سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
7 تیر

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت


توضیحات: 24صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مفهوم خلاقیت                                                                 

در فرهنگ روانشناسی وبر، خلاقیت به فرایندهای ذهنی اطلاق می شود که به حل مسائل، ایده ها و مفهوم سازی، اشکال هنری، تئوری ها و همچنین محصولاتی که نو و بی نظیر هستند منجر می گردد (رضاپور،  1378).

خلاقیت توانایی اندیشیدن درباره امور به راه های تازه و غیر معمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل است. خلاقیت در علم، هنر، ادبیات و سایر جنبه های فرهنگ همواره مورد احترام انسانها بوده است و به همین سبب پرورش استعدادهای خلاق همانند پرورش توانایی حل مساله یكی از هدفهای مهم آموزش  به شمار می آید (سیف،1387).

همانند سایر مباحث علوم انسانی برای خلاقیت نیز تعریف واحدی ارائه نشده است. زیرا مفاهیم در این حوزه با جنبه های شخصی، عاطفی و اخلاقی در هم می آمیزد که این امر سبب می شود که نتوان برای این مفهوم به تعریف واحدی دست یافت (هرست و وایت، 1998).

..................

خلاقیت بر اساس فرایند

این تعاریف بیشتر بر فرایندهای ذهنی دخیل در خلاقیت تاکید کرده اند. به عبارتی دیگر محققین این گروه معتقدند خلاقیت یک نوع فعالیت شناختی

..........

خلاقیت بر حسب محصول

این دسته از تعاریف به دستاوردهای تفکر خلاق توجه دارند. گزلین  خلاقیت را ارئه کیفیت های تازه از مفاهیم و معانی اساسی می داند (به نقل از جعفریان یسار، 1379).

..........

- خلاقیت بر حسب شخصیت

در این دسته از تعاریف به خلاقیت از چشم انداز فیزیولوژی و خلق و خو نگریسته شده است که نگرش، عادات و ارزشهای شخصی در آن موثر هستند

..................

اهمیت خلاقیت

با پیشرفت روزافزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود. از این رو  نیاز  به پرورش انسانهایی داریم که بتواند با خلاقیت با مشکلات رو به رو شده و به حل آنها بپردازد (محمدی، 1384)،

...............

ماهیت خلاقیت 

پیرخائفی نیز مولفه های خلاقیت را به سه دسته شناختی، انگیزشی و شخصیتی تقسیم کرده است که به صورت زیر می باشند :

-        مولفه های شناختی خلاقیت عبارتند از: هوش، سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار، بسط، ترکیب، تحلیل

-        مولفه های انگیزشی خلاقیت عبارتند از:  انگیزه و عاطفه

-        مولفه های شخصیتی خلاقیت عبارتند از: اعتماد به نفس، اراده مستقل، پذیرش خطر، پذیرش تجربه، استقبال از ابهام و کلنجار رفتن (پیرخائفی،1384).

...........

تاریخچه خلاقیت

کنجکاوی و تفکر پیرامون افراد سرآمد و با استعداد سابقه ای بس طولانی دارد و احتمالا به زمانی برمیگردد که برای اولین بار انسان علاقه مند شد به اینکه بداند چرا افراد با هم متفاوتند. در جوامع مختلف در هر زمان افرادی بوده اند که از خود توانائیها و برجستگیهای

..................

مشخصات افراد خلاق

آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند ؟ بررسیها نشان می دهد كه هر چند افراد خلاق بالاتر از متوسط برخوردار هستند اما اینكه فرد بسیار خلاق باشد، ضرورتاً نباید نابغه باشد (نیكولز، 1972، به نقل از زراعی، 1379). افراد خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می كند و به قضاوتهای مستقل می پردازند. علاوه بر این، توانایی تمام كردن، كامل كردن و یكی كردن افكار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است.

...........

مراحل مختلف تفكر خلاق

همه افكار خلاق آدمی از الگوهای خاصی تبعیت می كنند. اما باید توجه داشت كه شما نمی توانید از این الگوی خاصی مانند یك فرمول استفاده كنید و به دلخواه خود از یك مرحله به مرحله دیگر تفكر خلاق وارد شوید.

..........

عوامل مؤثر در شكوفایی خلاقیت

برخی عوامل اجتماعی نیز زمینه های شكوفایی شخصیت در كودكان را فراهم می سازند كه اهم آنها عبارتند از: خانه، مدرسه، دانشگاه، مؤسسات پژوهشی، واحدهای صنعتی و تولیدی، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانه های گروهی (فلاحی، 1382).

.............

عواملی كه مانع خلاقیت می شود

از مهمترین عواملی كه اثر تخریبی شدیدی بر روی یك موضوع ناآشنا و یك ایده جدید دارد، عكس العمل منفی است. تقریباً هر پیشنهاد جدید را می توان به فوریت و از طریق منطقی نشان داد كه غلط و اشتباه است و گاهی اثبات این مطلب چنان قانع كننده به نظر می رسد كه پیشنهاد كننده وسوسه می شود كه از تعمق بیشتر بر روی پیشنهاد جدیدش خودداری کند. بدیهی است كه حتی وقتی این طرز فكر منفی با ذكاوت زیاد نیز همراه باشد نتیجه آن به خلاقیت كمك نمی كند (پیرخائقی، 1384).

.................

منابع 

آقایی فیشایی، تیمور.(1377).خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، انتشارات ترمه، چاپ اول،

آمابلی، ترزا ( ۱۳۷۵ ) شکوفایی خلاقیت کودکان، ترجمه قاسم زاده و عظیمی، چاپ اول، تهران، نشر دنیای نو

اسبورن، الكس اس ( 1371 ) پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. مترجم حسن قاسم زاده چاپ دوم، تهران – انتشارات نیلوفر

 


علوم انسانی
قيمت فايل:19000 تومان
تعداد اسلايدها:24
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی