•فصل اول
آشنایی با طراحی و مشخصات ساختار فایل ها
•عوامل موثر در طراحی ساختار فایل qشرایط خاص دیسک ها این الزام را به وجود می آورد که ساختارهای ویژه ای برای ذخیره و بازیابی داده در آنها توسعه دهیم تا در حد امکان مشکل های کار با دیسک را کاهش دهیم
•زمان دستیابی نسبتا کم دیسک ها
•ظرفیت بالای آنها
•حفظ اطلاعات پس از قطع جریان برق
تاریخچه مختصری درباره طراحی ساختار فایل
دستیابی ترتیبی (فایل ها بر روی نوار) (مرتبه زمانی n)
درخت دودویی AVL (مرتبه زمانی log d)
درخت B
درخت B+:ترکیب درخت B و لیست پیوندی
دستیابی مستقیم
کیت ابزار مفهومی: مواد ساختار فایل
ابزارهایی که برای حل مشکلات مشابه بکار گرفته می شوند
بافرها، بلوکها و باکتها: کاهش تعداد دستیابی به دیسک
•فصل دوم
عملیات مهم پردازش فایل
فایلهای فیزیکی و منطقی
فایلها همان مجموعه ای از بایت ها هستند که در یک دیسک به صورت فیزیکی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
از دیدگاه برنامه کاربردی ، فایل تعریف دیگری دارد . استفاده از فایلهای منطقی به برنامه این امکان را می دهد تا اعمال اجرا شده روی یک فایل را توصیف کند؛ بدون اینکه بداند چه فایل فیزیکی را مورد استفاده قرار می دهد. سپس میتوان برنامه را برای پردازش هر یک از چند فایل متفاوت که دارای ساختاری یکسان هستند به کار برد.
باز کردن فایل ها
معرفی تابع OPEN
FD=OPEN(FILENAME,FLAGS[,PMODE])
FD:توصیف کننده فایل.
FILENAME:یک رشته کاراکتری حاوی نام فایل فیزیکی.
FLAGS:عملکرد تابع OPEN را کنترل کرده وتععیین می کند که فایل موجود را برای خواندن یا نوشتن باز می کند یا خیر.
PMODE:حالت محافظت فایل را بر می گرداند.
بستن فایل ها
هنگامی که برنامه ای به صورت عادی پایان می یابد، فایل ها معمولا به طور خودکار بسته می شوند.
در نتیجه اجرای یک دستور بستن در داخل برنامه فقط برای محافظت آن در برابر اتلاف داده ها در صورت توقف برنامه و آزاد کردن نام فایل های منطقی برای استفاده مجدد می باشد.
پیگرد: عمل انتقال مستقیم به یک موقعیت معین در فایل را پیگرد می گویند.
SEEK(SOURCE_FILE,OFFSET)
SOURCE_FILE:نام فایل منطقی که در آن جستجو صورت می گیرد
OFFSET:میزان حرکت اشاره گر فایل را مشخص می کند
پیگرد با جریان های C
POS=FSEEK(FILE,BYTE_OFFSET,ORIGIN)
POS: یک مقدار صحیح بزرگ که توسط FSEEK بر گردانده می شود که برابر با موقعیت فعلی اشاره گر است.
FILE: توصیف کننده فایلی که FSEEK باید در آن اعمال شود.
BYTE_OFFSET: تعداد بایتهایی که باید از مبدا حرکت داده شود.
کامپیوتر