توضیحات: 41صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه فقه، حقوق و علوم قرآنی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
ابتلاء، شناخت و مبانی آن
1-1- تعریف ابتلاء
ابتلاء درقرآن با واژههایی از قبیل بلاء، فتنه و امتحان بیان شده است كه بیشترین كاربرد به واژهی ابتلاء وفتنه اختصاص دارد. واژههای دیگری نیز وجود دارند که اختصاص به ابتلاء ندارد لکن در اهداف، مترادف واژه ابتلاء میباشند.
1-1-1- معنای لغوی ابتلاء
ریشهی این كلمه «بلو» در اصل به معنی كهنگی و فرسودگی است.[1] «بلی الثوبُ بلی وبلاءً به معنای لباس وجامه كهنه وفرسوده شده میباشد»[2] به كسی كه مسافرت او را خسته وفرسوده كرده باشد میگویند: «أبلاهُ السفر»[3]، «بلاء» به معنی آزمودن وامتحان كردن هم به كار میرود. «بَلَوته؛یعنی او را آزمودم ومثل این كه از زیادی آزمایش او را خسته وفرسوده كردم.»[4] درزبان عربی گاه از غم واندوه ونعمت نیز به بلاء تعبیرشده ودرعلّت این نام گذاری گفتهاند: «سمی الغم بلاءً من حیث انه یبلی الجسم»[5]، غم از آن جهت كه جسم را فرسایش میدهد بلاء نامیده میشود.
..................
1-1-2. واژههای مرتبط با ابتلاء
خداوند در قرآن موضوع ابتلاء را با تعابیر دیگری هم آورده است و فرهنگهای لغت نیز درباره واژههای مترادف ابتلاء تعاریفی را بیان کردهاند از جمله مهمترین واژههای مترادف با ابتلاء عبارتند از:
1-1-2-1. فتنه
فتنه از ریشه فَتَنَ میباشد که در کتب لغت معانی متعددی دارد و در قرآن نیز در پانزده[6] معنا به کار رفته است اما ما معنایی را که مترادف با ابتلاء میباشد را ذکر میکنیم. طریحی در کتاب مجمع البحرین مینویسد: «الفتنه؛ الابتلاء و الامتحان»،[7] فتنه به معنای................
..........................
1-1-2-2. امتحان
....................
1-1-2-3. تمحیص
................
1-1-2-4. تمییز
...................
1-1-2-4-1. نظر
....................
1-1-2-4-2. تَبَیُّن
...................
1-1-3. معنای اصطلاحی ابتلاء
....................
1-2. ارکان ابتلاء
....
1-2-1. امتحان گیرنده
.....................
1-2-2. آزمایش شوندگان
....................
1-2-2-1. طاقت و توان
....................
1-2-2-2. اختیار
.................
1-2-2-3. داشتن ابزار شناخت
.................
1-3. مبانی ابتلاء
1-3-1. خداشناسی
ذیل این عنوان میتوان به این عناوین توجه کرد:
1-3-1-1. مالکیت
«وجود انسان و تمامى موجوداتى كه تابع وجود آدمى هستند، چه قواى او و چه افعالش، همه قائم به ذات خداى عزیزى هستند كه انسان را آفریده و ایجاد كرده، پس قوام ذات آدمى به اوست و همواره محتاج او، در همه احوالش به اوست، و در حدوثش و بقاءش، مستقل از او نیست.»[8]و چون چنین است، رب او و مالك او هر گونه تصرفى كه بخواهد در او میكند و خود او هیچ................
......................
1-3-1-2. ربوبیت
...................
1-3-1-3. شرآفرینی
....................
1-3-2. معاد شناسی
..................
1-3-3. انسان شناسی
.................
1-4. شرایط و زمینههای فزونی ابتلاء
...................
1-5. فلسفه و اهداف ابتلاء
......................
1-5-1. اهداف اخلاقی
زیر مجموعه اهداف اخلاقی اهداف دیگری قرار میگیرند، که در ذیل به ذکر آنها میپردازیم:
1-5-1-1. ظهور انسانیت انسان
مهمترین فلسفه و حکمت ابتلاء تزکیه اخلاقی و بروز ماهیت واقعی انسانها در کشاکش زندگی و مواجهه با حوادث و مشکلات و سختیهای روزگار است. «برجستگیها و کرامتهای روحی انسان در شرائط دشوار ابتلاء خود را نشان میدهد و هم چنین ارزشهای اخلاقی با وجود شرایط سخت و تنگناها معنای خود را مییابد»[9]. اگر انسان گرفتار مشکلات نشود و طعم فقر و بیماری را نچشد مفهوم نعمت و سلامتی را درک نمیکند. بنابراین آزمونهای الهی است که انسان را میسازد و در سایه آن اوصاف و فضیلتهای اخلاقی شناخته میشود
.....................
1-5-1-2. ظهور ملکات اخلاقی
......................
1-5-1-3. ظهور رفتار اخلاقیتر
.....................
1-5-1-4. تنبیه و تربیت
...................
1-5-2. هدف اعتقادی
..................
1-5-2-1. اتمام حجت پروردگار
...................
فهرست منابع
* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.
* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.
* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.
منابع فارسی
1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.
2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.
......................
[1].علی اکبرقرشّی بنایی، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1384 ش.،ج 1،ص 229
[2]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، ترجمه وتحقیق مفردات الفاظ قرآن، ترجمه: سید غلام رضا خسروی حسینی، تهران، مرتضوی، 1381 ش، ج 1، ص 309.
[3]. محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب المحیط، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 1، ص 264.
[4]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، همان، ج 1، ص 309.
[5]. همان، ص 59.
[6]. ابوالفضل ابراهیم ابن جیش تفلیسی، وجوه قرآن، ص 216.
[7]. فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، تهران، المكتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 6، ص 293.
[8].محمد حسین طباطبائی، همان، ج1، ص531.
[9]. جعفر موسوی نسب، همان، ص 136.
علوم انسانی