سایت کاریابی جویا کار

سبک هنری اکسپرسیونیسم

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
26 خرداد

 

اكسپرسیونیسم انتزاعی یا Action Painting كه با نام جكسون پولاك  ( Pollock )گره خورده است در ایالات متحده در برابر مكاتب بزرگ نقاشان مدرن اروپایی، توانست چشمهای بسیاری را به خود معطوف كند. این جنبش فراگیر كه بزودی دامنه خود را تا دیگر كشورهای جهان نیز گسترش داد، به دنبال خودو چون بسیاری از پدیده های هنری قرن بیستم مبانی تئوریك و نظری خود را نیز متولد كرد. هارولد روزنبرگ كه از نظریه پردازان برجسته در هنرهای تجسمی محسوب می شود، بخشی از مباحث و مقولات مرتبط با این مكتب آمریكایی را در مجموعه مقالات خود به بحث كشاند كه در زیر بخش اول آن را می خوانید.

نقاشی تجربی آمریكا در سالهای ۱۹۳۹ ـ ۱۹۳۰ اساساً با انتزاع هندسی سروكار داشت. بیشتر نقاشان و پیكرتراشان اروپایی كه در دهه های چهارم و پنجم به امریكا رفتند از پیشتازان كوبیسم یا انتزاع هندسی بودند. موندریان كه بدون تردید مهمترین شخصیت در جمع هنرمندان پناهنده به امریكا بود اسوه یی بود برای تمام كسانی كه از گروه هنرمندان انتزاعی امریكا پیروی می كردند. با وجود ظهور این پیشوای انتزاع هندسی، نقطه اوج نخستین موج هنر انتزاعی امریكا، با شگفتی، انقلاب در اكسپرسیونیسم انتزاعی با سوررئالیسم، مخصوصاً سوررئالیسم پویای «میرو، ماسون، ماتا» است؛ لیكن در ردیابی آن باید آثار كاندینسكی،سوتین و حتی سبك متأخر پیكاسو را مورد توجه قرار دهیم. پیشگامان امریكایی نظیر گوركی،وبر و داو پی بردند كه اینان در كدام عرصه مستقیماً نفوذ نكرده اند. اكسپرسیونیسم انتزاعی از نخستین روزهای پیدایش در ۱۹۴۲ تا شناسایی رسمی اش در ۱۹۵۱ در «موزه هنرهای نوین» با نام «نقاشی و پیكرتراشی انتزاعی آمریكا» به نیرومندترین جنبش اصیل در تاریخ هنر آمریكا تبدیل شد. در این دوره نقاشان و پیكرتراشان از شركت و دخالت خویش در پدیده های جنجال برانگیز آگاه بودند چند منتقد مخصوصاً كلمنت گرینبرگ به دفاع از جنبش نوین برخاست.

اكسپرسیونیسم انتزاعی بیش از آنكه یك سبك باشد یك اندیشه بود (اكسپرسیونیستهای انتزاعی، افراد گوناگونی بودند كه جز مخالفت هیچ وجه مشتركی نداشتند. آنچه در بین پیشروان امریكایی مشترك بود فقط در آنچه بطور منفرد انجام می دادند محقق شد.) جوهر اكسپرسیونیسم انتزاعی، اثبات خودانگیخته وجود فرد است. بنابراین تلاش برای نتیجه گیری جامع درباره این جنبش به عنوان یك سبك، پیگیری هدفی دست نایافتنی است. تاریخ اكسپرسیونیسم انتزاعی در ایالات متحده و دیگركشورهای جهان نوشته نشده است و مسائل گنگ و اختلاف نظر درباره منشأ این جنبش هنوز حل نشده است.

گرچه دامنه اكسپرسیونیسم انتزاعی امریكایی به اندازه هنرمندان پیروش متنوع است اما به دو گرایش اصلی به معنای محدود این واژه می توان اشاره كرد. گرایش نخست، فعالیت نقاشان قلمكاری است كه به طرق گوناگون با حركت یا عمل قلم و بافت رنگ در زمینه تابلو سروكار دارند وگرایش دوم فعالیت نقاشان میدان رنگ است كه به بیان علامت یا تصویری انتزاعی در قالب یك شكل یا سطح بزرگ و یكپارچه رنگی توجه دارند. بنابراین توضیح در حوزه نقاشان عمل، پولاك، دكونینگ، توركف و كلاین از این گروه اند و از نقاشانی كه به آفریدن میدانهای رنگی بزرگ یا تصویرهای انتزاعی گرایش داشتند، روتكو،نیومن، پولاك، مادرول و گوتلیب جای می گیرند. در نخستین سالهای دهه ششم، توجه عمومی بر نقاشان عمل معطوف بود و بیشتر نقاشان نسل دوم جذب دكونینگ یا پولاك شدند. در عین حال برخی از نقاشان جوان (چه از لحاظ شهرت و چه از لحاظ سن) جذب آزمایشگریهای روتكو استیل و مادرول در عرصه رنگ شدند. این كیفیت به پیدایش گونه یی نقاشی سرشار از تجلیات فردی یعنی اكسپرسیونیسم انتزاعی انجامید كه بطور كلی شامل گشادگی یا بزرگی ساختمان، گنگی ضربه قلم و انتزاع رنگی و مانند اینها است. رشد این جنبش چنان تدریجی بود كه شناسایی آن را به عنوان گرایشی مهم تا دهه هفتاد به تأخیر انداخت. جنبشی كه دیرتر پا به میدان نقاشی و پیكرتراشی نهاد ولی تأثیر اولیه بسیار نیرومندی داشت.

 

فهرست مطالب:

مقدمه ....................................................................................................................................................... 1

فصل اول : ( (Expressionism ) )

پیشینه....................................................................................................................................................... 4

اکسپرسیونیسم Expressionism) )........................................................................................ 5

موضوع و مضمون آثار اكسپرسیونیستی Expressionisti) ) :.......................................... 6

عقاید اكسپرسیونیست ها Expressionistha) ):................................................................ 6

 قالبهای ادبی و هنری:......................................................................................................................... 7

اكپرسیونیسم در آلمان ....................................................................................................................... 8

گراوورهای اکسپرسیونیستی ........................................................................................................ 11

 

فصل دوم : هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم Expressionism) )

ونسان ویلِم ون گوگ .......................................................................................................................... 14

ادوارد مونک............................................................................................................................................ 17

جیمز انسور............................................................................................................................................ 22

ژرژ رئو...................................................................................................................................................... 27

امیل نولده............................................................................................................................................... 31

گروه «پل».............................................................................................................................................. 34

ارنست لودویک کیرشنر....................................................................................................................... 36

اریش هگل.............................................................................................................................................. 38

اوتومولر.................................................................................................................................................... 38

ماکس پکشتاین..................................................................................................................................... 39

کارل اشمیت- روت لوف.................................................................................................................... 39

گروه سوار آبی....................................................................................................................................... 40

واسیلی کاندینسکی.............................................................................................................................. 40

فرانتس مارک......................................................................................................................................... 47

اگوست ماکه........................................................................................................................................... 50

الکسی فن یاولنسکی........................................................................................................................... 51

 

فصل سوم : سبک اکپرسیونیسم انتزاعی(      ( Abstract Expressionism

پیشینه..................................................................................................................................................... 54

اکپرسیونیسم انتزاعی      Abstract Expressionism.............................................. 55

هنرمندان ............................................................................................................................................... 56

ویژگی ها................................................................................................................................................. 57

نقاشان معاصر امریكایی و گریز از فلسفه ...................................................................................... 58

تداخل در بوم......................................................................................................................................... 62

مكاشفه..................................................................................................................................................... 65

نتیجه گیری .......................................................................................................................................... 67

فهرست منابع و مآخذ.......................................................................................................................... 69

فهرست اینترنتی................................................................................................................................... 70

 فهرست تصاویر

تصویر                                                                                   صفحه

تصویر 1- 1....................................................................................................................................................... 7

تصویر 2- 1..................................................................................................................................................... 14

تصویر2- 2....................................................................................................................................................... 15

تصویر 2-3....................................................................................................................................................... 16

تصویر 2- 4..................................................................................................................................................... 17

تصویر 2- 5..................................................................................................................................................... 21

تصویر 2- 6..................................................................................................................................................... 45

تصویر 2- 7..................................................................................................................................................... 45

تصویر 2- 8..................................................................................................................................................... 46

تصویر 2- 9..................................................................................................................................................... 46

تصویر 3- 1..................................................................................................................................................... 56

تصویر 3- 2..................................................................................................................................................... 56

تصویر 3- 3..................................................................................................................................................... 58

تصویر 3- 4..................................................................................................................................................... 60

تصویر 3- 5..................................................................................................................................................... 61

تصویر 3- 6...................................................................................................................................................... 61


علوم پایه
قيمت فايل:7900 تومان
تعداد اسلايدها:75
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی