سایت کاریابی جویا کار

مبانی و پیشینه نظری فمنیسم ونظریه های ان

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
14 خرداد

 

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


فهرستــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1- تاریخچه مختصر تکوین نظریه‏های فمنیستی. 12

۲- تعاریف مطرح از فمنیسم. 20

پدر سالاری. 23

تنوع تاریخی. 24

۳- نظریه های فمینیستی با دیدگاه سیاسی. 26

الف: فمینیسم لیبرال اولیه. 26

ب: فمینیسم مارکسیستی. 27

ج- فمینیسم سوسیالیستی تخیلی. 30

د- زن به عنوان «دیگری». 32

هـ موج دوم. 34

پاسخ فمنیسم ماركسیستی و سوسیالیستی. 37

‏و - فمینیسم خانواده گرا و زن گرا. 40

‏ز - نتیجه گیری. 44

3- ‏نظریه های فمینیستی با دیدگاه جامعه شناسی. 46

الف - نظریه فمینیستی لیبرا لی یا اصلاح طلب. 46

ب – فمینیسم ماركسیستی. 47

‏ج - نظریه فمینیستی رادیکال یا انقلابی. 52

د - فمینیسم سوسیالیستی. 55

5-  فمینیسم در ایران. 60

الف - مشخصه های عمومی فمینیسم درایران‏ 60

ج- طلایه داران جنبش زنان. 69

زنان در مقابل مجلس. 84

‏زن ایرانی و بیداری. 89

 

- تاریخچه مختصر تکوین نظریه‏های فمنیستی

 اندیشمندان دوره روشنگری (اواخر قرن هفدهم تا اواخر قرن هیجدهم میلادی) تحت تاثیر اختراعات و اکتشافات جدید علمی و فلسفی، جهان‏نگری جدیدی را پایه گذاری کردند. کشفیات گالیله و به خصوص نیوتن هسته اصلی این برداشت جدید از نظام جهانی در این دوره بود. از دیدگاه جهان‏نگری  نیوتن، نظم کائنات تحت تسلط یک رشته مقررات و قوانین ساده است که وجودشان از طریق  فرمول‏های ریاضی قابل اثبات و بررسی است.

 تحت تاثیر چنین برداشتی، متفکران در زمینه‏های دیگر مانند سیاست و اخلاق نیز به دنبال کشف قوانین اصلی و بنیادی بودند زیرا که قوام این نظام‏ها به قانونمند شدن آن‏ها بستگی داشت. مثلا نظریه «حقوق طبیعی افراد» که اساس اعلامیه استقلال امریکا در سال 1776 میلادی و اعلامیه حقوق بشر فرانسه در سال 1789میلادی است. نتیجه‏ای است از تاثیر جهان نگری نیوتنی در تفکر سیاسی دوره روشنگری.

این نگرش مکانیکی، دنیا را به گروه تعقلی و غیر تعقلی تقسیم می‏کند. دنیای عینی و آنچه که بر اساس خرد عمل می کند و قابل توضیح است، سازنده دنیای تعلقی است. آنچه به دنیای ذهنی، ارزشهای اخلاقی،  نظریات زیبا شناسی و عواطف مربوط می‏شود دنیای غیر تعقلی را می‏سازند، که نسب به دنیای تعقلی، ثانوی محسوب می شود.

از دیدگاه اندیشمندان و بشر دوستان دوره روشنگری، زنان متعلق با این دنیای غیر تعقلی و ثانویه‏اند. بررسی نزدیک و دقیق آثار این دوران نشان می دهد که وقتی صبحت از اطلاق «حقوق طبیعی» به جامعه بشری می‏شد، منظور از این جامعه، مردان، به خصوص مردان صدر خانواده مالک بود و نه زنان و بردگان.

در بهار سال 1779، ابی گیل آدامز همسر جان آدامز رئیس جمهور وقت آمریکا و از سردمداران  اعلامیه استقلال آمریکا، با صدور نامه معروفی با عنوان «خانم ها رابه خاطر داشته باشیم» به شوهرش خاطرنشان می کند، که «ضمن نگارش قوانین جدید و اعلامیه استقلال، خانم ها را فراموش نکنید و قدرت نامحدود در دست شوهرانشان قرار ندهید. اگر چنین شود، ما خانم‏ها سر به شورش بر می‏داریم و خود را ملزوم به رعایت قوانینی نخواهیم دانست که در تدوین آنها حقی نداریم و نمی‏توانیم نماینده‏ای در جمع تدوین کنندگان آن داشته باشیم.»


علوم اجتماعی
قيمت فايل:27000 تومان
تعداد اسلايدها:87
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی