بخش اول
مقدمه
در مقوله هنرشناسی اولین سوالی كه مطرح می شود این است كه هنر چیست ؟!
البته مسلم است كه نمی توان تعریف مانع و جامعی كه دربرگیرنده تمامیت این واژه باشد ارائه نمود و علت اصلی عدم توانمندی ، همان تنوع و تكثری است كه در سرتاسر این واژه سایه افكنده است. تنوع سلیقه ها و تكثر نظرها و عقاید از سویی و رفع نیازهای مادی و معنوی از سوی دیگر باعث گردید كه هنر در قالبها، گونه ها ، شیوه ها و سبك های بیشماری به منحصه ی ظهور برسد كه هركدام به گونه ای ، دربرگیرنده بخشی از آمالها ، آرزوها و گاهاً خواسته های درونی خالقان و آفرینندگان آن می باشد.
با تكامل اندیشه های اجتماعی ـ زیستی انسان ، هنر نیز به رشد بالنده ای دست یافت كه توانست خود را به تدریج از دیواره غارها بیرون كشد و در فضایی قرار گیرد كه جنبه كاربردی تری را از خود به نمایش می گذاشت .
نیازها باعث ابدا شده بود و ابداعات نیز آراسته به سلیقه ، ذوق ، استعداد و در نهایت هنر بود.
واژه شناسی
« قلمدان قوطی كوچك دراز مقوایی یا چوبی یا فلزی است كه در قدیم ، قلم ، قلمتراش ، قیچی قط زن و دوات را در آن می گذاشتند . »
این شا ید سلیس ترین تعریفی باشد كه می توان از واژه ی «قلمدان » به لحاظ مفهوم كاربردی آن ارائه داد. در سایر فرهنگهای لغت نیز ، تعریفی نزدیك به آنچه نقل شد، آمده است. و با این تعریف از قلمدان به عنوان وسیله ای « جهت نگهداری » نام برده اند.
عنوان صفحه
تقدیر و سپاس الف
پیشـگفتار ب
فصل اول
بخش اول : مقدمه 1
بخش دوم : واژه شناسی 4
بخش سوم : تاریخچه 6
فصل دوم
بخش اول : مواد اولیه ساخت قلمدان 10
بخش دوم : كاغذ و كاغذ گری 13
فصل سوم
ساخت قلمدان 18
بخش اول : شیوه های سنتی ساخت قلمدان 19
بخش دوم : ساخت و سازهای ابتكاری 26
فصل چهارم
تزئینات قلمدان 34
بخش اول : مراحل قبل از نقش آفرینی 36
الف- آماده سازی سطح قلمدان (بوم سازی) 36
ب- رنگ و رنگ سازی 41
بخش دوم : مراحل نقش آفرینی 48
انواع تزئین 50
شیوه های دیگر تزئین 73
بخش سوم : استادان مزین ساز 76
بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفرینی 83
بخش پنجم : بازسازی و تعمیر قلمدان 88
فصل پنجم
تصاویر 93
حسن ختام 101
فهرست منابع 103
نوع فایل:word
سایز:1.20 MB
تعداد صفحه:104
بخش اول
مقدمه
در مقوله هنرشناسی اولین سوالی كه مطرح می شود این است كه هنر چیست ؟!
البته مسلم است كه نمی توان تعریف مانع و جامعی كه دربرگیرنده تمامیت این واژه باشد ارائه نمود و علت اصلی عدم توانمندی ، همان تنوع و تكثری است كه در سرتاسر این واژه سایه افكنده است. تنوع سلیقه ها و تكثر نظرها و عقاید از سویی و رفع نیازهای مادی و معنوی از سوی دیگر باعث گردید كه هنر در قالبها، گونه ها ، شیوه ها و سبك های بیشماری به منحصه ی ظهور برسد كه هركدام به گونه ای ، دربرگیرنده بخشی از آمالها ، آرزوها و گاهاً خواسته های درونی خالقان و آفرینندگان آن می باشد.
با تكامل اندیشه های اجتماعی ـ زیستی انسان ، هنر نیز به رشد بالنده ای دست یافت كه توانست خود را به تدریج از دیواره غارها بیرون كشد و در فضایی قرار گیرد كه جنبه كاربردی تری را از خود به نمایش می گذاشت .
نیازها باعث ابدا شده بود و ابداعات نیز آراسته به سلیقه ، ذوق ، استعداد و در نهایت هنر بود.
واژه شناسی
« قلمدان قوطی كوچك دراز مقوایی یا چوبی یا فلزی است كه در قدیم ، قلم ، قلمتراش ، قیچی قط زن و دوات را در آن می گذاشتند . »
این شا ید سلیس ترین تعریفی باشد كه می توان از واژه ی «قلمدان » به لحاظ مفهوم كاربردی آن ارائه داد. در سایر فرهنگهای لغت نیز ، تعریفی نزدیك به آنچه نقل شد، آمده است. و با این تعریف از قلمدان به عنوان وسیله ای « جهت نگهداری » نام برده اند.
عنوان صفحه
تقدیر و سپاس الف
پیشـگفتار ب
فصل اول
بخش اول : مقدمه 1
بخش دوم : واژه شناسی 4
بخش سوم : تاریخچه 6
فصل دوم
بخش اول : مواد اولیه ساخت قلمدان 10
بخش دوم : كاغذ و كاغذ گری 13
فصل سوم
ساخت قلمدان 18
بخش اول : شیوه های سنتی ساخت قلمدان 19
بخش دوم : ساخت و سازهای ابتكاری 26
فصل چهارم
تزئینات قلمدان 34
بخش اول : مراحل قبل از نقش آفرینی 36
الف- آماده سازی سطح قلمدان (بوم سازی) 36
ب- رنگ و رنگ سازی 41
بخش دوم : مراحل نقش آفرینی 48
انواع تزئین 50
شیوه های دیگر تزئین 73
بخش سوم : استادان مزین ساز 76
بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفرینی 83
بخش پنجم : بازسازی و تعمیر قلمدان 88
فصل پنجم
تصاویر 93
حسن ختام 101
فهرست منابع 103
نوع فایل:word
سایز:1.20 MB
تعداد صفحه:104
معماری