سایت کاریابی جویا کار

خصوصیات رفتاری، اجتماعی كودكان 6-12

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
17 خرداد

كودكان در این دوره سنی تغییرات زیادی از لحاظ رفتاری می كنند. در این دوره كودكان مسئولیت پذیری را تجربه می كنند. طبق نظر روانشناسان مسئولیت پذیری مشخصة اصلی این دوره سنی است. در این دوره تكالیف مدرسه و كارهای خانه به كودكان سپرده می شود. علاوه بر اینها كودك می تواند مسئولیت بیشتری در مورد بهداشت خود به عهده گیرد. ولی دخالت والدین هم چنان لازم است. با این وجود به جای اجرای كارهای بهداشتی دهان والدین می توانند تنها ناظر فعال اعمال فرزندانشان باشند. در اواخر این دورة سنی كودكان می توانند خود به تنهایی مسواك زدن را انجام دهند و والدین می توانند تنها ناظر فعال اعمال فرزندانشان باشند. در اواخر این دورة سنی كودكان می توانند خود به تنهایی مسواك زدن را انجام دهند. و والدین تنها در بعضی مواقع می توانند در مسواك زدن به فرزند خود كمك كند و یا در مواردی كه كودك از انجام كارهای بهداشتی سر باز كی زند. در این سن تغییرات رفتاری تغییرات زیادی از لحاظ ادراكی روانی و اجتماعی در كودك و محیط اطرافش روی می دهد.

تغییرات ادراكی: * J.R. Pinkham (cognitive)

به راحتی می توان در شرح درجاتی باورنكردنی از شناخت كه كسب می شود، (انطباق ها و تغییرات خردمندانه كه در كودك از 6 تا 12 سالگی ایجاد می شود)‌نوشت. ظرفیت ذهنی به میزان بسیار زیادی رشد می كند. به عنوان مثال در سن 12 سالگی كودك می تواند بر كاغذ یا بطور ذهنی سفر ماركوپولو را به خاطر بیاورد. در سن 6 سالگی فرضیة یك مرد باستاتی از ایتالیا كه به چین مسافرت كردن قابل توجه نیست و احتمالاً در ذهن قابل نگهداری نمی باشد.

در سال 1970، White چنین نتیجه گیری كرد كه بین سنین 5 و 7 سالگی سازماندهی مجددی در CNS (سلسله اعصاب مركزی) رخ می دهد كه علت افزایش شدید توانایی كوشش و پشتكار در انجام یك وظیفه و توجه در بارة یك مشكل است. شكی نیست كه دامنة توجه كودك پس از 7 سالگی به میزان زیادی بیش از كودك زیر 5 سال است.

سالهای مدرسه یعنی 6 تا 12 سالگی سالهایی هستند كه كودك باسواد می شود. پیش از 6 سالگی معدودی از كودكان می توانند بیش از نقاشی اسم خود كاری بكنند. پس از 12 سالگی اكثریت كودكان دستیابی مناسبی به دستور زیان و نحو یافته اند و توانایی ایجاد ارتباط گفتاری و نوشتاری با درجة عقلائی در حال افزایش را دارند. در برخی بخشهای دنیا غیر معمول نیست كه كودكی 12 ساله زبان دومی را به روانی آموخته باشد.

طبق نظریة پیاژه، سنین بین 6 تا 12 سالگی شدیداً نزدیك سومین مرحلة تكامل عمدة ادراك، فاز عملیات واقعی (concrete operations) است. برطبق نظر پیهژه 4 دورة مهم تكامل هوش عبارتند از:

1-حسی – حركتی: تولد تا 18 ماهگی (Sensorimotor)

2-پیش عملیاتی: 18 ماهگی تا 6 سالگی (Preoperational)

3-عملیات واقعی 6 تا 12 سالگی (concrete operations)

4-عملیات انتزاعی: 12 سالگی و بالاتر (Formal operations)


علوم انسانی
قيمت فايل:5000 تومان
تعداد اسلايدها:16
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی