سایت کاریابی جویا کار

خانه سینمای تهران

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
23 خرداد

 

توجه :

شما می توانید با خرید این محصول فایل " قلق های پایان نامه نویسی (از عنوان تا دفاع)" را به عنوان هدیه دریافت نمایید.

مقدمه

  (( اینجا اتاقی است ، تاریک با پرده ای سپید و کوچک در انتهای آن که با نوری سحر انگیز روشن می شود . و سایه ای حقیقی صدساله را پیش روی چند نفر از حاضران  می گستراند . شاید هم سایه ای از حقیقتی دو هزار ساله که افلاطون از آن سخن می راند .

    اینجا چند نفر خسته و شوریده و خسته به نظاره نشته اند . تا شبح واقعیت تخلیشان را بر پرده ببینند . و بعضی به تاثیر ، به کنار دستی شان میگویند ، این جا اتاق رویا سازی است . جایی که تصویرها و صداها در هم میآمیزد تا معجزة یک قرن ، پس از هزاران بار، بار دیگر روی می دهد.

    این جا مرکز تلاقی ذهن است . از علم و تکنولوژی تا هنر ، از فلسفه و سیاست تا اقتصاد ، ار کژاندیشی و بی مایگی تا خلاقیت ، از دوستی تا دشمنی ، این جا خلاصه آدمی جاری است .

     این جا خاطرات گذرا نیستند . حرکات نامیرانید . و اصوات تا ابد می مانند . و این همه برای توصیف نام انسان کافی است . این جا اتاقی است تاریک با پرده ای سپید و کوچک در انتهای آن .))

     سینما پدیده ای است که فرا تبار شناسی آن ، باب تاثیر دو سویه ای را بر زندگی برونی انسان گشوده است  .  در فرآیند بزرگنمایی فریمهای کوچک تا ابعاد محصور کنندة و غول آسای پرده جادواییاش حد میانه ای را می توان فرض کرد . که حتی از دیدگاه بصری منطبق با سازوکار و زندگی انسان است .

     در ادامه به تاریخچة فرهنگ نمایش و چگونگی پدید آمدن نمایش در جوامع مختلف می پردازیم .

    آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب و رسوم . مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیتهای انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد .

    انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود . حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون ( رقص ) می کند .

     بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادوئی و حرکات موزون است که شکل می گیرد .

    شاید بتوان گفت یکی از شرایط ضروری برای پیدایش تئاتر فراهم آمدن درک نسبتاً پیچیده ای از جهان است که در آن امکان داشتن نظر گاهی عینی و بیطرفانه از مسائل انسانی وجود داشته باشد . مثلاً یکی از علایم این فرایافت ، ظهور یا بروز یک برخورد کمدی با مسائل است زیرا برای آنکه در راه خیر و سعادت مردم از معیارهای مضحک را برگزینیم ، نیاز به بینشی عینی و بیطرفانه داریم . علامت دیگر گسترش حس زیباشناختی است . مثلاً هنگامی که فرایافت های انسان از جهان خود تغییر می کند ، اغلب از اجرای آیین و توسل به اسطوره ها برای رسیدن به خوشبختی صرف نظر می کنند .

    دو شرط دیگر نیز که مربوط به حس زیباشناختی است دارای اهمیت اند ، پیدا شدن اشخاصی که می توانند عناصر تئاتری را به تجربه هائی متعالی وافرتر بدل کنند ، و جامعه ای که قادر باشد ارزش تئاتر را به عنوان فعالیتی منتقل و ویژه بپذیرد ، چرا که تئاتر آموزش می دهد ، ارشاد می کند و می کوشد تماشاگر خود را آرامشی روحانی ببخشد . و او را با حیات درونی خویش واحد است بعنوان مرکزی اجتماعی نیز قابل توجه است و در ایران نیز به عنوان یک مرکز دسته جمعی بمنظور بیان مسائل فرهنگی و تفریحی نقش ایفا می کند و می توان بعوان یک عامل کمک دهندخ در این راستا موردتوجه قرار گیرد .

    سینما در ایران همانطور که گفته شدیک صنعت نوپا و خالی از هرگونه محتوا و فرم است و جهت مشخصی در این صنعت و هنر دیده نمی شود این عامل در کشور ایران بعنوان یک عامل صنعتی مورد توجه قرار رفته است که قادر باشد در مسائل اقتصادی کشور موثر باشد و اگر چه جنبة هنری ندارد با این وجود نمی توان منکر این مهم شد که سیل افراد شایق و به سینما رو به مراتب کمتر از سایر تفریحات دسته جمعی می باشد . و به همین نسبت فضاهای مورد نیاز به خصوص در مرکز بیشتر از سایر فضاهای همسو می باشد . پس از چنین مکانهایی با توجه به مشخصات آنها جهت رهبری عموم مردم می توان استفاده نمود . سینما از جهت رابطه با فرد عامی این مرز و بوم تا حد زیادی قابلیت بهره برداری دارد شخص در محیط سینما با یک تکنیکی روبرو است که از لحاظ آسانی بیان به سایر وسائل ارتباط جمعی یک حس راحت دارد . و نیز سینما از لحاظ محیط فیلم با یک وسعت زیاد ، توجه تماشاچی را به خود جلب می کند و با استفاده از امکانات فنی ، محیطی دور از ذهن را به آسانی برایش بازگو می کند . 

    فرد در محیط سینما خواص یک محیط اجتماعی را بدست می آورد به جای هرگونه محیط اجتماعی دیگر امکان آموزش در سینما بیشتر می باشد پس برای آنکه از عامل سینما بتوان در حداکثر وضع موجود استفاده نمود باید محتوای آن را کنترل نمود و در سطح بالاتری قرار داد برای این منظور با در اختیار گذاردن وسائل و فضاهای تکنیکی این حالت را بوجود آورد .

    اکنون مجموع مطرح می شود که بتواند کادر لازم را برای تدریس و پیاده کردن گروههای پژوهشی گروههایی برگزید تربیت بنماید این کار هم با گروههای پژوهشی مبادرت به تحقیق و با نظم جهان هماهنگ سازد . تا سرانجام او را به رستگاری هدایت کند . هر چند داستانها و حوادث هیجان انگیز در هنرهای نمایشی شرق فراوان است اما قصد آنها به هیچوجه داستان گوئی و ایجاد هیجانهای کاذب نیست

    در این تفکر تمام عالم هستی ، حتی شخصیت های و صحنه ها ، تمثیل و مظهری از تجلیات وجودند . ظواهر هرچه که باشند ، هدف نهائی با بیانی غیر مستقیم ، انگیختن احساسات کیفی و حالت ویژة انسانی است .

    حال با بررسی اجمالی از تاثیر مجموعة نمایشی و نقش آن در اعتلای فرهنگ یک جامعه می توان گفت سینما با ریشه ای نو پا و تئاتر با یک حالت بومی فراموش شده  در ایران متظاهر می شود . تئاتر ایرانی هر چند که در دربار پادشاهان بصورت تعزیه و قبل از اسلام بصورت مجالس سرور سابقة طولانی دارد و در کنار آن پرده دارای و معرکه داری نیز تظاهر کرده است ، با این حال در زمان حاضر فاقد هر گونه محتوای لازم تئاتر مناسب زمان است در تئاتر اکنون ایران هیچگونه مشخصات لازم یک نمایش خوب را نمی توان دید آنچه که امروز بعنوان تئاتر در ایران مطرح است خالی از هرگونه رابطه با زندگی مردم است تکنیک ، محتوا و کارآمدی افراد تنها چیزهایی هستند که در تئاتر ایران دیده نمی شود و این مسیله جز خواست شخص تماشاگر نیست که خیلی زود در اثر کمبود فرهنگ داخلی قانع شود .

    بنابراین هم باید کادر لازم جهت پرداخت محتوا را بوجود آورد ، که این مسئله با ایجاد مدارس تئاتر و سینما برای تربیت معلم تئاتر در مدارس ممکن خواهد بود و هم باید شروع به شناخت مسائل اجتماعی قدیم تئاتر در ایران و جهان نمود و جهت مشخصی برای تئاتر در کشور جستجو کرد .

    تئاتر هر نقطه ای از دنیا به دلیل اینکه گردآورندة گروهی از افراد برای مطرح کردن موضوعی هماهنگ کند . و او را به رستگاری هدایت کند .

عناوین :

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول
1ـ 1 ـ فرهنگ نمایش و نقش آن در ایران
2ـ 1 ـ شناخت سینما
3 ـ 1 ـ تاریخچة سینمای جهان
1 ـ3 ـ 1 ـ اختراع سینما
2 ـ 3 ـ 1 ـ تاریخ سینمای ایران
3 ـ 3 ـ 1ـ سینمای حال حاضر ایران
فصل دوم
رهیافتی نظری بر عناصرسازندة  فیلم و معماری

1 ـ 2 ـ معماری و سینما
1ـ 1 ـ 2 ـ معماری در سینما  .
  2ـ 1 ـ 2 ـ معماری رسا نه ای  « Media Architecture »
2 ـ 2 ـ سینما و حرکت
1 ـ 2 ـ 2 ـ معماری تحرک وسکون
3 ـ 2 ـ سینما و زمان
4ـ2 ـ فضا و زمان
1 ـ 4 ـ 2 ـ فضا در معماری و سینمای امروزی
5 ـ 2 ـ معماری سینما
6 ـ 2 ـ لوکوربوزیه و فیلم
فصل سوم
ضوابط ساخت مجموعه های سینمایی

1 ـ 3 ـ ملزومات سینما در استاندادرهای آمریکایی
1 ـ 1 ـ 3 ـ موقعیت سایت
2 ـ 1 ـ 3 ـ مشخصات سالن سینما
1 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ ظرفیت سالن
2 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شکل و اندازة تصویر پردازش شده
3 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پرده ها و تصویرپردازی
4ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ لنزهای پردازش
5 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پوشش تصویر
6 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شیب کف و صندلی ها
7 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شیب کف سالن نمایش تصویر
8 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ فاصله گذاری ردیف ها و راهروها
9 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پرده
10 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ روشنائی سالن
11 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ گیشة بلیت
12 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ سالن های استراحت و سیرویس ها
13 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ اتاق پردازش ( پروژکسیون ) ـ آپارت خانه
2 ـ 3 ـ برنامه ریزی ، طرح و احداث سینماهای به صرفه در ایران
 1 ـ 2 ـ 3 ـ کلیات
1 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ انواع سالن (از لحاظ عملکردی )
2 ـ 2 ـ 3 ـ مشخصات سالن
1 ـ 2 ـ 2 ـ 3 ـ مشخصات راهروها
2 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ نحوة انتظام صندلی ها در سالن
3 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ورودی ها و خروجی های سالن ها
4 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ پردة نمایش فیلم
5 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ صحنه
6 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ضوابط دید در سالن
7 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ضوابط شنوائی در سالن ها
8 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ آکوستیک تالار و صحنه
9 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ شیب ها و حجم سالن
10 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ قاعدة کلی
11 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ مواد آبسوربر ( جاذب صوت )
12 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ انواع مواد آبسوربر
13 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ جذب صدا بوسیلة حاضرین در سینما
14 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ قاعدة کلی  برای آکوستیک سالن
3 ـ 3 ـ 3 ـ اتاق جانبی سالن ها
1 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ آپارات خانه
4 ـ 3 ـ 3 ـ هال انتظار
5 ـ 3 ـ 3 ـ ورودی سینما
6 ـ 3 ـ 3 ـ گیشة بلیت فروشی
7 ـ 3 ـ 3 ـ سرویسهای بهداشتی
8 ـ 3 ـ 3 ـ فضاهای اداری
9 ـ 3 ـ 3 ـ انبار و تاسیسات
10 ـ 3 ـ 3 ـ بوفه و رستوران
4 ـ 3 ـ نتایج حاصل از مطالعات ضوابط طراحی
1 ـ 4 ـ 3 ـ خانة فیلم و سینما
1 ـ 1ـ 4 ـ 3 ـ سالن نمایش اصلی
2 ـ 1ـ 4 ـ 3 ـ سالن های نمایش فرعی
2 ـ 4 ـ 3 ـ بخش جنبی خانة فیلم و سینما ( قسمت امور اداری )
3 ـ 4 ـ 3 ـ فضاهای ورودی
4 ـ 4 ـ3 ـ قسمت ویژه ( حراست )
5 ـ 4 ـ 3 ـ قسمت پذیرایی و رستوران  
6 ـ 4 ـ 3 ـ آشپزخانة مجموعه
1 ـ 6 ـ 4 ـ 3 ـ انبار موا غذایی
2 ـ 6 ـ 4 ـ 3 ـ بارانداز آشپزخانه
7 ـ 4 ـ 3 ـ قسمتهای تشکیل دهندة بخش پذیرایی و سطح زیر بنای آنها
8 ـ 4 ـ 3 ـ فهرست قسمتهای مختلف بخش جنبی خانة سینما و سطح زیر بنای آنها
9 ـ 4 ـ 3 ـ فهرست بخش های تشکیل دهندة خانة سینما و سطح زیر بنای آنها
10 ـ 4 ـ 3 ـ تاسیسات مرکزی
11 ـ 4 ـ 3 ـ پارکینگ ها
فصل چهارم
بررسی نمونه های مشابه در زمینة طراحی مجموعه های سینمایی

1 ـ 4 ـ مجموعه سینماهای UFA ، درسدن
2 ـ 4 ـ مجتمع سینمایی آزادی ، تهران(فرشید موسوی و آلخاندروزائرپلو)
3 ـ 4 ـ مجتمع سینمایی آزادی ، (کاری از بابک شکوفی)
فصل پنجم
شناسایی و بررسی اولیه منطقة مورد نظر

1- 5 – مطالعات منطقه ای و محیطی
1 - 1- 5- موقعیت جغرافیایی استان تهران
2- 1- 5- موقعیت جغرافیایی شهر تهران
3- 1- 5 - کوهپایه ها ، و ارتفاعات و رودخانه ها
4- 1- 5 - ارتباطات
5 - 1- 5 - چگونگی شکل گیری شهر تهران
6-1-5-    تاریخچة تهران
2 – 5 – شرایط اقلیمی
1- 2- 5- دما
2- 2- 5- میزان بارش
3- 2- 5- رطوبت نسبی
4- 2- 5- باد  
5- 2- 5- ساعت آفتابی
6- 2- 5- روزهای بارانی
7- 2- 5- معیارها و ضوابط استقرار واحدهای ساختمانی در سایت :
فصل 6
تحلیل سایت

1 - 6 - موقعیت شهری محل مورد نظر(سایت)
1-1-6- موقعیت قرار گیری سایت در منطقه
2-1-6-  دسترسی های سایت در منطقه
3-1-6- کاربریهای موجود در محدودة سایت
2-6- مشخصات و توانمندیهای موقعیت شهری سایت
3-6- تحلیل و تجزیة تصویری سایت
1-3-6- دید بنا نسبت به محدودة اطراف سایت
2-3-6- دید محدودة اطراف سایت نسبت به بنا
3-3-6- دسترسی سواره
4-3-6-دسترسی پیاده و ورودی بنا
منابع و ماخذ


هنر
قيمت فايل:5800 تومان
تعداد اسلايدها:115
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی