موزه فرش تهران
موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، روبهروی فروشگاه سپه، خیابان فاطمی واقع شده است. ایـن موزه به دستور فرح دیبا ساخته و در ۲۲بهمن ماه سال۱۳۵۶ در حضور ایشان، افتتاح شد.
نمای خارجی این موزه برگرفته از دار قالی بوده و در چهــــار ضلع بنا به صورت یکنواخت اجرا شده است.
سطح نمایشی این موزه مساحتی برابر3400 متر مربع را در بر میگیرد که شامل دو تالار نمایش برای نمایش انواع فرش و قالی می باشد.
بیوگرافی معمار مجموعه موزه فرش ایران :
• عبدالعزیز فرمانفرمائیان متولد سال ۱۲۹۹ تهران.
• دانش آموخته رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زیباپاریس (بوزار)
• بنیانگذار نخستین دفتر «مهندسین مشاور» در مقیاسى ملى و بین المللى ۱۳۳۳.
• تدریس كوتاه مدت در دانشكده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران دهه ۳۰.
• طراحى و اجراى بسیارى از بناهاى معروف و ماندگار معمارى معاصر به تنهایى یا با همكارى معماران و دیگر دفاتر معمارى ایرانى و خارجى.
• یكى از پل هاى اصلى ارتباط معماران ایرانى وخارجى.
• شهرسازى در كرج، كرمان، اصفهان وتهران.
• تهیه نقشه طرح جامع شهر تهران با همكارى «ویكتور گروئن» آمریكایى با نظر به تأمین یك نظام توسعه عناصر جدید متناسب با فرهنگ ایرانى، حل مشكلات موجود با پیش بینی ۵ میلیون نفر جمعیت.
• طراح موزه فرش تهران، كاخ نیاوران، كاخ مادر سعدآباد، مسجد دانشگاه تهران و ...
• عرضه و معرفى فناورى پیشرفته در بلندمرتبه سازى با روش هاى ضد زلزله
• اداره همزمان دو دفتر معمارى و شهرسازى درایران و یونان (تهران و آتن)
• فعالیت گسترده در زمینه ساختمانهاى ادارى، مسكونى، بهداشتى و درمانى، فرودگاهى، مذهبى، صنعتى، فرهنگى، تجارى و تأسیسات شهرى.
تردیدی نیست كه هنر پرارج و قدمت طراحی و بافندگی قالی درایران آینه تمام نمای بخش اعظم ذوق و بینش هنری ایرانیان درطول تاریخ بوده است . امروزه نیك می دانیم كه نخستین سرچشمه های هنر فرشبافی از دامان این مرز پرگهر جوشیده و دردامان تاریخ، سراسر گیتی را از جوباره های پر فیض خود سیراب نموده است .
قالی ایرانی به عنوان جلوه ای از بهشت پیوندی ناگسستنی با آداب ، رسوم ، فرهنگ و مذهب مردم این دیار داشته و دارد و در طول تاریخ همگام و همراه با تحولات فرهنگی و اجتماعی مردم این دیار بالیده و رشد كرده است .
باری … دركشاكش انتخاب موضوع پایان نامه به مقاله ای از استاد یگانه هنر قالیبافی ایران ، مرحوم رسام عرب زاده در فصلنامه هنر برخوردم ؛ سوگنامه ای كه شرح مهجوری هنر قالیبافی ایران را زمزمه می كرد ؛ كه قالی ، مادر تمامی هنرهای سنتی این دیار، با همه حكایت باروری وماندگاریش و حدیث والای عشق نهفته در تاروپودش اینچنین گمنام مانده است و مهجور. با مطالعه مقاله استاد موضوع فرش به عنوان محور اصلی رساله در ذهنم شكل گرفت و با نگاهی كنجكاوانه به بررسی راهكارهای ممكن جهت حفظ و ارتقاء این میراث ماندگار در قالب طراحی فضای معماری پرداختم.موزه فرشچیان در اصفهان – استامبو
معماری