توضیحات: 28صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه
خلاصه ای از کار:
بازی های رایانه ای
جوول(2005) بیان می کند که یک بازی می تواند به شکل زیر تعریف شود:
یک سیستم قاعده مند با خروجی های متغیر و قابل سنجش که در آن خروجی های مختلف به ارزشهای متفاوتی تخصیص داده می شوند، بازیکنان اقداماتی انجام می دهند تا بر نتایج تاثیر گذارند و احساس می کنند که به طور احساسی به نتیجه رسیده اند و پیامد یک فعالیت قابل مذاکره است (به نقل از احمد، 2011، ص 3،).
با توجه به نظر دبری (2007)، بازی های یارانه ای می توانند به گروههای مختلفی تقسیم شوند و وقتی ترکیب شوند قویا می توانند بازیکن را درگیر کنند.
اکثر بازی های یارانه ای خط داستانی دارند که بازیکنان را شبیه سازی کنند. این خط داستان بازی کردن صرف نیست بلکه پایه و اساسی برای بازی کردن است.
مکانیک های بازی اشاره به اصول اصلی دارد که همه وظایف خاص درون بازی را در بر می گیرد، از جمله اینکه دنیای بازی فیزیکی چگونه رفتار می کند.
.....................
کاربردهای آموزشی، تربیتی بازی های رایانه ای
بازی های دیجیتال پتانسیلی برای ایجاد محیط های فعال و جذابی را برای آموزش، پشتیبانی، حل مشکلات، فعالیت های گروهی و ارتباطی، به علاوه فراهم سازی یک چارچوب برای تمرین و یادگیری در حالات عدم موفقیت دارد. کاربرد تکنیک های بازی از جمله سطوح در حال افزایش سختی و بازخورد متنی، از یادگیری پشتیبانی می کنند و آنها می توانند انگیزه ی کاربران را با استفاده از چالش ها و جایزه ها و رقابت برانگیزند. بالاتر از همه، بازی های کامپیوتری فضاهای امنی را فراهم می کنند که شاگردان می توانند در آن بازی کرده، کشف کنند، تجربه کسب کنند و سرگرم شوند. اما پیدا کردن بازی های مناسب برای زمینه های آموزشی ویژه، اغلب مسئله ساز است. بازی های سرگرم کننده ی تجاری برای تفریح طراحی شده اند و ممکن است بطور نزدیک نتایج آموزشی مطلوب را ترسیم کنند، و اکثر اساتید، زمان و یا تخصص برای ایجاد بازی های خودشان را ندارند. هزینه ی خرید یا تولید بازی های کامپیوتری گران است و شاگردان، بویژه شاگردان فعال باتجربه، نیاز دارند تا به اثر خودشان متقاعد شوند. پس زمانیکه مزایای تئوریکی زیادی
.......................
یادگیری دروس از بازی ها
پیشرفت ها در فناوری های دیجیتال مثل رایانه، فناوری های سیار مانند موبایل و فناوری های مخابراتی باعث شده است که قرن 21 به صورت امکانات نامحدود در اختیار افراد باشد. بخش آموزش و پرورش نیز مزایایی از این پیشرفت های فناوری کسب کرده است. آموزش های کلاسی با ابزارهای دیجیتال ترکیب شده است تا فرصت های یادگیری دروس پویا و خلاق برای دانش آموزان فراهم شود. یکی از جنبه های اصلی پیشرفت فناوری که پتانسیل استفاده در یادگیری را دارد، یادگیری بر پایه بازی های رایانه ای می باشد (اسچاف[1]، 2012، ص 51،).
...................
بازی های رایانه ای و خلاقیت
روش های آموزشی در بسیاری از سطوح همچنان به شکل سنتی ارائه می شود و این باعث فقدان تأثیرات مطلوب در این عصر و کاهش خلاقیت فراگیران می شود که عمدتا به خاطر کمبود انگیزه آنها است. امروزه دانش آموزان در محیطی رشد می کنند که به طور چشمگیری با نسل های قبلی در استفاده از فناوری های آنلاین که در همه جا حاضر است، متفاوت می باشد (سانچو و همکاران[2]، 2008، ص 1،).
عصر حاضر عصر فناوری هایی است که حاصل ابداع و تفکر خلاق انسان هاست. بازی های رایانه ای تاثیر زیادی بر خلاقیت انسانها به ویژه کودکان دارد. تحقیقات زیادی در مورد تاثیر بازی های رایانه ای بر ابعاد خلاقیت کودکان صورت گرفته و نتایج حاصل، حاکی از افزایش عامل " اصالت " و عامل " انعطاف پذیری " در خلاقیت کودکان بوده است. لذا می توان فرآیند آموزش و فعالیت های کودکان را در این زمینه هدفمند و معنادار کرد. همچنین فرآیندهای شناختی گوناگونی چون خلاقیت و قدرت تخیل آنها را غنا بخشید.
..........................
بازی های رایانه ای و پیشرفت تحصیلی
یکی از خصوصیات برجسته برای همه جوانان و نوجوانان در تمام دنیا این است که دنیا را مانند یک بازی درک می کنند و هر چیزی را از طریق بازی یاد می گیرند. در نتیجه بازی زبان معمول برای بچه ها می باشد که از طریق آن فیزیک خود، ذهن خود و بسیاری از خصوصیات روانی، اجتماعی را پرورش می دهند. با پیشرفت تکنولوژی در عصر ما ، بازی ها هم به سمت بازی های تکنولوژیکی گرایش یافتند. معمول ترین فناوری که در این عصر در همه خانه ها یافت می شود، رایانه و بازی های رایانه ای است (پپه[3]، 2011، ص 657،).
یک بازی آموزشی بازی است که برای اهداف آموزشی طراحی شده است که ترکیب شده از عناصر بازی، تفریح و یادگیری به طور همزمان است. این امر محتوای آموزشی، اصول یادگیری و بازی های یارانه ای را در هم ترکیب می کند(پرنسکی[4]، 2001، به نقل از احمد، 2011، ص 4،). یادگیری دیجیتالی مبتنی بر بازی، هم برای آموزش و هم برای تفریح و لذت بردن ساخته می شوند. یکی از مزیت های بازی آن است که مشارکت کنندگان می توانند آرامش داشته باشند و در محیطی پاسخگو به یادگیری بپردازند.
....................
منابع:
امینی فر، ا.، صدق پور، ب و دباغ، ح. 1391. تأثیر بازی رایانه ای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانش آموزان. نشریه علمی، پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6، شماره 3، صص 177-184.
جوادی نیا، ع.، عرفانیان، م.، عابدینی، م و بیجاری، ب. 1391. تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره دوازدهم، شماره 8، صص 598-606.
...........................
[1]- Schaff
[2]- Sancho et al.
[3]- Pie
[4]- Persenki
علوم انسانی