شخصیت و هویت و «خودِ» یك ملت عبارت است از فرهنگ آن ملت بینشها و گرایشهای انسان كه منشا تمدن و فرهنگ او است به دو قسم تقسیم می شود مادی و الهی Øاز این رو فرهنگ نیز به فرهنگ مادی و فرهنگ غیر مادی تقسیم می شود Øبه دنبال بحث گذشته، این مسئله باید طرح شود كه آیا فرهنگ اصیل انسانى ماهیت یگانه دارد، یا فرهنگ یگانه در كار نیست؛ فرهنگْ ماهیت قومى، ملى یا طبقاتى دارد، آنچه وجود دارد و یا در آینده وجود خواهد یافت فرهنگهاست نه فرهنگ؟ Øاسلام به حكم اینكه در جهانبینىاش قائل به فطرت یگانه است، هم طرفدار ایدئولوژى یگانه است و هم طرفدار فرهنگ یگانه
امام على علیه السلام فرموده اند
پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست غرر
ریشه بیشتر انحرافات دینى و اخلاقى نسل جوان را در لابلاى افكار و عقاید آنان باید جستجو كرد فكر این نسل از نظر مذهبى آنچنانكه باید راهنمایى نشده است و از این نظر فوق العاده نیازمند است
تفاوت عمده و اساسى انسان با دیگر جانداران كه ملاك «انسانیت» اوست
فقه و حقوق اسلامی