تجلی وحدت و كثرت در هنر اسلامی
«هنر اسلامی نمودار همان مفهومی است كه از نامش برمی آید، بدون هیچ ابهام و تردیدی. هنر اسلامی بیرونی ترین و ملموسترین چهره اسلام است». (بروكهارت، 1365، 16)
اندیشه اسلامی بعد از گذشته دو سده، هنری با خصوصیات ویژه و منحصر به فرد به جهان عرضه كرده كه خصوصیات آن برای قرنها پایدار مانده و روز به روز شكوفاتر و درخشانتر شده است. این خصوصیات تا زمانی كه وحدت وجود داشت تداوم یافت. این هنر وحدت را در هماهنگی جستجو می كرد و هماهنگی چیزی جز كثرت در وحدت نبود. وحدت زیربنای همه چیز بود و وحدت و هماهنگی به كمك هندسه، وزن و نور جلوه گر می شد. در روند چنین اندیشه ای بود كه هنر اسلامی از سده های 13-12 ق در تمامی سرزمینهای اسلامی، از نظر ساختار و تزیین، از الگوی واحدی پیروی كرد و آن را تداوم بخشید. ویلسون، 1377، ص 4
فهرست مطالب
تجلی وحدت و کثرت در هنر اسلامی.. ۱
زبان و بیان در هنر معماری اسلامی (هنر مجرد) ۴
نقوش هندسی، یادآور فقر ذاتی انسان. ۶
نقش و رنگ…. ۷
نقوش در هنر اسلامی.. ۱۰
بررسی واژه نماد. ۱۳
نمادگرایی در هنر. ۱۶
نمادهای هندسی.. ۱۷
نماد دایره ۱۷
شمسه. ۲۳
وجه تسمیه. ۲۴
پیشینة تاریخی خورشید. ۲۵
معنی خورشید از نظر عرفا ۲۷
خورشید در فرهنگ، هنر؛ اسطوره و زندگی.. ۲۷
خواص و ویژگی های نور. ۲۸
تأثیر نور بر روی جسم انسان. ۲۹
مفهوم نور از دیدگاه عرفا ۳۱
مفهوم نور در قرآن کریم. ۳۱
منابع و مآخذ: ۳۷
علوم پایه