سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه هاى تدریس

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
9 تیر

 


پاورپوینت نظریه‌هاى تدریس شامل 51 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

در طول بیست سال اخیر، در زمینهٔ تدریس، نظریه‌هاى قابل توجهى طرح و ارائه شده است که تعداد زیادى از آنها بتازگى توسط گانیه (Gagne) و دیک (Dick) (۱۹۸۴) مورد بررسى و تجدیدنظر قرار گرفته‌اند. با توجه به تمامى این نظریه‌ها مى‌توان گفت که تاکنون نظریه‌پردازان موفق به ارائه یک نظریه تدریس هماهنگ و واحد نشده‌اند.

از جملهٔ این نظریه‌ها مى‌توان به نظریه تنیسون (Tennyson) (۱۹۸۰)درباره مفهوم تدریس، نظریه اسکاندورا (Scandura) (۱۹۷۷) درباره نظریهٔ ساخت تدریس و نظریهٔ لاندا (Landa)(۱۹۷۶) و برخى افراد دیگر دربارهٔ چگونگى تدریس و نظریهٔ کیس (Case)(۱۹۷۸) که براى تدریس کودکان پیش‌دبستانى و کودکستان کاربرد دارد، اشاره کرد.

کلیه نظریه‌هاى ارائه شده در مورد تدریس، به نوعى با یکدیگر تفاوت دارند، ولى با وجود این، مى‌توان تمامى نظریه‌هاى مختلف را در قالب و چهارچوب بزرگ‌ترى تحت‌عنوان یک نظریهٔ جامع تدریس ارائه کرد. موارد اختلاف میان نظریه‌هاى کوچک و فرعى با نظریهٔ جامع را مى‌توان در درجه یا میزان کلى و عمومى بودن آنها یا اهدافى که در پیش دارند یا هر دو جستجو کرد.

نظریهٔ جامع تدریس مى‌تواند براى معلم و مربى مفید و سودمند باشد و آنها را در رویارویى با نظریه‌هایى که با یکدیگر بى‌ارتباطند، یارى نماید.

تدریس

از تدریس، همانند یادگیری، تعریف‌هاى متعددى ارائه شده است. بعضى تدریس بیان صریح معلم دربارهٔ آنچه باید یاد گرفته شود مى‌دانند و گروهى دیگر تدریس را همورزى متقابلى مى‌دانند که بین معلم و شاگرد و محتوا در کلاس درس جریان دارد. عده زیادى از مربیان و متخصصان تعلیم و تربیت فراهم آوردن موقعیت و اوضاع و احوالى که یادگیرى را براى شاگردان آسان کند تدریس نامیده‌اند. از بررسى مجموع تعاریف ارائه شده در این زمینه مى‌توان نتیجه گرفت که تدریس یک فعالیت است، اما نه هر نوع فعالیتی، بلکه فعالیتى که آگاهانه و بر اساس هدف خاصى انجام مى‌گیرد، فعالیتى که بر پایه وضع شناختى شاگردان انجام مى‌پذیرد و موجب تغییر آنان مى‌شود، اگر چه هنوز هستند کسانى که بر اساس الگوها و روش‌هاى سنتی، تدریس را تنها به تلاش و فعالیت معلم در کلاس درس اطلاق مى‌کنند.

در هر صورت، اگر یادگیرى را تغییر در رفتار ارگانیسم بر اثر تجربه بدانیم، بدون شک، فعالیتى که موقعیت را براى تغییر فراهم کند یا ایجاد موقعیتى که تجربه را آسان نماید و تغییر لازم را در شاگرد سبب شود، تدریس نام دارد. در نتیجه، عمل تدریس یک سلسله فعالیت‌هاى مرتب، منظم، هدف‌دار و از پیش طراحى شده است؛ فعالیتى که هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیرى است. فعالیتى که بصورت تعامل و رفتار متقابل بین معلم و فراگیر جریان دارد؛ یعنى ویژگى‌ها و رفتار معلم در فعالیت‌ها و اعمال شاگردان تأثیر مى‌گذارد و بالعکس، از ویژگى‌ها و رفتارهاى آنان متأثر مى‌شود. این تأثیر ممکن است بصورت مستقل یا غیرمستقل به وقوع بپیوندد؛ به عبارت دیگر، تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحى منظم و هدفدار معلم براى ایجاد تغییر در رفتار شاگرد. این تعریف دو ویژگى خاص براى تدریس مشخص مى‌کند:

۱. وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم و شاگرد.

۲. هدفدار بودن فعالیت‌هاى معلم.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه

تدریس

طرح یک نظریه تدریس هماهنگ

یک نظریهٔ تجویزى تدریس

محتواى درس

تجزیه و تحلیل محتواى درس و ساخت برنامه درسى

کنش‌هاى مهم تدریس

کاربرد کنش‌هاى تدریس

تفاوت بین تدریس و یادگیرى

عوامل مؤثر در تدریس

پایان

 

عنوان : نظریه‌هاى تدریس

فرمت : پاورپوینت

حجم : 452 کیلوبایت

تعداد صفحات : 51 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:51
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی