در 19 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
واقع گرایی و تربیت
واقع گرایان طبیعی یا علمی ، جهان را مستقل از ذهن و زیر سیطره قوانین طبیعی می دانند و می گویند وظیفه علم است كه به شناخت هستی طبیعی بپردازد .
اما واقع گرایان عقلانی یا تعقلی معتقد به دو بعد جسم و روح در كل وجود انسان هستند . آنها انسان را با وجود جسمانی – روحانی بودنش به صورت یك كل مورد توجه قرار می دهند ؛
واقع گرای عقلانی غرض اصلی از تربیت را سعادت انسان می پندارد ؛
هستی شناسی واقع گرایان
كسانی كه معتقد بودند مفاهیم كلی ، ما بازای خارجی – یعنی وجود واقعی – دارند واقع گرا یا رئالیست خوانده می شدند. اما مفهوم واقع گرایی امروز با این مفهوم قدیمی یا كلاسیك آن متفاوت است . واقع گرایی معاصر به معنی اعتقاد به وجود خارجی و عینیت اشیا و امور است .
واقع گرایی به مكاتب فرعی مختلف تقسیم می شود كه عمده ترین آنها عبارت اند از : واقع گرایی قدیمی (classial realism ) یا واقع گرایی عقلانی ( rational realism ) و در برابر آن واقع گرایی طبیعی ( natural realism ) یا واقع گرایی علمی ((scientific realism
هستی شناسی واقع گرایی عقلانی
واقع گرایی عقلانی یا تعقلی ، كه با عناوین واقع گرایی سنتی و واقع گرایی كلاسیك هم شناخته می شود ، مستقیماً از اندیشه های ارسطو متأثر است . ایده افلاطونی در مكتب ارسطو ، كلی طبیعی یا كلی نوعی خوانده می شود ؛ كه عبارت از ماهیت هر نوع یا جنس است ؛
ماده یا هیولا (hule لغت یونانی ) عبارت از امكان و شدن یا قوه محض است ؛ ینی ماده پذیرند صورت است ؛ صورت یا فعل عبارت است از شدن چیزی ؛
از دیدگاه ارسطو ویژگی مهم ماده ( موجود بالقوه ) تحول و حركت است كه نیروی محركه آن هم صورت است . واقع گرایان عقلانی در این نكته توافق دارند كه جهان مادی واقعی و مستقل از ذهن وجود دارد ؛ اما واقعیت را منحصر به جهان مادی نمی دانند . سن توماس آكومائیناس (St. Thomas Aquinas ) بنیان گذار واقع گرایی دینی – فلسفه مسیحی جدید – كه فلسفه رسمی كلیسای كاتولیك است ، عقیده دارد كه جهان مادی واقعی است ؛ ولی تمام جهان نیست.
علوم تربیتی