سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت بررسی معماری قرون وسطی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
23 خرداد

 

 

قرون وسطی


چرا این دوره را قرون وسطی می نامند؟

 اصطلاح قرون وسطی فلاویو بوندو تاریخدان ایتالیایی در قرن 16 ابداع کرد. از نظر بوندو و دیگر تاریخ نویسان رنسان, قرون وسطی دقیقا یک دوره ی میانه در تاریخ جهان بود,چون بین دوره ی باستانی تمدن یونان و روم و دوره ی رنسانس واقع شده بود.

تاریخدانان امروزی نیز در دوره ی قرنهای پنجم و پانزدهم را قرون وسطی می نامند

ما برای این دو قرن اصطلاح شهر نو کلاسیک را به کار برده ایم . بنابر این در این چهار قرن از تاریخ اروپا می توان دو گونة شهر را از هم تمیز داد:یکم شهر رنسانسی (شهر زیبا) که در قرون 14 و 15 در ایتالیا پدیدار شد و بتدریج تا دوقرن بعد با تفاوتهایی مظاهرش به سایر نقاط اروپا رسید.و دوم شهر نو کلاسیک (شهر عظمت نما) Neo- classic که در قرون 17 و 18 میلادی در اروپای غربی ظهور کرد که دوران رشد ناسیونالیسم ، سلطنت مطلقه، استبداد و امپراطوری است‌‌ با رشد اشرافیت، اختلاف طبقاتی و جنگ میان حکومتهای ملی نوظهور شناخته می شود.


شهر سازان دوره رنسانس از سه عنصر اصلی برای طراحی شهر استفاده می کردند:


1- خیابان اصلی مستقیم

2- مناطق با شبکه شطرنجی

3- فضاهای بسته یا میدان  (Piaza /Plaza).

در بخش شهر سازی علاوه بر دخالت اقلیم مناطق مختلف اروپا در شکل گیری شهرها و غلبه ی فرهنگ کلیسایی در ساخت ساز این دوران ، رد پای ضعیفی از نظم و ترتیب هندسی لازم در احداث شهرها را می توان یافت و اغلب شهرها محروم از راه های مستقیم و خیابان های پهن و امکان دسترسی وسایل نقلیه چرخدار به اقسی نقاط آن است.


مصالح


خانه هایی که از آن دوران با عنوان بافت شهری برجای مانده غالباً دارای بافت سنگی می باشد و استفاده از سنگ در ساخت و ساز در این دوران رواج بسیار ی در شهر ها داشت . آهک که به تازگی و با تقلید از معماری مصر باستان و دانش معماران مصری به سرعت در جهان  مورد پسند سازندگان بنا قرار می گرفت از جمله اساسی ترین مصالح ساخت و ساز بعد از سنگ در بافت های شهری بود . ندرتاً و به صورتی بسیار محدود استفاده از ساروج که از خاور میانه و یا سرزمین های بین النهرین به معماران عمدتاً ایتالیایی معرفی شده بود در سازه های باشکوهی که توسط نجبا و ثروتمندان و خواص بنا شده و بعضاً هنوز نیز پابرجاست یدده می شود . و از همین جاست که گویی اساس ساخت و تشکیل شهری چون ونیز را نیز پایه ریزی می کند . چوب که جزء لاینفک اسکلت بندی و ماده ای بدون رقیب در برافراشتن سقف ها بود نیز کماکان نشو ونما ی خاص خود را دارد .

 در بخش روستایی  با حفظ اصول سادگی و محقر بودن منازل و ابنیه مصالح ممکن در بوجود آمدن بناها مؤثر و غیر قابل اغماز است .


معماری
قيمت فايل:7000 تومان
تعداد اسلايدها:43
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی