
نظریات هگل
    نظریات مارکس
تضاد طبقاتی مارکس
تضاد و ‌اصول نظری مارکس
نظریات دارندورف
پایان

 

عنوان : نظریه تضاد اجتماعی

فرمت : پاورپوینت

حجم : 392 کیلوبایت

تعداد صفحات : 60

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:60
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی