توجه :
شما می توانید با خرید این محصول فایل " قلق های پایان نامه نویسی (از عنوان تا دفاع)" را به عنوان هدیه دریافت نمایید.
مقدمه:
بازیگری قدمتی به خلقت انسان دارد . از زمان خلق بشریت بازیگری به عنوان حسی غریزی (حس تقلید انسان از پیرامون خود ) همراه با وی بوده است .
صورت ابتدایی بازیگری اجرای مراسمات مذهبی و آئین ها و رسومات مقدس بوده كه به مرور به صورت یك هنر شناخته می شود و اینك می توان از آن به عنوان یك علم یاد كرد.
افرادی چون كنستانتین استانیسلاوسكی ، لی استراسبرگ ، استلاآدلر ، میر هولد ، پیتر بروك ، دیوید مامت ، گرتوفسكی، برتولت برشت و… به طور جدّی به پژوهش ، مطالعه و تجربه بازیگری پرداختند و موفق به ارائه بازیگری آكادمیك شدند.
مطالب این پایان نامه بعد از چهار سال تحصیل در رشته بازیگری در دانشكده هنرهای زیبا گرداوری شده و از آنجا كه را بستری برای ایفای انواع سبكهای بازیگری می دانیم، سعی كرده ام این سبك بازی را در چهار مرحلة اصلی به علاقمندان این فن ارائه دهم.
لازم به ذكر است كه در این پایان نامه شرحی بر مكتب رئالیسم ضروری می نمود، لذا قبل از پرداختن به چهار مرحله، بخشی با عنوان «رئالیسم چیست؟» در ابتدای پایان نامه گنجانده شده است تا خواننده با شناخت مكتب رئالیسم به درك بهتری از مفاهیم پایان نامه برسد.
بعد از آشنایی با مكتب رئالیسم كه در ابتدا آن را می خوانیم طی چهار مرحله – كه در پایان نامه هر مرحله بنام یك گام معرفی شده – بصورت گام به گام تشریح می گردد.
ضرورت به كار بردن عنوان «گام» توسط نگارنده به این خاطر است كه خواننده با دقت هر چه بیشتر همچون راه رفتن ، گام به گام با مفاهیم پایان نامه آشنا شود. در واقع تا گام اول برداشته نشود گام دومی در كار نیست.
در گام اول به «آشنایی با نقش خواندن نمایشنامه » پرداخته می شود. در این قسمت ضرورت خواندن نمایشنامه در شرایطی ایده آل به بازیگر توصیه میگردد و در واقع به عنوان گام اول بازیگر جهت آشنایی با نقش محسوب میگردد.
بعد از گام اول بازیگر آماده برداشتن گام دوم یعنی « تجزیه و تحلیل نمایشنامه» میشود. در این قسمت شیوه تجزیه و تحلیل نمایشنامه به عنوان دومین مرحله جهت رسیدن به نقش شرح داده می شود.
گام سوم بازیگر «ساخت شرایط برونی» نقش میباشد. مرحله ای كه بازیگر تا آن را پشت سر نگذارد نمی تواند به گام چهارم یعنی «ایجاد شرایط درونی» برسد. در این مرحله بازیگر با سپری كردن سه مرحله كلیدی به مرحله آخر رسیده و با ایجاد و ساخت شرایط درونی نقش آماده ایفای نقش میگردد.
عناوین :
مقدمه
«رئالیست» چیست؟
رئالیست و برون گرایی
یك مكتب عینی و غیرشخصی
قهرمانها و موضوع اثر رئالیستی
صحنه سازی در رئالیسم و رومانتیسم
گام اول (آشنایی با نقش از طریق خواندن نمایشنامه)
تأثیرات اولیه همانند بذر هستند.
* اولین جلسة روخوانی نمایشنامه از دیدگاه استانیسلاوسكی
گام دوم تجزیه و تحلیل نمایشنامه
گام سوم: ساخت شرایط برونی
گام چهارم: ایجاد شرایط درونی و زنده كردن آن
هنر