سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت جوان و ویژگی های دوره جوانی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
9 تیر

 

پاورپوینت جوان و ویژگی های دوره ی جوانی شامل 62 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مقدمه

گروهی در آرزوی رسیدن به جوانی و گروهی دیگر در حسرت و اندوه از دست دادن آن هستند. انسان ها به طور طبیعی جوانی را دوست داشته و خواهان آن هستند که جوان بمانند؛ امّا به راستی جوان کیست؟ ویژگی دوره جوانی چیست؟

 تعریف جوانی: 

«واژه ی "جوان یا بُرنا"، در زبان فارسی به معنای هر چیزی است که از عمر آن، چندان نگذشته باشد. در لغت نامه ی دهخدا و فرهنگ عمید، جوان چنین معنا شده است: انسان یا حیوان یا درخت که به حد میانه از عمر خود، رسیده باشد. امّا در فرهنگ عربی، دو تعبیر رایج در مورد جوان وجود دارد؛ یکی: " فَتَی" و دیگری "شاب"». اولی، از ریشه ی " فَتَیَ/ فَتَوَ (طراوت و شادابی) "، دومی از ریشه ی "شَبَبَ (شکوفایی و برخورداری از حرارت)" است.

دوران جوانی: 

دوره ی جوانی از بهترین دوره های زندگی انسان است که در سرنوشت دنیوی و اخروی او نقش تعیین کننده ای دارد. جوانی، پرشورترین لحظات حیات و پرجلوه ترین دوران زندگی و حساس ترین مرحله ی عمر بشر به شمار می رود. بالاترین موفقیّت های زندگی در همین دوران کوتاه جوانی، شکل می گیرد که با عمر انسان برابری می کند.

چرا که حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرموده اند: «رُبَّ یَسیرٍأَنمی مِن کَثیرٍ»«چه بسیار مقدار کمی که بالنده تر از مقدار زیاد است».

مسیر زندگی انسان به مثابه بستر رودخانه ای است که از موقعیت های متنوع و متفاوتی عبور می کند، گاه چشم اندازی از راه هموار و آرام در معرض دیدگان ما جلوه نمایی می کند و گاه مسیر ناهموار و صعب العبوری مشاهده می شود. فراز و نشیب هایی که رودخانه طی می کند بی شباهت به مراحل رشد و تحول زندگی نیست، دوران کودکی به آرامی سپری می شود و هنگامه ی پر جوش وخروش نوجوانی و بلوغ فرا می رسد و پس از آن دوره ی سرنوشت ساز و مهم جوانی می آید، فصل شکفتن غنچه های کمال و معرفت و موسم جوشش زلال ایمان و معنویت، فصلی که سیمای زندگی را گرم و صمیمی ساخته و حیات اجتماعی را شیرین و دلپذیر می سازد. در حقیقت دوره ی جوانی مرحله ی آغازین و مدخل زندگی بزرگسالی است.

مرحله ای است که دیگر نشانی از صفات کودکی نمی باشد و فرد از نظر شکل ظاهر همچون بزرگسالان می باشد و سعی دارد که به کسب موقعیت اجتماعی بزرگسالی نیز دست یابد. در حقیقت پس از سپری شدن تحولات بلوغ، در طول نوجوانی، ایام جوانی فرا می رسد و جوانان به محیط وسیع جامعه قدم می گذارند و می خواهند که فردی مفید و فعال بوده و مورد پذیرش جامعه قرار بگیرند.

روانشناسان، دوره ی آغازین جوانی را این گونه تعبیر کرده اند: تولد ثانوی(ژان ژاک روسو)، دوره ی

طوفان و فشار ناگهانی (استانلی هال)، دوره ی انقلاب، سرکشی و نوآوری(موریس دبس)، مستی روحی (افلاطون) و یا به تعبیر دیگر شراب زدگی روانی و در برخی آموزه های دینی، دوره ی جوانی دوره ی غرور آفرینی و سرمستی معرفی شده است که باید با آموزش و پرورش صحیح آن را در اختیار رشد و بالندگی فردی و اجتماعی قرار داد.

دوره ی جوانی در واقع اوج بروز عواطف و قدرت غرایز و حکومت احساسات است. جوان پس از دوران کودکی و نوجوانی، یک ساختمان کاملاً متفاوت با دوران قبل پیدا می کند: محبت و دوستی در وی معنا پیدا می کند، روابط و برخوردها در نظر او جهت دار و حتی سؤال انگیز می شود، رفتارها را دنبال و از آن نتیجه گیری می کند، گاهی با کوچک ترین برخورد و تحقیر آتشی می شود و خشم و کینه بر سرتاسر وجودش مستولی می گردد و گاهی خیلی زود نادم و پشیمان می شود. جوان در دوران جوانی می آموزد چگونه استقلال خود را در کنار اجتماع به دست آورده، آن را حفظ کند.

او در می یابد که عزت و جایگاه اجتماعی خود را مانند جان خود نگه دارد و به تعبیر دیگر آماده ی مراحل بعد می شود؛ چنانکه به عقیده ی اریکسون به مرحله ی وفاداری، دوستی و احساس هویت پا می گذارد و در مرحله ی بالاتر، با محبت، عشق، نزدیکی و صمیمیت آشنا می شود. فرایند تربیت در این دوران دارای اهمیت بسیار و پیچیدگی بی مانندی است که دقت فراوانی را طلب می کند. با توجه به اینکه رعایت روحیات تربیت شونده در برنامه های تربیتی، از اصول اجتناب ناپذیر امر تربیت است، به خوبی می شود پیچیدگی تربیت را در تمام دوره ها به طور کلی و در جوانی به طور خاص دریافت.

تربیت صحیح و آموزش درست در جوانی، بیش ترین تأثیر را در آینده ی انسان دارد. پیشرفت و تقدم هر فرد جوان و داشتن آینده ی درخشان، در گرو بهره وری از این دوران است و هر فعالیّت سازنده در این دوران، دارای ارزشی مضاعف است. در واقع دوره ی کودکی و جوانی، سکوی پرواز و مسیر موفقیت انسان است.

قرآن کریم، مراحل زندگی انسان را از نظر توانمندی به سه دوره، تقسیم کرده است:

﴿اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَ شَیْبَةً یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْقَدِیرُ﴾ «خدا، همان کسی است که شما را آفرید، در حالی که ناتوان بودید. آنگاه، پس از ناتوانی قوت بخشید و سپس، بعد از توانمندی، ناتوانی (و پیری) قرار داد. او هرچه بخواهد، می آفریند، و هم اوست دانای توانا».

دوران های سه گانه ی زندگی در آیه ای دیگر، چنین آمده است: ﴿هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخًا وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُّسَمًّى وَلَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴾ «سپس شما را به صورت نوزادی [از شکم مادر] بیرون می فرستد، تا به کمال نیرومندی خود برسید تا پیر شوید».

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه
تعریف جوانی
دوران جوانی
سنین جوانی
شناخت ویژگی های دوره جوانی 
تغییر و تحول جسمی 

بروز احساسات مذهبی

جوانی و دین گرایی 

استقلال طلبی

تخیّل گرایی 

اثر پذیری و شکل گیری شخصیت 

رشد و سیر تکامل عقلی

پاک دلی و رقّت قلبی

پایان

 

عنوان : جوان و ویژگی های دوره ی جوانی

فرمت : پاورپوینت

حجم : 488 کیلوبایت

تعداد صفحات : 62 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:62
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی