سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری راهبرد­های شناختی تنظیم هیجان ، راهبرد­های شناختی مثبت ، راهبرد­های شناختی منفی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
7 تیر

توضیحات: 26 صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه وپروپوزال

خلاصه ای از کار:

هیجان نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی زا ایفا می­كند. اصولاً، هیجان را می توان واكنش­های زیست­شناختی به موقعیت هایی دانست كه آن را یك فرصت مهم یا چالش برانگیز ارزیابی می­كنیم و این واكنش­های زیستی با پاسخی كه به آن رویدادهای محیطی می­دهیم، همراه می­شوند (گرانفسکی و همکاران، 2001).

     هر چند هیجان­ها مبنای زیستی دارند، اما افراد قادرند بر شیوه­هایی كه این هیجان­ها را ابراز می­كنند، اثر بگذارند. این توانایی كه نظم­جویی هیجان نامیده می­شود، فرآیندهای درونی و بیرونی­­ای است كه مسئولیت كنترل، ارزیابی و تغییر واكنش­های عاطفی فرد را در مسیر تحقق یافتن اهداف بر عهده دارد (تامپسون، 1994، به نقل از مشهدی، میردورقی و حسنی، 1390).

...............

راهبردهای شناختی تنظیم هیجان عبارت­اند از: راهبردهای شناختی منفی تنظیم هیجان

سرزنش خود: خود را مسئول و مقصر دانستن در تجربیات تلخ. كسی كه در وقایع پیش آمده به سرزنش خود می­پردازد به این معنی است كه شخص به شدت گرفتار احساس گناه است. احساس گناه بالا ممكن است منجر به بیماری­های روانی چون افسردگی باشد گفته می­شود سبك­های اسنادی در سرزنش خود دخیل هستند و با افسردگی و دیگر بیماری­های روانی نیز مرتبط می­باشند (گرانفسکی و همکاران، 2002).

............

راهبردهای شناختی مثبت تنظیم هیجان

پذیرش: دلالت دارد بر پذیرش رویداد و تجربه تلخ و كناره­گیری از آنچه روی داده است. پذیرش یك راهبرد مقابله­ای است كه رابطه مثبت و تعدیل كننده­ای با میزانی از خوش­بینی و عزت­نفس و رابطه منفی با میزانی از اضطراب دارد. اگرچه خود فرآیند پذیرش، خوب است اما برای بسیاری از وقایع، سطوح خیلی بالای پذیرش می تواند نشانگر نوعی از كناره گیری حسی شود و به احساس عدم توانایی در تأثیرگذاری روی وقایع منجر گردد (گرانفسکی و همکاران، 2002).

..........

تنظیم هیجان و آسیب­شناسی روانی

نظریه­های متعددی این موضوع را مطرح کرده­اند که افرادی که نمی­توانند به­طور مؤثر پاسخ­های هیجانی خود نسبت به رویدادهای روزمره را مدیریت کنند، دوره­های شدیدتر و طولانی­تر رنج روانی را تجربه می­کنند (برای مثال، منین، هالووی، فرسکو، مور و هیمبرگ، 2007).

...........

منابع   

احمدی، وحید (1390). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای شخصیت خودشیفته در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

امین­آبادی، زهرا، دهقانی، محسن و خداپناهی، محمد کریم (1390). بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی. مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 4، 371- 365.

..............


علوم انسانی
قيمت فايل:19000 تومان
تعداد اسلايدها:27
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی