سایت کاریابی جویا کار

شوراهای صنفی بازوان قدرتمند پیگیری مطالبات دانشجویی هستند

دسته بندي: اخبار / اخبار علوم پزشکی
14 اردیبهشت
شوراهای صنفی بازوان قدرتمند پیگیری مطالبات دانشجویی هستند
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: شبکه شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای بهبود وضعیت معیشتی، صنفی، رفاهی دانشجویان به وزارت بهداشت کمک کرده‌است.
دکتر محمد رضا فراهانی در دومین روز از نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اینکه شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بازوان قدرتمند ما در پیگیری مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی دانشجویان هستند، گفت: در ۴ سال گذشته این نهاد دانشجویی در پیگیری مسائل و خواسته‌های دانشجویان، نقش بسزایی ایفا کردند.
وی افزود: خدا را شاکریم که بعد از گذشت چند سال، یک نهاد قوی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای احقاق حقوق دانشجویان و پیگیری مشکلات و خواسته‌های صنفی قشر دانشجو شکل گرفته است و در حقیقت می‌توان گفت اعضای شوراهای صنفی، نمایندگان واقعی دانشجویان در پیگیری مطالبات و رفع نیازهای آنها در حوزه‌های رفاهی و صنفی هستند.
فراهانی گفت: یکی از اقدامات مؤثری که شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در چند سال اخیر انجام داده‌اند، ورود به بحث تغذیه و کنترل کمی و کیفی غذای دانشجویان است. دانشجویان در فضای دانشگاهی، از میان اعضای شورای صنفی، ناظران بر تغذیه مشخص کردند که نظارت کافی بر کیفیت غذای دانشجویی داشته باشند.
وی افزود: همچنین این ناظران که از اعضای شوراهای صنفی هستند، پیشنهاد دو منویی شدن غذای دانشجویی را در دانشگاه‌ها مطرح کردند که با اجرای این طرح موافقت شد. همچنین در برخی مواقع این ناظران در خرید و نوع اقلام غذایی نیز نظارت کافی می‌کنند و این اقدامات، حداقل‌هایی بوده که از تعامل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طرح ارائه غذای نیم پرس به دانشجویان نیز از جمله اقدامات مفیدی بود که با درایت اعضای شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی محقق و اجرایی شد، خاطرنشان کرد: خیلی از دانشجویان به دلایل مسائل رژیمی نمی‌خواستند غذای کاملی مصرف کنند که از این رو شوراهای صنفی، از چند سال گذشته، طرح ارائه غذای نیم پرس به دانشجویان را مطرح و پیشنهاد کرد که با موافقت مواجه شد.
وی گفت: اکنون این طرح به خوبی در خیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال اجراست. طرح غذای نیم پرس هم به اصلاح الگوی تغذیه کمک می‌کند وهم در کاهش هزینه‌ها مثمر ثمر است.
فراهانی ادامه داد: از این دست کارها و پیشنهادات اصلاحی در راستای بهبود وضعیت صنفی و رفاهی دانشجویان، توسط اعضای شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود که نتایج قابل قبولی در بر داشته است و همه این موفقیت‌ها را مدیون وجود شوراهای صنفی در بدنه دانشگاه‌ها هستیم.
معاون وزیر بهداشت یکی از فواید شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را، حضور در بطن دانشگاه و آمدن در دل کار و واقعیت‌ها دانست و گفت: اعضای شوراهای صنفی در چند سال اخیر در دانشگاه‌ها به خوبی در زمینه‌های صنفی، رفاهی، تغذیه، آموزشی، پژوهشی و… با مسؤولان دانشگاه‌ها تعامل کردند و پیگیر مطالبات و خواسته‌های دانشجویان بوده و هستند و کار آنها ستودنی است. واقعیت این است که مطالباتی که دانشجویان و اعضای شوراهای صنفی از ما دارند، مطالباتی نیست که انتزاعی باشد و نتوانیم درک مشخصی از آنها داشته باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تبدیل به شبکه بزرگی شده است، خاطرنشان کرد: نهادهای دانشجویی متکثری در دانشگاه‌ها داریم که شاید یکی از نهادهای مشروع و تأثیرگذار در پیگیری مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان، شوراهای صنفی باشد.
وی تاکید کرد: گسترش شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به حدی است که در همه دانشکده‌ها و واحدهای خوابگاهی، شوراهای صنفی جهت پیگیری نیازهای دانشجویان وجود دارند و در مجموع یک شبکه قوی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رسیدگی به امور دانشجویان در حوزه صنفی، رفاهی و معیشتی دانشجویان تحت عنوان شوراهای صنفی تشکیل شده است.
فراهانی گفت: توسعه شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به حدی است که کوچک‌ترین اتفاقی که در دانشگاه می‌افتد قبل از اینکه از سیستم خودم متوجه آن رویداد شوم، از طریق شوراهای صنفی پی به موضوع می‌برم و دانشجویان عضو شوراهای صنفی مشکلات را به منتقل می‌کنند و این نشان از اهمیت حضور شوراهای صنفی در مجموعه وزارت بهداشت است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت وزارت بهداشت در مقایسه با وزارت علوم در حوزه شوراهای صنفی قابل قیاس نیست، اظهار داشت: «آنها (وزارت علوم) این‌چنین قضایایی در دانشگاه‌های خود ندارند و از این رو باید به دلیل گسترش فعالیت‌های شوراها، قدردان اعضا و دبیران این شوراها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشیم. شبکه شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها به ما کمک بزرگی در راستای بهبود وضعیت معیشتی، صنفی، رفاهی و… دانشجویان کرده‌است.
فراهانی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، یک ساله بودن آن است. شما دبیران شوراهای صنفی تجربیاتی در طول یک سال در حوزه پیگیری مطالبات دانشجویان کسب می‌کنید و بعد بدون اینکه این تجربه که حاصل هزاران ساعت وقت شما است، انباشته و در جایی نگهداری شود و به جمع بعدی منتقل شود، با پایان فعالیت یکساله شما، ممکن است از میان برود و این موضوع یکی از نقص‌ها در این زمینه است که باید برای رفع این مشکل، اعضا تجارب فعالیت‌های یکساله خود را در اختیار افراد بعد قرار دهند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به همین منظور و برای انتقال تجارب اعضا و دبیران شورای صنفی کنونی دانشگاه‌های علوم پزشکی به افراد دوره بعد، پیشنهاد من این است که بعد از انجام انتخابات شوراهای صنفی، مجمعی مشترکی متشکل از اعضا و دبیران دوره گذشته با اعضا و دبیران جدید با هدف تبادل نظر و انتقال تجربیات، تابستان امسال در خزرآباد ساری یا مشهد مقدس برگزار شود و قطعاً برگزاری این نشست باعث بهبود عملکرد شورای صنفی و همچنین بازدهی بهتر خواهد شد
منبع خبرمهر
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی