سایت کاریابی جویا کار

دولت و تاریخچه دولت و تشکیل آن

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
26 خرداد

 

سیر تاریخی تشكیل دولت در جوامع انسانی :

دولت معادل etat در زبان فرانسه وstate در زبان انگلیسی است كه این واژه در نیمه اول قرن شانزدهم میلادی مصطلح و معمول گردید.

در زبان فارسی دولت به معنی : « بخت ، اقبال ، سعادت ، پیروزی در امر و مسئله ای ، غنیمت ، مال ، نعمت و سرمایه معنوی كه به نوبت درگردش زمان از یكی به دیگری برسد و …1» بكار رفته است.

 

تعریف دولت :

مجموعه تشكیلات حقوقی ، جغرافیایی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی معین و مشخص مردمان در سرزمینی خاص را دولت می گویند كه تحت اداره حكومتی واقع شده است تا به ایجاد و حفظ روابط فردی ، گروهی ، ملی و اجتماعی موردنظر آن جامعه مبادرت نماید و به محو ظلم و ایجاد عدل بپردازد. درجهان امروز پدیده دولت واقعیتی است انكارناپذیر و بی شك مفهومی وابسته به پدیده حكومت ، چهارچوبی است كه در درون آن قدرت در عالی ترین وجه آن جریان می یابد و اعمال می شود، شكلی از اشكال سازمان بندی قدرت است كه در میان گروه بندیهای انسان متجلی است. ازآنجایی كه نهاد دولت یكی از نهادهای دیرپاست و تاریخ وجود و ظهور آن كهن است، لازم به نظر می رسد برای ریشه یابی نخستین شكل گیریهای بینش انسان درباره دولت از جوامع ابتدایی و اولیه آغاز كنیم. آن مقطع تاریخی كه انسان ها درگروه بندیهای متعدد بصورت طایفه ، قبیله ، عشیره و اقوام كوچنده و دامدار زندگی جمعی داشته اند و بی تردید خانواده به عنوان مهمترین و اساسی ترین هسته تشكیل دهنده این گروه بندیها. لذا به اهمیت خانواده واینكه از قدیمی ترین اجتماعات اولیه انسانی است و از طرفی تنها جمعی است كه بر مبنای فطرت جمعی انسانی شكل گرفته است می توان ادعا


علوم پایه
قيمت فايل:5000 تومان
تعداد اسلايدها:30
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی