سایت کاریابی جویا کار

تحقیق در مورد تاریخچه بانکداری

دسته بندي: اقتصاد / حسابداری / پاور پوینت
23 خرداد

 

تاریخچه:

پول ،در جامعه ها ی نخستین تحصیل انواع كالاهای تولید شده جهت مصرف فقط از راه تعویض كالا امكان داشت و این مبادله با مشكلات بسیاری همراه بود از جمله:

1-تعیین ارزش كالا:بر اساس قبول واحد معین كه مورد تأیید طرفین معامله باشد.

2- تعیین خریدار و فروشنده:كه هر دو نیاز به كالاهای عرضه شده طرف مقابل داشته و آماده مبادله دو كالا با یكدیگر باشند.

برای حل چنین مشكلاتی بشر در ابتدا اشیاء و كالاهایی را بعنوان تعیین كننده ارزش كالاها انتخاب كرد كه با وجود رفع مشكلات بالا مشكلات دیگری پیش روی بشریت قرار گرفت.

اقتصاد كشورها موجب پیدایش یك وسیله اقتصادی مورد قبول عامه بنام پول شد.

بانكداری در جهان بهنگامی آغاز شد كه داد و ستد و مبادله كالا بین مردم شروع و حتی با گسترش تجارت پیش از آنكه پول به مفهوم جدید مورد استفاده قرار گیرد نیاز به خدمات موسسات بانكی محسوس تر گشت و احتیاج به یك وسیله پرداخت و سنجش ارزشها و بالاخص وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیك با وجود خطرات ناشی از نقل و انتقال پول ایجاب می كرد كه این فعل و انفعالات توسط مؤسساتی بنام بانك انجام گیرد.

كلمه بانك اصطلاحی است قدیمی كه از واژه آلمانی Bank به معنای نوعی شركت اخذ و رواج یافته و شاید هم از كلمه Banca كه یك لغت ایتالیائی و به معنای نیمكت صرافان بكار برده می شده مشتق شده است.

1-بانكداری دوره قدیم:

الف-بابل:معاملات بانكی به شیوه ابتدایی- مقررات مربوط به دادن وام و قبول سپرده و سرمایه گذاری در قوانین حمورابی-فعالیت معابد این شهر به عملیات بانكی حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح

ب-یونان:اشتغال بعضی از معابد به صرافی علاوه بر بانكهای خصوصی از جمله معبد دلفی كه به دلیل وجود جنگها داخل معبد مطمئن ترین محل برای نگهداری پول به شمار می آمد.

پ-ایران:قبل از دوره هخامنشی بانكداری به شیوه ابتدایی و در انحصار معابد و شاهزادگان بود.در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسكوگ رواج گرفت .بانك اجیبی متعلق به یهودی معروفترین بانك آن دوره

ت-رم:عملیات بانكی بانكداران رمی از بیشتر جهات بیشتر عملیات بانكی كنونی

ث-چین:در حدود قرن ششم قبل از میلاد بانكداری رواج داشت.و اختراع كاغذ از نظر بانكداری اهمیت بسیار زیادی داشت.

 2-بانكداری قرون وسطی(قرون پنج تا پانزدهم میلادی)

در قرون وسطی بانكداری و تجارت به مفهوم آنچه در یونان و امپراطوری رم وجود داشت عملاً از بین رفت و پس از سقوط یك سیر قهقرایی در عملیات بانكی و سایر مظاهر تمدن بشری پیدا شد.

عرف بانكداری با انجام برخی فعالیتهای یهودیان حیات تازه ای یافت و به دلیل تعصب شدید مقامات كلیسا علیه دریافت        از افراد و منع مشروط آن در مذهب یهود كه گرفتن بهره از غیر یهودیان آزاد بود عملاً بانكداری در انحصار یهودیان قرار گرفت.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيد
قيمت فايل:10000 تومان
تعداد اسلايدها:26
خريد فايل پاورپوينت
دسته بندی ها
تبلیغات متنی