گروه اجتماعی ، کانون تربیت اسلامی به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) بیانیهای منتشر کرد؛ در این بیانیه آمده است:
14 خرداد سالگرد عروج ملکوتی عارف، فقیه و مجاهد قرن معاصر حضرت امام خمینی(ره) یادآور غم و اندوه، اشک و فریاد، وفاداری و دلدادگی امتی است که بدن مطهری را به خاک سپردند ولی اندیشهها، منش و رفتار او را با تمام وجود پاس داشتند و از میراث بزرگ او یعنی انقلاب اسلامی در تمامی جبههها با جان و مال دفاع کردند امت خمینی در این سالگشت، غم فراق را تازه میکنند و همت اقتداء را استوارتر میسازند و هر قشری از اقشار جامعه نقش خمینی وار خود در عرصه اجتماعی را بازخوانی میکند و قرب و بعد خود با انقلاب اسلامی را با میزان امام میسنجد و در این ارزیابی بهجت یا حسرت را میچشد.
کانون تربیت اسلامی در بازخوانی سیره و خط امام خمینی(ره)، نکات زیر را به شرایط زمان یادآوری میکند:
منزلت اجتماعی و نقش کنشگری معلمان بر اساس بینش آن سفرکرده نقش انبیاء است. «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست که همان نقش تربیت است». لذا کاهش و تنزل این مقام به عامل آموزش و مهارت آموزی صرف، مغایر با این اندیشه میباشد و مدرسه موقعیت ایفای این نقش است، کانون تربیت و محور پیشرفت علم است (هدف عملیاتی 7 سند تحول بنیادین) و نباید به یک نهاد آموزشی تقلیل یابد، مدیریت و راهبری تربیتی مبتنی بر مدیریت انقلابی و جهادی مدارس میتواند حقیقت این نگرش را در جامعه بیان کند.
در دیدگاه امام خمینی(ره) دانشآموز امانتی است که معلم امانتدار آن است. (صحیفه نور ج14 ص27) در این دیدگاه دانشآموز را نباید مشتری دانش و مهارت صرف تعریف کرد و معلم را کارگزار آموزش دانست بلکه معلم علاوه بر کسب شایستگیهای تخصصی و حرفهای لازم، ضروری است که امانت را بشناسد و به جنبه ربّانی انسان واقف باشد و همه تلاش خود را در شکوفایی جنبه ملکوتی انسان به کارگیرد و با حرفه و تخصص بتواند استعدادهای طبیعی انسان را در جهت آن جنبه ربانی به طور هماهنگ رشد دهد.
بر این اساس جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و جلوگیری از تحمیل نیرو به هر نحوی به آموزش و پرورش، گامهایی در جهت تحکیم امانتداری رسالت معلمی است.
در اندیشه و سلوک امام(ره)، تهاجم فرهنگی حربه جهانخواران برای تحت ستم کشاندن مستضعفان است. «زیرا با تربیت غربی یا شرقی معلم و استاد است که دبستانها و دبیرستانها محلهایی می شوند مجهز برای تربیت غربی یا شرقی جوانها...» (صحیفه نور ج15 ص267)
بنابراین ضرورت دارد نفوذ هرگونه اندیشه بیگانه از قبیل مکاتب علوم اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در قالب کتب درسی یا دورههای آموزشی معلمان به صورت کوتاهمدت و بلندمدت و حضور اساتید با تفکر «تقی زاده» از حریم پاک مدرسه و دانشآموز دور نگه داشته شود و به بهانه نشاط و ترقی، دانشآموزان عزیز را مبتلا به ویروس خود کمبینی، بیهویتی و بزرگ بینی بیگانه مبتلا نکنیم و علوم انسانی مرتبط با ارزشهای الهی را با افتخار به دانشآموزان ارائه دهیم تا با جان پاک خود آن را انتخاب و به آن ایمان بیاورند و مدیران حاکمیتی از هرگونه تسامح و تساهل و سهل انگاری در برخورد با این افکار و در محیط ایمن مدرسه خودداری کنند.
در سیره و عمل امام خمینی(ره) پیوند قوی بین معلمین و قشر دانشگاهی و دانشآموزی با فیضیه قم ضرورت دارد. خوشبختانه ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم برای این امر راه اندازی شده است و در جنبههای نظری و عملی مانند شاخههای متعدد علوم تربیتی از قبیل برنامه درسی، اصول و فنون و روشهای ارزشیابی، مدیریت تربیتی و... پیوند قوی این دو نهاد میتواند پاسخهای مناسبی برای الگوی آموزش و پرورش اسلامی کشف و تولید کند.
در آخر حضرت امام(ره) از فرهنگیان و معلمان استقلال همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... را مطالبه میکند و در این برهه خاص فشار تحریم آمریکا و ضعف کارآمدی دولت، نمیتواند زمینه مذاکره را برای ملتی فراهم سازد که 40 سال این فشارها و بدتر از آن را تحمل کردهاند و تاکنون سربلند از آزمون الهی بیرون آمدهاند.
کانون تربیت اسلامی در سالگرد ارتحال امام راحل(ره) ضمن دعوت به حضور یکپارچه فرهنگیان گرانقدر در مراسم بزرگداشت آن عزیز سفر کرده، یکبار دیگر بر استکبارستیزی انقلاب اسلامی و پیروی از میراث امام یعنی ولایت مطلقه فقیه تاکید مینماید و هرگونه دعوت به سازش و مذاکره با آمریکا از جانب هر گروه سیاسی و حاکمیتی را گامی در جهت «خیانت به ناموس ملت ایران و انقلاب اسلامی» میداند.
پایان/