سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه رشد والن

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
4 تیر


شامل 33 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مقدمه
هنری والن، از روان‌شناسانی است که مراحل تحول انسان را از تولد تا مرگ، به صورت یک نظام ارائه کرده است. در نظام تحول روانی والن، تداخل و درهم‌آمیختگی‌های پیچیده‌ای مشاهده می‌شود. هر مرحله از مراحل رشد، ریشه در مرحله قبلی داشته و نامربوط با مراحل بعدی نیز نیست.

مبانی فکری پژوهش در نظام والن گسترده بوده و مانند نظام پیاژه مقید به مرزهای مشخصی نیست. همچنین رشد داخلی و تاثیر محیط، ناپیوسته بوده و با جهش‌های پیش‌بینی شده همراه است.  نظام‌ها، توصیف‌كننده جریانی از گام‌های متوالی تحول روانی در دوره‌های مختلف زندگی هستند.

یك نظام سراسری، در زمره نظریه‌های كلان روان‌شناختی بررسی می‌شود و ارائه‌كننده چرخه بزرگ تحول روانی از آغاز تا مرگ است. حتی نظریه‌پردازان كلان، در گسترده‌ترین سطح یافته‌های خود نیز نتوانسته‌اند یك نظام سراسری تبیین كنند و نظام‌های موجود، تنها كوششی در پوشش دادن به این مفهوم هستند، كوششی كه بوهلر از سال 1933 آغاز كرد و به فراگیرترین نظام عصر، یعنی نظام پیاژه منجر گشت.

والن، اولین پوشش چرخه بزرگ تحول روانی را با نام "زندگی روانی" ارائه كرد. وی از پزشکی به روان‌شناسی روی آورد، بنابراین نظام وی ابتدا بر مایه‌های عصب‌شناسی و نشو و نمای عصبی مبتنی بوده است. یعنی تحول روانی را با سبكی نزدیك به سبك عصب‌شناختی و فیزیولوژیك تبیین می‌كرد.

اصول اولیه والن به جنبه‌های كنشی فعالیت انسان اشاره داشت.

در این مرحله، وی با توجه به اصول سه‌گانه اولیه خود، مراحل نخستین زندگی را به برانگیختگی، هیجان‌پذیری و حسی – حركتی تقسیم كرد. پس از آن و با دگرگونی مفاهیم روان‌شناختی و نزدیك‌تر شدن والن به عوامل اجتماعی، اصول نظام والن از بازداری‌های كنشی فاصله گرفت و ابعاد مورد توجه وی به آگاهی، منش، تفكر، رفتار و هیجان تغییر كرد و والن نظام خود را به اصول پنج‌گانه مبدل كرد.

اصول نظام والن

اصل عدم پیوستگی: دستگاه روانی تحول پیوسته ندارد، بلكه نظام‌های مختلف مرتبا جانشین یكدیگر می‌شوند. بنابراین پشت سر هم قرار گرفتن سال‌های زندگی از نظر اهمیت جنبه ثانوی دارد؛ چرا که ممکن است دستگاه روانی چندین سال در یک چارچوب کششی و بدون تغییر قرار گرفته یا ظرف یک سال دچار تحولاتی شود.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه 

اصول نظام والن 

اصل عدم پیوستگی

اصل وحدت شخص

اصل پویایی تحول

اصل جهت رشد

اصل نقش نمو و محیط 

مراحل تحول روانی 

برانگیختگی حركتی

هیجان‌پذیری

فعالیت حسی – حركتی

شخصیت‌گرایی

فكر مقوله‌ای

نوجوانی 

پایان


عنوان : نظریه رشد والن

فرمت : پاورپوینت

حجم : 1.17 مگابایت

تعداد صفحات : 33

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


روان شناسی
قيمت فايل:8900 تومان
تعداد اسلايدها:33
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی