آجرکاری در شهرهای مختلف
با ورود معماری متأثر از مغرب زمین به داخل ایران آجرکاری نیز تحت تأثیر آن قرار گرفت. با وجود تبحر آجرکاران در این رشته، در شهرهای مختلف با جزئیاتی در این مورد مواجه میشویم که دنباله آجرکاری معماری گذشته ایران نیست. آجرکاریهای جدید در حد اعلای پختگی، زیبائی و سادگی کارهای گذشته نیست. در معمارى ایرانی، آجر تنها پرکننده جرزها و پوشاننده احجام و جداکننده آنها از یکدیگر نیست. بلکه بعنوان یک عنصر کامل در معمارى بکار رفته است.
آجر بعنوان یک عنصر تزئینی، کارآیى آن را دارد که با تمامى عناصر تشکیلدهنده یک معمارى بیآمیزد و یا به شکل یک عنصر مجرد تزئینى جلوهگرى کند. تاریخ آجرکاری در ایران دورههای مختلفی را گذرانده است. ولی این تحولات تاریخی در شهرها یکسان نبوده و در هر شهری با مقتضیات زمان و مکان، تغییرات گوناگونی به وقوع پیوسته است.
آجرکاری در تهران
آجرکاری در تهران بطور خاص در سردر و رودی¬های خانه¬ها که شاید اولین قدم بسمت برونگرائی و توجه به ظاهر ساختمان و نمای آن از کوی و معبر است و نیز در کتیبه بالای پنجره¬ ها مشاهده میشود که از نظر تنوع بسیار چشمگیر است با بیشترین تزئینات آجری که از ترکیب آجرهای تزئینی و قالبی و گچ تشکیل شده است.
در کتاب نقوش سردرخانه¬ های تهران قدیم تعداد قابل توجهی از نمونههای فوق مشهود است در نمونههای بررسی شده در تهران با ورود گل و بوته و طرح¬های اسلیمی که با اسلیمی¬های کاشی و قالی نیز قرابتی ندارد و طرح¬های سنتوری و قوس-های ترکیبی مفصل و نقش¬های پر زرق و برق و فرشته و ملائکه و تاج و فره و هر و فلس ماهی و شیر مواجه می¬گردیم.
طرح کلی آن نماهای یونانی و رومی را تداعی میکند و تنها در تعداد اندکی از آنها رد پای آجرکاری ما و موتیف¬های ایرانی مشاهده میشود و تمامی سادگی و وقار که خصلت آجر محسوب می¬گردید به تظاهر و خودنمایی تبدیل میشود.
کاربران عزیز توجه داشته باشید هنگام دانلود فایل از مرورگر internet explorer استفاده نکنید ,vpn نیز غیر فعال باشد تا با مشکل روبه رو نشوید.
عمران و ساختمان