بیوگرافی
ویژگی طرح های ماریو بوتا
بررسی چند نمونه از کارهای بوتا
توضیحات مختصری از این فایل؛
زندگی نامه
ماریو بوتا
متولد شده در مندریزو. تایکانو.آپریل 1943
آموزش دیده در رشته محاسبات فنی ساختمان
استاد مدعو پلی تکنیک در لوزان
همکاری با لوکوربوزیه در سال های 1965_1969
شروع به همکاری با لویی کان در سال 1969
یکی از مهمترین اعضای مدرسه ی فنی در سوییس
یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز
گرایش های فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی و بسیار ظریف
نخستین کار او خانه روحانی در ترتاکه 1961_1963
ویژگی طرح های بوتا
دقت در توپوگرافی
دقت به ویژگی های بوم شناختی
توجه به ساده گرایی در انتخاب الگو های معماری
گرایش به فرم های هندسی
تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا
ایجاد فضای سایه روشن در کارها
دعوت طبیعت به داخل ساختمان با ایجاد فضاهای باز داخل ساختمان
تعبیه نور گیر های مشابه در اکثر کارها
آنچه ماریو بوتا میسازد؟
طراحی یک ساختمان بزرگ، طی یک پروسه از تصور کردن، واقعیت بخشیدن چیزی از هیچ و توسعه آن توسط فرمها صورت میگیرد. معمار سوئیسی، ماریو بوتا، که به خاطر طرحهایش برای موزه ها و کلیساها شناخته شده است، روش منحصر به فردی را برای طراحیهایش دنبال میکند.
او در طرحهایش از زبان مشترک بین فضا، نور، هندسه استفاده میکند تا آنچه را که در آکادمی سلطنتی لندن به نام شعر فضا مینامند، به وجود آورد. وی موارد اصلی را که در طرحهایش دنبال میکند، به قرار زیر بیان میدارد:
پیدا کردن مشکلات و کشف جواب آنها از طریق درک مستقیم محیط
ارتقاء فرهنگ جامعه
جستجوی راهی جدید برای ایجاد تعادل و توازن
ایجاد آنچه باعث تقدس مکان میشود
تغییر محیط طبیعت به فرهنگ
درک مستقیم راهحل را پیدا میکند.
بوتا میگوید: تجزیه و تحلیل مسائل باعث میشود تا مشکل به درستی درک شود، سپس از طریق درک مستقیم است که مشکلات حل میشود.
بوتا با دقت فراوان به محیط گوش میدهد به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی آن . او میگوید : برای طراحی احتیاج دارم که محیط را تجزیه و تحلیل کنم، از محیط سئوال کنم و حس تاریخی آن را درک کنم. من به این مسئله اعتقاد دارم که هر محیط پتانسیل تغییر را در خود دارد و اگر کسی به آن گوش دهد، خود محیط به او میگوید که چه طرحی برایش مناسب است .
ماریو بوتا تأکید میکند که: به وجود آوردن یک اثر معماری یعنی مقاومت کردن در برابر از بین رفتن هویت و نمایش فرهنگ مردم جامعه. او بر این عقیده است که آثارش توانایی آن را دارند که تأثیر مثبتی بر جامعه داشته باشند.
او بیننده را جزئی از طرحهایش میداند، نه کسی که صرفاً مشغول به تماشای طرحش است. از نظر بوتا، معماری قبل از آنکه یک اثر زیبایی شناختی باشد، یک اثر اخلاقی با انضباط است.
معماری اثری است که در خلاء به وجود نیامده و نیازمند فعل و انفعال و عملکردهای متقابل (برهمکنش) با محیط خود است. معماری و هنر باید در جهت ارتقاء کیفیت محیطی باشند نه در جهت لکهدار کردن محیط.
این معمار سوئیسی میافزاید: هر اثر معماری فرزند اثر پیشین است. فعالیت های ما ممتد هستند و در این پیوستگی هر اثر تجربهای برای فعالیت دیگر است.
دعوت طبیعت به داخل ساختمان:
یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.
معماری