زیبایی یک مفهوم کلی است و شاید نتوان تعریف ثابتی برای آن ارائه داد اما زیبایی برای همه افراد مطلوب و خواستنی است وازسده هیجدهم زیباشناسی به عنوان یک علم مطرح شده است که به بررسی عناصر و عوامل موثر در ایجاد زیبایی میپردازد. ما نمونه اعلای این زیبایی را در کلام مولا علی(ع) میبینیم که سرآمد فصاحت و بلاغت و خطابه و سخنوری بوده است و نهجالبلاغه به عنوان چکیده کلام مولا(ع) میباشداز آنجا كه نهج البلاغه دارای والاترین متن ادبی است؛ انتخاب كلمات و واژههای به كار رفته در متن آن كاملاً حساب شده است. با محتوای غنی و تصویرهای شگرف آن هماهنگی و انسجام کامل دارد در این پژوهش به بررسی عناصر زیبایی ادبی(موسیقی، عاطفه، خیال، لفظ و معنا )در خطبههای طاووس، اشباح، قاصعه پرداخته شد تامعانی ژرف آن آشکارتر گردد. و در نهایت این نتیجه حاصل شدکه تصویر سازی وبرانگیختن خیال از ابزارها و عناصر مهم در کشف معنا هستند،تصاویر ارائه شده از محیط پیرامون وام گرفته تاکلام برای مخاطب قابل درک وپذیرش باشد. رنگ، از جمله عواملی میباشد که عواطف را سخت برمیانگیزد و حضرت نیز به کاربرد رنگ و تاثیری که در کلامش ایجاد میکند کاملا آگاه است. و از رنگها در خطبهها استفاده کرده است.
کلید واژه:
نهجالبلاغه، موسیقی، لفظ، معنا، عاطفه، خیال
فهرست مطالب
درآمد
1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله
1-2-پیشینه پژوهش
1-3-حدود پژوهش
1-4-سوالات پژوهش
1-5- فرضیات پژوهش
1-6-اهداف پژوهش
1-7-خلاصه مراحل پژوهش
فصل دوم ـ تعاریف و نظریههای زیباشناسی
2-1-زیباشناسی
2-2- تقسیمبندی زیباشناسی
2-3-عناصرزیباشناسی ادبی
2- 3-1- لفظ
2- 3-2-معنا
2- 3-3-عاطفه
2- 3-3-1-معیارهای عاطفه
2-3-4- خیال
2-3-4-1-مضامین طیف و خیال در شعر کهن عرب
2-3-5-موسیقی
فصل سوم- زندگی امام علی (ع)
3-1-قدرت ادبی امیرالمؤمنین(ع)
3-2-سیمای بلاغت در ادبی عربی تا عصر امام علی(ع)
3-3-امام علی(ع)و تأثیر بر ادب عربی
فصل چهارم –تحلیل زیباشناسی خطبهها
4-1- خطبه طاووس
4-1-1-تحلیل خطبه طاووس
4-2-خطبه أشباح
4-2-1- تحلیل خطبه اشباح
4-3-خطبه قاصعه
4-3-1-تحلیل خطبه قاصعه
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- نتیجهگیری
5-2-پیشنهاد پژوهش
منابع عربی وفارسی
چکیده عربی
چکیده انگلیسی
4
7
8
8
8
9
9
11
13
15
15
18
20
22
23
25
27
33
38
46
55
61
73
91
105
127
141
142
145
152
152
زبان و ادبیات فارسی