سایت کاریابی جویا کار

بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ‏آموزان

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
16 خرداد

اختلالات رفتاری دانش آموزان و از آن جمله، اقدام به خودكشی در میان این گروه سنی شاید در همه نقاط دنیا و به دلایل گوناگون رخ دهد، تنها ممكن است كم و كیف آن با هم متفاوت باشد.
اعلام آمار ۲۸۳ مورد خودكشی دانش آموزان در شهر تهران طی سال گذشته از سوی مسئولان آموزش و پرورش پرسش هایی را پیش روی همگان قرار می دهد كه دلایل شیوع این ناهنجاری و انتخاب گزینه خودكشی از سوی یك دانش آموز، مهمترین آن است.

هر چند آمار دقیقی مبنی بر تعداد موارد خودكشی دانش آموزان در سطح كشور و علل مشخص آن از سوی مسئولان ارائه نمی شود، اما آنچه همه بر آن صحه می گذارند، یك چیز است:  «مشكل عدم كسب مهارت های لازم زندگی.» اگرچه دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارت های ۱۰ گانه اجتماعی، عاطفی و ارتباطی را تازه به آزمون گذارده و امید دارد تا با برپایی كلاس های موردی و به تعداد محدود در سطح استانها، این مهارت ها را به دانش آموزان بیاموزد، اما نكته اصلی اینجاست كه برای پیشگیری از اختلالات رفتاری دانش آموزان، مهارت های زندگی اجتماعی و توان رویارویی با مصائب و مشكلات را چگونه و از چه زمان می بایست به آنها انتقال داد؟

«باورم نمی شود. این چه رتبه ای است كه آوردی همه امید و آرزوی پدرت این بود كه تو در دانشگاه قبول شوی. این همه برایت خرج كردیم. معلم بگیر و كلاس خصوصی ثبت نام كن، آخرش چه شد؟ هیچی! آقا دانشگاه قبول نشده جواب پدرت را خودت می دهی.»

دو ساعتی می شد كه پسرك ۱۸ ساله سركوفت های مادرش را می شنید. می دانست نیم ساعت دیگر همین جملات را از پدرش خواهد شنید. احساس می كرد آینده اش تباه شده است. نه شغلی نه مهارتی، از سربازی برگردد تازه باید از صفر شروع كند. چطور خرج زندگی اش را دربیاورد. غرورش اجازه نمی داد باز هم از پدرش پول بگیرد. به مدیر مدرسه فكر كرد. او هم منتظر رتبه اوست. صورتش را در دستانش جای داد و دردی سنگین را در سینه اش احساس كرد. نمی توانست نفس عمیق بكشد. فقط به تمام شدن این اتفاقات فكر می كرد. فكرهای احمقانه پشت سر هم از ذهنش رد می شد. جرأت اجرا كردنشان را نداشت. هرچه سركوفت ها بیشتر می شد جسارتش هم بیشتر می شد. در اتاقش را بست منتظر ورود پدرش به خانه شد.

قوطی خالی نوشابه زودتر از خودش به خانه رسید. وقتی آخرین ضربه را در كوچه تنگ و تاریكشان وارد كرد، قوطی به سنگی گیر كرد و به لوله گاز كنار در خورد. دستش را درون جیب شلوارش كرد ولی نیافت. باز هم كلیدش را جا گذاشته بود، می دانست تا پدر و مادرش با آن حال بخواهند بیایند و در باز كنند، نیم ساعتی پشت در خواهد ماند. پایش را روی بست لوله گاز گذاشت و پرید روی لبه دیوار و چند ثانیه بعد در حیاط خانه شان بود. از همان خانه  های قدیمی كه وسط حیاطش حوض دارد و تعداد زیادی اتاق. به اتاقك كنار حیاط خیره شد، باز هم چراغی كم نور و دودی غلیظ از پشت شیشه مشجر معلوم بود. باقی مانده پاكت فالهایی را كه مردم از او نخریده بودند را كنار طاقچه گذاشت. برگشت و پدرش را خمیده و سیاه رنگ در چهارچوب در دید. تا آمد به خود بجنبد یك سیلی محكم بیخ گوشش نشست. می دانست باید برای فروخته نشدن همه پاكتها جوابگو باشد.


علوم انسانی
قيمت فايل:5000 تومان
تعداد اسلايدها:9
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی