بر چهار بخش مهم به شرح زیر تقسیم بندی شده است:
وحدت وجود كشف و شهود دانش معنوی مراحل تربیت معنوی
وحدت وجود
بدین معنی است كه حقیقت را واحد و احدیت را اصل و منشا تمام مراتب وجود میدانستند و معتقد بودند كه وجود حقیقی منحصر به حق است و دیگران پرتوی از نور و تراوش فیض اویند.
درالهیات معنی وحدت یگانگی حق است و خالق و مخلوق از هم جدا می باشند و فقط رابطه علت و معلولی دارند ولی صوفیان این عقیده را با این بیان كه هیچ چیز جز خدا حقیقت ندارد تعدیل كردند و تعلیم دادند كه خالق و مخلوق یكی هستند و حقیقت خالق است و مخلوق سایه و پرتوی از حق می باشند اوست كه موجود حقیقی و مطلق و منبع وجود است (شرح پیشوایان و پیروان وحدت وجود در این تالیف آمده است) آب نابسته بیرنگ و بی صورت است و چون بسته شد گاه صورت یخ گیرد و گاه كسوت برف و ژاله در پوشد ، نظر كن كه یخ و برف و ژاله همان آب بسیط بی رنگ است یا نه؟ و چون بگذارد همان آب خواهی نامید یا چیزی دیگر؟ پس هر كه شناخته است و چشم حقیقت بین دارد جمیع مراتب و كیفیات را آب میداند و آنكه نادان است در بند لباس و كیفیت و غیر بینی در می ماند، فرق عارف و جاهل همین است.
عارف می گوید كه تمام ذرات موجود مظهر حقیقتند و علم به هر یك از آنها نیز در حقیقت علم به یكی از مظاهر حق است بنابراین در كلیه علوم جلوه مقصود و جمال محبوب هوید است و در همه چیز میتوان حقیقت را جستجو كرد و دقت عقلی در هر علمی آدمی را به سوی حقیقت می كشاند.
فهرست مطالب
بخش اول
عرفان چیست ؟
نهضت عارفانۀ ایرانیان در قرنهای نخستین اسلامی
جنبه همگانی و جهانی عرفان ایرانی
جنبه های مختلف عرفان ایرانی
علت ظهور و رواج عرفان در ایران
سازمان زیر زمینی عرفان در ایران
جنبه اسلامی عرفان در ایرانی
تعالیم عالی و ارزندۀ عرفان ایرانی
تعالیم عالی و ارزندۀ عرفان ایرانی
سیر عرفان ایرانیان از آغاز قرن هفتم تا پایان قرن نهم هجری
پرورشگاههای مهم عرفان از آغاز قرن هفتم هجری
بخش دوم : هفت وادی عرفان ایرانی از مقطع اطیر و عطار
1 بیان وادی طلب
2 – بیان وادی عشق
3 – بیان وادی معرفت
4 – بیان وادی توحید
5 – بیان وادی استعفا
6 – بیان وادی توحید
7 – بیان وادی حیرت
بخش سوم : عرفان ایرانی از با یزید بسطامی تا نور علیشاه گنابادی
نخستین عارفان ایرانی
رابعۀ عدویه
شمس تبریزی
شیخ نجم الدین رازی
مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی )
سعادت علیشاه طاووس العرفا
علوم انسانی