سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت بررسی الكتریسیته و مغناطیس

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
9 تیر

در 40 اسلاید قابل ویرایش


تاریخچه
واژه الكتریسیته از کلمه یونانی الكترون به معنی کهربا گرفته شده است. این واژه اولین بار در نوشته‌های تالس (547 ـ 640 ق.) م بکار رفته است.
یوناینان باستان از مشاهدات خود نتیجه گرفتند که هرگاه كهربا را با پارچه پشمی یا پوست مالش دهند، اجسام سبکی را به خود جذب می‌کند.
 
سیر تحول و رشد
ویلیام گیلبرت (1544 ـ 1603 م) با انتشار کتابی درباره مغناطیس نظریات گذشتگان را مورد بررسی قرار داد. و نتیجه گرفت که نیروهای الكتریكی و مغناطیسی از هم جدا می‌باشند.
خط فاصل روشن بین این دو پدیده  (الكتریسیته و مغناطیس)را گیلبرت (W. Gilbert)  فیزیکدان و طبیعت شناس انگلیسی پیدا کرد. و نیز او کتابی درباره آهنربا ، اجسام آهنربایی و زمین به عنوان آهنربای بزرگ در سال ???? منتشر کرد.
برای مثال سنگ مغناطیس می‌تواند آهن و فقط چند ماده دیگر را جذب کند. در صورتی که کهربا و اجسامی که خاصیت الکتریکی دارند می‌توانند ذرات کوچک و سبک اجسام گوناگون را جذب کنند. وی عقیده داشت که اجام الکتریکی اثر دافعه ندارد. در سال 1646 سرتوماس برادن تجربه‌های خود را درباره اثر دافعه الكتریكی منتشر نمود و اظهار کرد که بین مواد الکتریکی نیز همانند مواد مغناطیسی نیروهای جاذبه و داففه وجود دارند.
آراگو (D. F. Arago) ، فیزیکدان فرانسوی در کتاب خود به نام تندر و آذرخش شرح می‌دهد که چگونه در ژوییه سال ????، در کشتی راین (reine) واقع دردریای آزاد حدود صدها مایل از ساحل بر اثر آذرخش دکلها ، بادبانها و غیره بطور جدی صدمه دیدند. وقتی که شب فرا رسید، از روی وضع ستارگان دریافت که از سه قطب نمای در دسترس دو تا بجای شمال به سمت جنوب ایستاده بودند، در حالی که یکی از آنها به سمت شمال بود، آراگو همچنین شرح می‌دهد که هرگاه آذرخش به خانه بخورد، کارد ، چنگال و سایر اشیای آهنی را به شدت آهنربا می‌کند.
ماهیت الكتریسیته
ماهیت الكتریسیته به دلیل وجود بارهای الكتریكی در اتمهای ماده است. در اتم دو ذره با بار الكتریكی وجود دارد. پروتون با بار مثبت كه در داخل هسته قرار دارد و الكترون كه بار منفی دارد و به دور هسته می چرخد.
انواع الکتریسیته
الكتریسیته  دو نوع است : الكتریسیته ساكن و الكتریسیته جاری
سوال: الكتریسیته ساكن چگونه است؟
جواب: هر گاه الكتریسیته تولید شده در محل تولید باقی بماند آنرا الكتریسیته ساكن می نامند.
سوال: الكتریسیته جاری چگونه است؟
جواب: از حركت الكترونها، الكتریسیته جاری به وجود می آید.
تولید الكتریسیته به روش القا
 سوال : تولید الكتریسیته ساكن به طریقه القاء چگونه است؟
جواب: مطابق شكل روبرو، میله باردار( S ) را به كره فلزی با پایه عایق نزدیك می‌كنیم. دراثر نیروی  الكتریكی  بارهای مثبت و منفی آن از هم جدا می شوند. سپس با  تماس كره به زمین توسط انگشت، بارهای منفی  آن را  تخلیه میكنیم. بعد تماس كره با زمین را قطع كرده و میله ( S )  را از آن دور می نماییم. در كره بار خالص مثبت باقی می ماند. (در صورتی كهبار میله مثبت باشد، بار ایجاد شده در كره منفی خواهد بود).
روش قبل را با دو كره فلزی نیز می توان انجام داد. در اشكال زیر مراحل انجام این عمل نشان داده شده است:
با نزدیك شدن میله باردار( با بار منفی) به كره ها، به
 علت نیروی  الكتریكی  بارهای مثبت و منفی كره ها
  از هم دور می شوند. سپس كره ها را از هم  جدا
 می كنیم و بعد  میله  را نیز  دور می كنیم. ملاحظه
می شود در كره A  بار خالص منفی و در كره B  بار خالص مثبت ایجاد می شود.
تخلیه الكتریكی
ابرها به علت مالش به هوا یا كوه های بلند و یا القای الكتریكی، دارای بارمثبت و یا منفی می شوند.  در بیش تر موارد، قسمت رو به پایین ابر (نزدیك زمین) دارای بارمنفی و قسمت بالای آن دارای بار مثبت می شود،اگر دو ابر چنان  به هم نزدیك شوند كه قسمت هایی از آن ها كه دارای بارهای ناهمنام است، مجاور هم قرار گیرند، امكان دارد تخلیه الكتریكی بین دو ابر صورت گیرد، كه معمولا با جرقه های بزرگ تولید گرما و صدا همراه است.این عمل را تخلیه الكتریكی می نامند.


فنی و مهندسی
قيمت فايل:5500 تومان
تعداد اسلايدها:40
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی